- - r.f !lni"2,bO0ii. 'IX't'O i :o.&3" ,;,i masw-ï. Jci'.- i:i 'V •u-.'XS3c>; ashei.-. U^iU 'tpOW O:. ;I9fr- 'ft' X'. -...■ 1 i-i- ni iC->i .i'.:.. v>W tU'i/ J- file jL.t 00-v* 'O'OiOLd S* -.Of 167 Het ambtenaren-korps speelt immers bij het voorbereiden en uitvoeren van bestuurs besluiten vaak een hoofdrol, niet voor niets spreekt men van een vierde macht. Daarmee wordt bedoeld, dat de beslissingsmacht niet uitsluitend bij het algemeen en dagelijks bestuur ligt, maar dat door onvolkomenheden in de organisatie, bij voorbeeld bureaucratie, in feite een aantal beslissingen door ambtenaren worden genomen. Vaak beoordeelt men dit verschijnsel ongunstig, zeker als het gaat om de demokratische verantwoording. De nederlandse ambtenaar is in het algemeen gespro ken een integer werker. Om de situatie te voorkomen, dat een ambtenaar een beslis sing voorbereidt, die indruist tegen de politieke opvatting, zoals die door de de mocratische organisatie tot uiting komt, zal een aktief, medewerkend en meedenkend ambtenarenkorps nodig zijn. Wij als raad dienen hem dat mogelijk te maken om de beleidsuitgangspunten te verwezenlijken c.q. om te zetten in voorstellen met de nodige alternatieven. Vandaar, dat de ambtenaar open most kunnen staan voor het raadslid. In het Gemeentehuis zou een leeskamer, waarin alle stukken en wetten, periodieken, rapporten e.d. aanwezig zijn, op zijn plaats wezen. Deze zou toe gankelijk moeten zijn voor iedereen. Het openbaar groen Wat is openbaar groen? Struikje, boompje, graspeikje of een onderdeel van onze leefbaarheid van de samenleving. Schooltuinen bijvoorbeeld, moeten een plaats zijn voor kind en ouder. Een werk plaats voor de school. Een werkplaats, waar het kind en ouder samen, weer waar dering krijgt voor wat om ons heen leeft en bloeit en ons altijd weer boeit, zo als een bekende radiospreker het altijd weer uitdrukt. Wij zagen graag, dat hier iets speelser wordt ingehaakt op de speelsheid van onze kinderen en het speelser maken van de samenleving. Meewerken door direct omwonenden en belangstellenden brengt meer de verantwoording, waar die ligt en voorkomt de vele vernielingen. Een onderzoek in die richting is de moeite waard. Grondnolitiek Meneer de voorzitter, in de beleidsuitgangspunten komt hier nagenoeg niks over tot uitdrukking. Toch dienen wij met onze grond zuinig te zijn. Zuinig omdat het één van de weinige bronnen van inkomsten is van de gemeente. Een landbouwer verkoopt zijn grond ook niet met daardoor een stuk van de mogelijkheid tot continuering van inkomsten te niet te doen. Zuinig ten aanzien van de bestemming in het licht van een zo goed mogelijk woon- en leefklimaat, zoals de doelstelling van de beleidsuitgangspunten luidt. Geen grondverkoop aan een ieder die zich meldt, zonder nauwkeurig afgewogen te hebben of de toekomstige bestemming wel beantwoordt aan ons aller doelstelling. Een zo goed mogelijk woon- en leefklimaat, teneinde iedereen in staat te stellen optimaal als mens te functioneren. Wij zullen dan ook ten aanzien van de uitgifte van grond ons altijd afvragen, alvorens onze stem ter goedkeuring daaraan te hechten, of de grond voor verkoop in aanmerking komt en of de bestemming van de grond in overeenstemming is met de totaliteit van de doelstelling. Meneer de voorzitter, wij willen, door zo te handelen, een discussie op gang brengen over funktionele grondpolitiek. Een politiek, waarmee wij bedoelen, dat de vraag welke grond zal worden uitgegeven en tegen welke prijs, gekoppeld wordt aan de aktiviteit die op de grond komt, waarbij de zwakkeren lagere prijzen beta len en de sterkeren hogere prijzen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 167