31
Ons inziens is er niet altijd sprake van een zuivere objectieve benadering met be
trekking tot bet doorstromingsbeleid. Er wordt dan wel eens gegoocheld met cijfers
waardoor men net onder de normen blijft, met het gevolg dat de mensen met de lagere
inkomens de duurdere huren moeten gaan betalen.
Mijnheer de Voorzitter, ons standpunt betreffende verkoop van woningwetwoningen aan
huurders is U bekend. Wij zijn voor de bevordering van het eigen woningbezit maar
tevens menen wij, dat door diverse van deze verkopen een doelmatige doorstroming
wordt belemmerd. Ook hier wordt het in diverse gevallen onmogelijk gemaakt dat
mensen met lagere inkomens doorstromen naar deze woningen met redelijke huren, om
reden dat ze verkocht worden. Wij willen hierop nu niet verder ingaan al willen wij
tenslotte nogmaals zeggen, dat hier ook een mentaliteitsverandering moet plaats
vinden. Velen hebben voor woongenot te weinig financiële offers over.
De kritiek welke wij bij vorige beschouwingen hebben geuit op het bestaan van de
Stichting Woningbouw Zevenbergen blijft onverkort. Wij hebben wel eens het gevoel
dat hier een bepaalde politiek wordt toegepast in dezelfde zin als bij het al eer
der genoemde doorstromingsbeleid. Wij worden teveel geconfronteerd met een toewij
zingsbeleid wat de armen steeds armer en de rijken steeds rijker maakt. Een stich
ting voor het merendeel bestaande uit vertegenwoordigers gekozen uit de raad, aan
gevuld met niet-raadsleden, zal de toewijzing van woningen op een meer democratische
wijze doen plaatsvinden.
Sport en lichamelijke opvoeding
Mijnheer de Voorzitter. Allereerst enkele kritische kanttekeningen betreffende de
aanstaande bouw van een sporthal. Het moet ons van het hart, dat wij ook hier weer
onvoldoende zijn geïnformeerd. Tijdens de begrotingsbehandeling van vorig jaar
werd ons als raad toegezegd dat wij begin 1973 zouden worden voorgelicht over de
diverse keuzemogelijkheden over dit voor onze gemeente grote investeringsbedragen
vergende bouwwerk. Jammer vinden wij het nu dat we als raad weinig of niet zijn
geïnformeerd over de keuze betreffende het type hal wat gebouwd gaat worden. Met
alle respect voor onze technische dienst, met alle waardering voor de ingewonnen
adviezen bij de Nederlandse Sportfederatie alsmede de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten, toch had U ons als raad meer moeten informeren. Al bleek dan zeer kort
geleden bij de (te late) behandeling in de sportadviescommissie, dat praktisch
met alle wensen rekening is gehouden, zonder ook maar enig advies van deze commis
sie ingewonnen te hebben, schijnt het bouwtype al vastgesteld te zijn.
En dat vinden wij toch wel jammer en wij zouden ons willen afvragen, welke inbreng
een dergelijke commissie nog heeft. Waarom een niet wat soberder bouw waardoor
dan misschien niet een eventueel beperkt instructiebad gelijktijdig gerealiseerd
zou kunnen worden. Steeds meerderen moeten hiervoor naar naburige gemeenten voor
instructiezwemmen en wij zouden met klem willen vragen, of de plannen alsnog zo
gewijzigd kunnen worden, dat hierin zou kunen worden voorzien.
Er zal een sluitende exploitatie moeten worden gezocht voor deze sporthal, die on
getwijfeld in vele behoeften zal voorzien. De lasten zullen zwaar worden ook voor
de gebruikers. Doch het beoefenen van sport brengt steeds meer zwaardere financiële
offers mee en deze kunnen en mogen ons inziens niet alleen door de overheid worden
opgebracht. Elk bestuur van een sportvereniging, ja elke individuele sportbeoefe
naar zal zich dit moeten realiseren.
Terzake willen wij inhaken op het in Uw laatstgehouden nieuwjaarsrede aangehaalde
betreffende de totstandkoming van de sporthal. U stelt dat het bezit hiervan een
volstrekte normale en sociale eis is om het leefklimaat in onze gemeente te verbe
teren. Welnu, als dat zo is, waarom verleent de rijksoverheid dan geen hogere sub
sidie? Die rijksoverheid zal toch ook wel weten dat de besturen van alle sportver
enigingen dikwijls al chronische zorgen hebben hoe de financiële touwtjes aan elkaar
te knopen.