i I MÊÊ 191 Wethouder Trompers antwoordt, dat deze containers gewoon nodig zijn. Bij het nemen van de beslissing om op plastic zakken over te gaan, leefde ook reeds de gedachte om in de toekomst op containers over te gaan. Be nu aan te kopen containers zullen -ongeacht een nieuwe beslissing- in de toe komst toch nodig zijn voor bedrijven, scholen en dergelijke. Het lid Gerla wil hierover niet in discussie treden. Hij zou alleen maar graag dat totale plaatje willen zien van wat bijvoorbeeld de kosten zijn per eenheid per inwoner, als men gebruik maakt van containers, van op haalwagens en ook die kosten, wanneer er bijvoorbeeld wel grof huisvuil wordt opgehaald. De zaak is in studie. Er zal mogelijk wat gaan veranderen. Zijns inziens is het dan niet verstandig om daar een onderdeeltje te gaan uitlichten. Wethouder Trompers antwoordt dat bij het nemen van een beslissing over de plastic zak enige tijd geleden er een totaalbeeld is gegeven over de op-- haalmogelijkheden. Als men nu al stelt, dat de nieuwe methode niet goed functioneert, dan moet men wel bedenken, dat aan iedere nieuwigheid nog on volkomenheden kleven. Vandaar dat de periode van 1 juli tot 1 januari 1975 nog gezien mag worden als een proefperiode, die straks voor eventuele wijzi gingen vatbaar is. Met name zijn er enige reacties binnengekomen inzake het weer doen ophalen van grof huisvuil. Men kan natuurlijk niet op de eerste de beste reactie de regeling weer gaan aanpassen. De zaak is in serieuze studie Bezien wordt of aan de bezwaren tegemoet gekomen kan worden. Daarna zal de zaak doorgenomen worden met de commissie voor gemeentebedrijven. Hierna zal de gehele aangelegenheid aan de Raad worden voorgelegd. Getracht zal worden om -indien nodig- bijvoorbeeld per 1 januari 1975 in gewijzigde vorm het huisvuil dan te gaan ophalen. Straks kunnen de raadsleden dan in de commis sie en in do raad bekijken of men tevreden is met de wijziging(en)Men moet echter daarbij een aantal facetten niet uit het oog verliezen, zoals onder andere de indeling van hetverk van het personeel, indien men wijzigingen gaat aanbrengen, de te stellen voorwaarden bij de bepaling van wat grof huisvuil is, op welke wijze mag grof huisvuil gepresenteerd worden, het bij het ophalen van grof huisvuil tot standbrengen van een goede betalingsver houding, hoe dikwijls grof huisvuil op te halen en hoe het daarbij met feestdagen is gesteld, het opstellen vanfgoede bekendmaking in verband met de wijzigingen. Spreker heeft hiermede alleen maar willen aantonen, dat de zaak grondig bezien moet worden. Het lid Schipper zegt, dat zijn fractie een voorstel aan het college heeft gedaan om enige verbeteringen te doen aanbrengen in de grof-huisvuil- ophaalregeling. Met de invoering van de nieuwe huisvuil-ophaalmethode is men wat service betreft, er op achteruit gegaan. Vroeger werd grof huisvuil weke lijks opgehaald zonder da.t daar enige extra vergoeding tegenover stond. Spreker weet, dat de financiële kant van deze zaak een verschikkelijk moei lijke is. Wat dat betreft meent hij, dat men op 1 januari 1975 nog precies even ver zal zijn. Kunt U op 1 januari een inventarisatie geven van hoeveel tijd er in de grof-huisvuil-ophaling zal gaan zitten? En hoe groot zal het kwantum op te halen grof huisvuil zijn? De Hoekse Fractie wil daarom voor stellen om voor een proeftijd van 5 maanden één maal per maand het grof huisvuil op te halen, dit onder bepaalde voorwaarden, zoals onder andere het behoorlijk gebundeld zijn, vuil dat in een gemeentelijke plastic zak kan, wordt niet als grof huisvuil aangemerkt, maximale gewicht per keer circa 50 kilogram, route volgens een vast schema, waarvan alle inwoners in kennis gesteld worden, bepaald grof vuil (zoals bijvoorbeeld steenpuin) af te voe ren via bestaand systeem.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 191