f 215 Waar praten we dan nog over, zo vraagt spreker zich af. De proef met de containers wordt kennelijk beëindigd en het college heeft blijkbaar reeds besloten om in de toekomst de plastic vuilniszak af te schaffen en over te gaan op de meer service-verlenende containers. Maar waarom daar dan mee ge wacht? Hij geeft het college in overweging het gedane voorstel in te trekken en stelt aan de raad voor een besluit aan te nemen, waarbij per 1 januari 1975 de gehele gemeente voorzien gaat worden van containers, te plaatsen in overleg met de bewoners, en om tot die tijd daar, waar nog geen containers staan, het huisvuil op de oude manier op te halen. Het lid Makkink zegt, dat het aanbeveling verdient een schema op te stellen, waardoor de bewoners weten op welk tijdstip ongeveer het grof huis vuil bij hen wordt opgehaald. Ook dient een norm gesteld te worden van wat ai draagbaar vuil wordt aangemerkt. Verder vraagt hij of in de verhoging van 0,40 ook is opgenomen de verhoogde perceptie- en administratiekosten. Deze kosten zouden zijns inziens namelijk aanzienlijk lager zijn, als op één vaste dag bijvoorbeeld per maand zonder meldingsplicht het grof huisvuil opgehaald zou worden. Hij is het verder eens met de opmerking van het lid Schipper tijdens de vorige raads vergadering, dat een inzicht verkregen wordt in de exploitatie van deze vorm van ophaling. Bovendien zou hij een inzicht willen hebben in de opbouw van die 0,40. Het lid Schipper zou graag inzicht hebben in de kosten manuur, die gemoeid zijn met de thans voorgestelde wijze van ophalen. Het grootste pro bleem bij deze manier vindt hij, dat de mensen er voor thuis moeten blijven.. In tegenstelling tot wat het college in het voorstel stelt, meent spreker, dat de instructies voor het personeel veel moeilijker.zullen zijn. Al met al handhaaft hij zijn voorstel van de vorige vergadering om het grof huisvuil op een vaste dag, bijvoorbeel één maal per maand op te halen zonder dat mel ding nodig is. Met de verhoging van het recht met 0,40 heeft hij dan geen probleem. Het lid mevr.Krijnen-Boot zegt aanvankelijk ook voor een vaste ophaal dag te zijn geweest. Dit standpunt is gewijzigd door het ontstane misverstand naar aanleiding van het artikel in de krant, waardoor er in de kortste tijd een aanbod van overtollig vuil kwam, met alle consequenties van dien. In dit kaartsysteem ziet haar fractie een middel om die vervuiling in te tomen. Voorwaarde bij dat systeem zal wel zijn, dat de bevolking dan wel heel goed geïnformeerd zal moeten worden over het hoe en het wat van het ophalen. Wel vraagt zij zich af of het niet veel tijd zal gaan kosten voor het personeel, wanneer men iedere keer zal moeten aanbellen en/of achterom moet lopen om het vuil op te halen. Haar vraag is of hierover geen ervaringscijfers be staan bij andere gemeenten. Ook wil zij graag enig inzicht in de opbouw van de 0,40. Wethouder Trompers antwoordt, dat de vuilophaling in het verleden een zeer onhygiënische en een zeer kostbare aangelegenheid was voor de gemeente. Er werd slechts een fractie van de werkelijke kosten door de inwoners betaald Spreker wil nog even een omissie recht zetten. In de notulen van de vorige raadsvergadering staat, dat hij gezegd heeft, dat met de proef per 1 november 1974 gestart zou kunnen worden. Be doeld heeft hij te zeggen, dat daarmee in november gestart zou worden. Al; de raad met de voorgestelde regeling akkoord zou gaan, dan kan hieraan onmid dellijk de nodige publiciteit worden gegeven, waarna over enige dagen met de ophaling van grof huisvuil gestart kan worden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 215