31 Ons inziens is er niet altijd sprake van een zuivere objectieve benadering met be trekking tot bet doorstromingsbeleid. Er wordt dan wel eens gegoocheld met cijfers waardoor men net onder de normen blijft, met het gevolg dat de mensen met de lagere inkomens de duurdere huren moeten gaan betalen. Mijnheer de Voorzitter, ons standpunt betreffende verkoop van woningwetwoningen aan huurders is U bekend. Wij zijn voor de bevordering van het eigen woningbezit maar tevens menen wij, dat door diverse van deze verkopen een doelmatige doorstroming wordt belemmerd. Ook hier wordt het in diverse gevallen onmogelijk gemaakt dat mensen met lagere inkomens doorstromen naar deze woningen met redelijke huren, om reden dat ze verkocht worden. Wij willen hierop nu niet verder ingaan al willen wij tenslotte nogmaals zeggen, dat hier ook een mentaliteitsverandering moet plaats vinden. Velen hebben voor woongenot te weinig financiële offers over. De kritiek welke wij bij vorige beschouwingen hebben geuit op het bestaan van de Stichting Woningbouw Zevenbergen blijft onverkort. Wij hebben wel eens het gevoel dat hier een bepaalde politiek wordt toegepast in dezelfde zin als bij het al eer der genoemde doorstromingsbeleid. Wij worden teveel geconfronteerd met een toewij zingsbeleid wat de armen steeds armer en de rijken steeds rijker maakt. Een stich ting voor het merendeel bestaande uit vertegenwoordigers gekozen uit de raad, aan gevuld met niet-raadsleden, zal de toewijzing van woningen op een meer democratische wijze doen plaatsvinden. Sport en lichamelijke opvoeding Mijnheer de Voorzitter. Allereerst enkele kritische kanttekeningen betreffende de aanstaande bouw van een sporthal. Het moet ons van het hart, dat wij ook hier weer onvoldoende zijn geïnformeerd. Tijdens de begrotingsbehandeling van vorig jaar werd ons als raad toegezegd dat wij begin 1973 zouden worden voorgelicht over de diverse keuzemogelijkheden over dit voor onze gemeente grote investeringsbedragen vergende bouwwerk. Jammer vinden wij het nu dat we als raad weinig of niet zijn geïnformeerd over de keuze betreffende het type hal wat gebouwd gaat worden. Met alle respect voor onze technische dienst, met alle waardering voor de ingewonnen adviezen bij de Nederlandse Sportfederatie alsmede de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, toch had U ons als raad meer moeten informeren. Al bleek dan zeer kort geleden bij de (te late) behandeling in de sportadviescommissie, dat praktisch met alle wensen rekening is gehouden, zonder ook maar enig advies van deze commis sie ingewonnen te hebben, schijnt het bouwtype al vastgesteld te zijn. En dat vinden wij toch wel jammer en wij zouden ons willen afvragen, welke inbreng een dergelijke commissie nog heeft. Waarom een niet wat soberder bouw waardoor dan misschien niet een eventueel beperkt instructiebad gelijktijdig gerealiseerd zou kunnen worden. Steeds meerderen moeten hiervoor naar naburige gemeenten voor instructiezwemmen en wij zouden met klem willen vragen, of de plannen alsnog zo gewijzigd kunnen worden, dat hierin zou kunen worden voorzien. Er zal een sluitende exploitatie moeten worden gezocht voor deze sporthal, die on getwijfeld in vele behoeften zal voorzien. De lasten zullen zwaar worden ook voor de gebruikers. Doch het beoefenen van sport brengt steeds meer zwaardere financiële offers mee en deze kunnen en mogen ons inziens niet alleen door de overheid worden opgebracht. Elk bestuur van een sportvereniging, ja elke individuele sportbeoefe naar zal zich dit moeten realiseren. Terzake willen wij inhaken op het in Uw laatstgehouden nieuwjaarsrede aangehaalde betreffende de totstandkoming van de sporthal. U stelt dat het bezit hiervan een volstrekte normale en sociale eis is om het leefklimaat in onze gemeente te verbe teren. Welnu, als dat zo is, waarom verleent de rijksoverheid dan geen hogere sub sidie? Die rijksoverheid zal toch ook wel weten dat de besturen van alle sportver enigingen dikwijls al chronische zorgen hebben hoe de financiële touwtjes aan elkaar te knopen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 31