1 Vr 1 3 Vindt dit een kwalijke z&ak. Nog kwalijker vindt hij
?p;.dat,de wethouder de zaken, zoals ze lagen, in de commissievergadering
-b v '"i- '-'X
u Viöiv:"; ••;nvi
v'..' •?■-'' ■•'fsé i!
ss.---.. .--r o$C: iv.-v. ,.o ;s;: X i.U
j: mv f b
ao 'W'i 'j
-lyre-; eoss ,v:~-
t.f w
'iif? .Vi.. >oS
ax necs'co": büo":'r": ;;i !i':
«NVf-s'
ft
.O- •Af.Xov aee
fwl'"'.
ftfrifftfif'i' xx .roo
6
11Voorstel omtrent aanbesteding openbare
basis- en kleuterschool.
de beh^nd°?rZ;Ltter T?' dat het collese de heer Margry heeft verzocht bij
de behandeling van dit agendapunt aanwezig te willen zijn om op eventuele
vragen van de Raad over het bouwplan zo nodig toelichting te geven. De
I°—Vrag6ï ZiJn °f Wel de juiste sch°01 voor ^t onderwijssysteem,
1 V<^fstaan' w°rdt gebouwd en of de school er wel kan staan op
1 augustus 1974 en vervolgens hoe de school aanbesteed moet worden
Hii vTn^t1^ 3 Eng9len W6nSt eSrSt een discussie °ver de procedurevorm.
Xekl™ V gekozen vorm met te tolereren. Er is zijns inziens een poli-
eke zaak aan de orde en niet primair een deskundige affaire. In de vorige
raadsvergadering is het voorstel inzake de wijze van aanbesteding terugge?
wezen op bepaalde politieke indicaties. brugge
hii elr*tdt! h°P Zak®liJke en f^ctionele aspecten wordt ingegaan wenst
hij eerst te discussieren over de politieke aspecten.
De Voor2itter stemt hierin toe en stelt daarom het voorstel over de
wijze van aanbesteding aan de orde.
Sêeven,!egt "Ch er over te "ertazen, waarom de wethou
der niet de behoefte heeft gevoeld het voorstel eerst nader toe te lichten,
r is zijns inziens sinds de vorige raadsvergadering wel het een en ander
wT de ^ad n0g niet in kennis is Se3teldEr zou op 14 decem
ber door het Informatiecentrum voor Scholenbouw (i.C.S.) een brief aan het
college zijn gericht, die er niet om liegt. Deze brief had ruimschoots voor
deze vergadering ter inzage kunnen liggen. De inhoud van deze brief had ook
ruimschoots ter kennis van de leden van de commissie voor onderwijs ge-
ber diïTïït"Crs6n'/Prker Vlndt dat bovendien de notitie d.d.20 decern-
ber, die heeft gediend als gespreksbasis voor de bespreking met het Infor-
ma ïecentrum voor Scholenbouw, vóór de commissievergadering van 27 december
3 dLiMf ïiS aommissie beschikbaar gesteld had -kunnen worden. Ook
had deze notitie bij de raadsstukken ter inzage gelegd kunnen worden. Dit
door b fTgr iSSe I Spreker wil niet inSaan OP alle opmerkingen, die
door het Informatiecentrum voor Scholenbouw onder A tot en met P zijn ge-
he!ftn dÖZe ZXin niet allen Van geliJke importantie. Centraal stond voor
hem in de vorige vergadering, dat in de school van de heer Margry niet
an ers an raditioneel klassikaal onderwijs gegeven zou kunnen worden. In
zijn optimisme ging hij nog zo ver, dat de heer Margry wel in staat zou
zijn een school te ontwerpen, die de goedkeuring van de bouwkundige inspec
tie zou kunnen verkrijgen. In de samenvatting van het Informatiecentrum
voor Scholenbouw over het plan van Margry, dat een maand geleden ter discus
sie was, staat, dat het totale plan grondig herzien diende te worden en
aangepast moest worden aan de eisen van het bouwbesluit. Dit is wat anders
dan enkele correcties in de marge. Een tweede conclusie was, dat de bouw
beter afgestemd diende te worden op de aktiviteiten, die er in plaats zul
len gaan vinden. Dit waren ook de wezenlijke bezwaren, die spreker heeft geuit.
Deze wezenlijke bezwaren zijn niet gehonoreerd geworden. Het plan zou boven
dien door de bouwkundige inspectie eveneens onaanvaardbaar zijn bevonden.
e voorspelling, gedaan door het Informatiecentrum voor Scholenbouw in
een brief aan het college, is daarmede uitgekomen. Spreker heeft er dan ook
weinig behoefte meer aan om te praten over de functionele aspecten van dit