247
Waarnemingen door mij zelf uitgevoerd wijzen uit dat ten aanzien van geluids
hinder, de klachten die mij ten gehore zijn gekomen, juist zijn.
Bij de Lindonk werd gemeten 54 tot 57 ADB,bij de watertoren 48 tot 55 ADB.
Op de Komansweg ter- hoogte van de Torenveldschool 46 tot 54 ADB. Dit werd alle
maal gemeten bij lichtezuid-oosten wind, 's avonds om 12.00 uur.
Aangezien 's nachts 45 ADB de maximaal aanvaarde norm is, mankeert er hier in
Zevenbergen wel wat aan. Er wordt volop gebouwd aan de woningen ten zuiden van
Krooswijk. De bewoners van deze woningen wachten dan ook een aangename verrassing.
Dezelfde als de mensen die aan de Lindonk en omgeving wonen, hebben gemerkt.
Ik ben mij bewust, mijnheer de voorzitter, dat het eenmalige metingen waren
en bij ongunstige wind voor de wijk (zuid tot zuid-oost), magr- dit alles werd
met een goed instrument gemeten.
Ik vraag u, is ons gemeentelijk apparaat uitgerust voor kontrolerende taken ten
aanzien van de hinderwet? Hebben wij ook bevoegdheden ten aanzien van het goed-
keuringsbeleid van hinderwetvergunningen, die moeten worden afgegeven voor het
industrieschap
Mijnheer de voorzitter, het is bekend dat een nieuw raadslid vele vraag
tekens moet zetten alvorens hij voldoende feiten tot zich heeft genomen.
De vragen zijn bedoeld om met zijn allen weer eens te bezinnen. Ik hoop dat de
geest van uw antwoorden in hetzelfde licht worden gegeven. Vele zaken worden over
het algemeen als vanzelfsprekend gezien, maar zijn ze dat ook. Een kritische be
schouwing van vele punten waar wij dagelijks mee te maken hebben is bij tijd en
wijle, mijns inziens, op zijn plaats.
Een socialistische gemeente politiek is het zorgvuldig afwegen van waar en op
wie nieuwe lasten worden gelegd. De bestaande inkomstenverschillen vragen om vrij
stellingen en differentiaties in tarieven en retributies. Er is daarnaast een
breed vlak van gemeentelijke aktiviteiten, waar zich gemeenschappelijke inzichten
hebben gevormd. Meerjarenplanning van gemeentelijke investeringen, planmatige
dorpsuitleg, stelselmatige voorbereiding en uitvoering van krotopruiming en ver
nieuwbouw, dorpsreconstructie, differentiatie van onderwijs, bejaardenzorg, sport-
akkommodatie. Vaak lijkt het erop alsof het enige probleem hierbij is hoe aan meer
geld te komen.
De richting van het beleid lijkt gemeengoed te zijn. Gemeentepolitiek wordt dan
een wedstrijd in hard lopenc Sommigen vinden dat maar zo zo. Maar een dergelijke
competitie tussen partijen en fracties is een wezenlijke funktie van politiek.
hs, hat is het belangrijkste, nu behoefte aan een door—denken van de taak
van gemeentepolitiek in het licht van maatschappelijke veranderingen. Dat geldt
in de eerste plaats de inspraak van de burgers: verantwoordingsplicht, openbaar
heid van besluitvorming, de openbare hearing. In de ogen van de burgers is het
bestuur niet meer "het gezag", maar een service-instituut ten dienste van het
algemeen belang.
Meneer de voorzitter, ik dank u wel".
12. Voorstel tot wijziging van de begrotingen
1974.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
15. Rondvraag.
Het lid Wijne vraagt aandacht voor de moeilijkheden van de ponyclub met
betrekking tot een oefenterrein.