242
En dan in dezelfde 30 jaar.
Me dunkt, dat we dan meer ruimte voor voorzieningen krijgen binnen het fonds grote
werken.
Welzijn, mijnheer de voorzitter, kun je plaatsen binnen het kader van een
totale maatschappijbeschouwing. Wij hebben dat van de zijde van de Onafhankelijke
Partij in het verleden bij herhaling gedaan. Het mag duidelijk zijn, dat wij wat
die maatschappijbeschouwing betreft zeer nadrukkelijk het etiket "links" zouden
willen claimen. Welzijn staat erg vaak zeer dicht bij de praktijk van het dagelijks
leven.
Wij vragen ons af of het gevoel van welbevinden van de bewoners van onze gemeente
niet op een klein onderdeeltje wezenlijk zou kunnen worden bevorderd, als we het
toezicht op de fietsenstalling op het station van de Nederlandse Spoorwegen wat
beter ter hand zouden nemen. We zitten met heel wat mensen, die vanuit de rand
stad Holland hier zijn komen wonen en hun werkkring in de randstad hebben behouden.
Deze mensen zijn aangewezen op het openbare vervoer. Als nu de uitgangspositie
van het openbare vervoer al die frustraties voor de mensen met zich meebrengt, die
op het ogenblik de toestand rondom het station met zich meebrengt, dan geloof ik,
dat wij als gemeente daar wezenlijk wat aan kunnen doen. Als collega Huijssoon
spreekt over de toenemende agressie, dan geloof ik, dat we daar een locatie hebben
waar die agressie zeer nadrukkelijk wordt uitgeleefd.
Wellicht, dat de gemeente hier in G.S.W.-verband -hetzij in full-time, hetzij in
parttime-verband- wat zou kunnen doen.
Mijnheer de voorzitter, ik wil afsluiten met een zaak, die grenzen en het
belang van onze gemeente an sich zeer duidelijk overschrijdt. In vele plaatsen
in ons land worden op dit moment initiatieven ondernomen om de woonstraten veilig
te maken voor de voetganger en voor het spelende kind. Men doet dat door bepaalde
vormgevingen, b.v, van het wegprofiel.
Ik zou het prettig vinden als we in onze gemeente ook in die richting zouden gaan
werken.
Daarover wil ik het nu evenwel niet hebben. Dat is een zaak, die wellicht in de
commissie ruimtelijke ordening beter op zijn plaats is. Bovenvermelde initiatieven
dreigen nu stuk te gaan lopen op het wegenverkeersreglement, dat de gemeenten niet
de bevoegdheid geeft van de 50 km-limiet in de bebouwde kom af te wijken.
We vrezen, dat bij proefprocessen deze wegprofileringen dan ook zullen moeten
verdwijnen. De redenering is namelijs -vrezen wij- bij de rechterlijke macht, dat
een gemeente gehouden is, om ook de automobilisten de kans te geven 50 km. te
rijden. Wij vinden, mijnheer de voorzitter, dat er haast is geboden met een zoda
nige wijziging van het wegenverkeersreglementdat de gemeenten de bevoegdheid
krijgen een lagere maximumsnelheid in woonstraten dan de thans geldende 50 km. vast
te stellen. In dit verband mag ik er op wijzen, dat onze soldaten in de kazernes
beter bevexligd zijn dan onze kinderen op straat, want op kazernes geldt inderdaad
wel een lagere maximum-snelheid.
Wij willen de raad voorstellen om via de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten een
beroep te doen op alle gemeentebesturen in ons land er bij de wetgever op aan te
dringen tot deze wijziging van het wegenverkeersreglement op zeer korte termijn
over te gaan.
We zullen daartoe in tweede termijn van deze begrotingsbehandeling een voorstel
aan de raad voorleggen.
Ik dank u wel".
Het lid Makkink zegt namens de fractie van de Partij van de Arbeid het volgen
de: