I« 225 Nogmaals benadrukt de wethouder, dat het in de bedoeling ligt, dat hst gehele com plex eigendom van de gemeente blijft. Indien het aantal leerlingen ven de openbare school dermate groot zou worden, dat die school deze leerlingen niet zou kunnen huisvesten dan zou het zijns in ziens niet anders kunnen dan dat die leerlingen in dit multifunctioneel getouw ondergebracht zouden moeten worden, Dat zal ook het advies van de inspekteur zijn, Dit hoeft geen probleem te geven, temeer, omdat zowel de gemeente als de bijzondere schoolbesturen participeren in de beheerscommissie, Wat de vraag over de consump tieprijzen betreft meent de wethouder, dat dat straks een zaak is van de beheers commissie. Met betrekking tot de financiële problemen, die het lid Gerla heeft aangevoerd, zoals het drukken van twee maal f 28.753,op dö begroting 1975, ank wordt de wethouder, dat met het opstellen van die begroting reeds in juni/juli is begonnen. Toen werd verondersteld, dat met de bouw begonnen zou worden in oktober/november, zodat de eerste lokalen medio 1975 gereed zouden zijn. Uitgangspunt is ook nu nog om eerst de schoollokalen en het gymlokaal te bouwen, zodat ook het gymlokaal volgend jaar al meegenomen kan worden in de rijksvergoeding. Inzake het bezwaar van het lid van Engelen, dat de raad en de bewoners te laat bij de zaak zijn betrokken, zegt spreker, dat het steeds en afwegen is govocsJ- met de particuliere initiatiefnemers om tot dit gebouw te komen. Nog niet zo lang geleden was het nog zeer de vraag cf de bijzondere schoolbesturen al cf niet zelf een aanvrage zouden indienen om een school te bouwen in plaats van te participeren in dit gebouw. Als het lid van Engelen het heeft ever de renteverliezen tijdens de bouw, dan meent de wethouder alleen maar te kunnen antwoorden, dat dat altijd een moeilijkheid is. Men blijft met dit .risico zitten tussen de data van aanbesteding en het gereedkomen van het gebouw. Inzake de opmerking van het lid Schipper over de reeds gestelds prioriteiten meent de wethouder, dat een en ander juist een doortrekking- is van het beleid rondom de realisering van een plan als Krooswijk. Als men daar 1590 woningen gaat bouwen, dan zullen daarbij toch ook andere voorzieningen noodzakelijk zijn. Zouden alle instellingen zelf in Krooswijk gaan bouwen, dan zouden deze ook om steun bij de gemeente aankloppen, Die afzonderlijke voorzieningen zou men dan toch ook niet op de prioriteitenlijst plaatsen. In tweede instantie zegt hot lid mevr, Krijnen-Boot, dat baar fractie boslist niet er op uit is een besluit omtrent het multifunctioneel gebouw te verdagan» Haar fractie wil in deze vergadering de beslissing genomen zien, Sr zijn nog wol enkele vragen overgebleven- Zij zegt begrepen te hebben, dat men wil proberen dc schoollokalen en de gymzaal bij de aanvang van bat nieuwe schooljaar gereed te hebben. Dit wordt door de wethouder bevestigd,. Ten aanzien van bepaalde medische voorzieningen meent spreekster het toch een verkeerde ontwikkeling te vinden, indien die aktiviteiten niet meer plaats vinden vanuit het centrum van Zevenbergen, maar vanuit een wijk, In dit gebouw zul3.cn eerst de wijkvoorsieningen voor Kroostrijk zelf ondergebracht moeten worden. Tot slot zegt spreekster nog geen antwoord te hebben gekregen op naar vraag omtrent het mogelijk zijn van inschakeling van zoveel mogelijk mensen uit of rond om Zevenbergen bij de bouw. Wethouder Kamp antwoordt, dat men dit to zijner tijd hooguit met de aannemer, die het werk gegund krijgt, kan opnemen. Het lid Makkink -.ril nog even ingaan op het antwoord van de wethouder met betrekking tot de vulling van de schoollokalen. De wethouder heeft gezegd, dat de openbare school eventueel altijd lokalen kan rullen in dit gebouw, indien hieraan behoefte mocht bestaan on de mogelijkheid daartoe aanwezig is. Bij bbm rijst in dat geval de academische vraag hoe het antwoord van de wethouder zou luiden, als er nu behoefte zou bestaan aan 12 lokalen voor openbaar onderwijs en 6 voor bij zonder onderwijs.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 225