t 229 En blijkbaar, meneer de voorzitter, mankeert het zowel tussen het dagelijks be stuur en het bestuursapparaat als binnen het bestuursapparaat zelf aan de nodige coördinatie. De veelvuldige klachten over het niet of zéér laat beantwoorden van brieven zijn er het bewijs van. Nog recentelijk vernamen wij, dat het wijkkcomité Torenveld, in het leven geroepen naar aanleiding van de liquidatie van de wijk- verwarming, op een schrijven van maanden geleden nog steeds geen reactie mocht ontvangen. Het comité was van plan zichzelf op te heffen, maar eerst wilde ze, na ruggespraak met de wijkbewoners, een aanbod doen aan het gemeentebestuur om het geld, dat ze nog in kas had, in samenwerking met het gemeentebestuur aan te wen den voor speelvoorzieningen in de wijk. U, meneer de voorzitter, had positief op deze suggestie gereageerd. Sindsdien hebben ze echter niets meer vernomen. De burgerzin van een groep mensen wordt op deze manier wel erg slecht gehonoreerd. In de memorie van toelichting, meneer de voorzitter, wordt door uw college ver zekerd, dat met alle mogelijke middelen getracht zal worden uitvoering te geven aan ons prioriteitenschema. We zijn bereid in deze het college ons vertrouwen te geven. De volgorde van de prioriteiten is aardig door elkaar gegooid, maar we hebben er begrip voor dat verschillende projecten al voor subsidie ingediend waren vóór de eerste vergadering van de huidige raad en dat andere nog niet hele maal klaar zijn voor indiening wegens tijdgebrek. Wat wij ons echter wel afvragen is of het de beste strategie is om maar zoveel mogelijk projekten in te dienen bij de Dienst Aanvullende Civieltechnische Werken. Als het om verschillende soorten arbeid gaat valt er iets voor te zeggen. Doordat er een keuzemogelijkheid is, bestaat de kans, dat er ons gemakkelijker een subsidie toegewezen wordt. Bij ge lijksoortige arbeid loopt men echter het risico, dat niet de hoogste maar de laagste prioriteiten de subsidie krijgen. En aangezien er niet vaak voor honderd procent gesubsidieerd wordt en de resterende kosten door de gemeente opgebracht moeten worden, wat ook weer de realisering van belangrijker projekten kan frus treren, vragen we ons af of het niet beter is alles te richten op de gestelde prioriteiten, teneinde kans op uitvoering te vergroten. Ook uw college, meneer de voorzitter, memoreerde de energiecrisis die ons heeft doen beseffen, dat we veel kwetsbaarder zijn dan we aanvankelijk dachten. De ge meentelijke overheid zou waar mogelijk het goede voorbeeld kunnen geven in het zuinig gebruxk van energie. Zonder tekort te doen aan de verkeersveiligheid zou er misschien op de openbare verlichting wat bezuinigd kunnen worden. De mogelijk heid bestaat om woningen warmxe-iso1erend te maken. Misschien zouden wij bij het bouwen van woningen hieraan ook meer aandacht moeten besteden. Zover ons bekend wordt hierin nog gesubsidieerd ook. De eentonigheid van het grote contingent woningwetwoningen in Krooswijk heeft bij ons een tweetal vragen opgeworpen: 1moet goedkoop bouwen ook perse inhouden eentonigheid; 2. in hoeverre speelt een rol, dat altijd met dezelfde stedebouwkundige gewerkt wordt, die bovendien ook nog zelf woningen ontwerpt. Onze fractie zou verder willen pleiten voor het stimuleren van eigen woningbezit. Door de mensen beter bekend te maken met de mogelijkheden, die er op dit gebied zijn zou misschien meer animo gekweekt kunnen worden om het huis waarin men woont ook aan te kopen. Met alle respect voor de voortvarendheid, meneer de voorzitter, waarmee uw college het openbaar onderwijs hier ter plaatse heeft gerealiseerd, moeten we toch consta teren, dat u het op minder grote zaken toch wel eens lelijk laat zitten. Reeds meermalen is de gemeente benaderd van verschillende zijden wegens de slechte bereikbaarheid van de noodlokalen in Krooswijk met name voor de kleuters. Zowel wethouder Kamp als de direkteur zijn volgens onze infoimatie poolshoogte wezen nemen, maar tot nu toe is er nog niets verbeterd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 229