247 Waarnemingen door mij zelf uitgevoerd wijzen uit dat ten aanzien van geluids hinder, de klachten die mij ten gehore zijn gekomen, juist zijn. Bij de Lindonk werd gemeten 54 tot 57 ADB,bij de watertoren 48 tot 55 ADB. Op de Komansweg ter- hoogte van de Torenveldschool 46 tot 54 ADB. Dit werd alle maal gemeten bij lichtezuid-oosten wind, 's avonds om 12.00 uur. Aangezien 's nachts 45 ADB de maximaal aanvaarde norm is, mankeert er hier in Zevenbergen wel wat aan. Er wordt volop gebouwd aan de woningen ten zuiden van Krooswijk. De bewoners van deze woningen wachten dan ook een aangename verrassing. Dezelfde als de mensen die aan de Lindonk en omgeving wonen, hebben gemerkt. Ik ben mij bewust, mijnheer de voorzitter, dat het eenmalige metingen waren en bij ongunstige wind voor de wijk (zuid tot zuid-oost), magr- dit alles werd met een goed instrument gemeten. Ik vraag u, is ons gemeentelijk apparaat uitgerust voor kontrolerende taken ten aanzien van de hinderwet? Hebben wij ook bevoegdheden ten aanzien van het goed- keuringsbeleid van hinderwetvergunningen, die moeten worden afgegeven voor het industrieschap Mijnheer de voorzitter, het is bekend dat een nieuw raadslid vele vraag tekens moet zetten alvorens hij voldoende feiten tot zich heeft genomen. De vragen zijn bedoeld om met zijn allen weer eens te bezinnen. Ik hoop dat de geest van uw antwoorden in hetzelfde licht worden gegeven. Vele zaken worden over het algemeen als vanzelfsprekend gezien, maar zijn ze dat ook. Een kritische be schouwing van vele punten waar wij dagelijks mee te maken hebben is bij tijd en wijle, mijns inziens, op zijn plaats. Een socialistische gemeente politiek is het zorgvuldig afwegen van waar en op wie nieuwe lasten worden gelegd. De bestaande inkomstenverschillen vragen om vrij stellingen en differentiaties in tarieven en retributies. Er is daarnaast een breed vlak van gemeentelijke aktiviteiten, waar zich gemeenschappelijke inzichten hebben gevormd. Meerjarenplanning van gemeentelijke investeringen, planmatige dorpsuitleg, stelselmatige voorbereiding en uitvoering van krotopruiming en ver nieuwbouw, dorpsreconstructie, differentiatie van onderwijs, bejaardenzorg, sport- akkommodatie. Vaak lijkt het erop alsof het enige probleem hierbij is hoe aan meer geld te komen. De richting van het beleid lijkt gemeengoed te zijn. Gemeentepolitiek wordt dan een wedstrijd in hard lopenc Sommigen vinden dat maar zo zo. Maar een dergelijke competitie tussen partijen en fracties is een wezenlijke funktie van politiek. hs, hat is het belangrijkste, nu behoefte aan een door—denken van de taak van gemeentepolitiek in het licht van maatschappelijke veranderingen. Dat geldt in de eerste plaats de inspraak van de burgers: verantwoordingsplicht, openbaar heid van besluitvorming, de openbare hearing. In de ogen van de burgers is het bestuur niet meer "het gezag", maar een service-instituut ten dienste van het algemeen belang. Meneer de voorzitter, ik dank u wel". 12. Voorstel tot wijziging van de begrotingen 1974. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge meester en wethouders. 15. Rondvraag. Het lid Wijne vraagt aandacht voor de moeilijkheden van de ponyclub met betrekking tot een oefenterrein.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 247