164 Hierin is in feite reeds in een investeringsprogramma het beleid voor 4 a 5 jaar neergelegd; uiteraard niet als een bijbel bedoeld, maar als grondslag, van waar uit een aan de omstandigheden aangepast gemeentelijk beleid kan worden ontwikkeld. Bij de uitvoering zal zonder meer een financieel verantwoorde wijze en het alge meen belang in acht moeten worden genomen. Vele factoren zullen bepalend zijn of en op welke wijze deze uitgangspunten gerealiseerd kunnen worden. Eerlijkheidshalve willen wij geen bedrog plegen tegenover onze kiezers om toezeg gingen te doen, waarbij wij van te voren weten, dat ze niet uitvoerbaar zijn, en vandaar dit alles moeten noemen: een oprecht gemeend streven om daardoor het maximale te bereiken. En nu, meneer de voorzitter, een enkel woord over de wethoudersverkiezing. Aller eerst is voor onze fractie het uitgangspunt, dat degene tot wethouder wordt ge kozen, die over voldoende vrije tijd beschikt en ook natuurlijk degene, die het beste voor zijn taak berekend is. Ook is voor onze fractie van groot belang -zolang er nog maar 2 wethouders in onze gemeente mogen zijn- dat deze 2 wethou ders voortkomen uit die volksvertegenwoordigers in de raad, die bij de laatste gemeenteraadsverkiezing een zeer groot deel van de kiezers vertegenwoordigen. Als derde reden is voor onze fractie -gezien de grote en ingewikkelde problemen, waarvoor Zevenbergen is gesteld- dat het van 't grootste belang is, dat de conti nuïteit in het college wordt gehandhaafd. Het zou een grote stagnatie betekenen, wanneer de stroomversnelling, waarin wij de laatste jaren zijn komen te verkeren, in ernstige mate zou worden gestagneerd door een wisseling in een klein college. Het is van het allergrootste belang voor de gemeente, vooral met het oog op het financiële draagvlak, dat we deze snelle groei continueren. Gezien de ons bekende kandidaten voor het wethouderschap, n.l. Kamp, van Engelen en Trompers, is bij ons de keus Kamp en Trompers. Deze keus is bij ons gebaseerd op de ervaring en de tijd, die beide kandidaten hebben, maar vooral ook hun gerichtheid, waardoor we een goede afspiegeling hebben van de kiezers. Wanneer er grote fouten of tekortkomingen waren bij de huidige wethouders, zouden wij niet aarzelen om een wijziging van het college toe te passen, doch hiervan is geen sprake. Ook de veelomvattende werkzaamheden, die in Zevenbergen reeds op gang zijn en voortgezet dienen te worden, is het voor de gemeente nuttig en wenselijk, dat de huidige wethouders, die respectievelijk 4 en 12 jaar erva ring hebben, herkozen worden. Meneer de voorzitter, ik wil besluiten met de wens, die helaas vorig jaar bij de opening der Staten Generaal niet meer gebruikt mocht worden, maar nog niets aan waarde heeft ingeboet, n.l. Moge God ons de wijsheid en kracht geven om een goed beleid te voeren. Ik dank U". Sprekende namens de Hoekse fractie zegt het lid Schipper het volgende: "Geachte voorzitter, Het zou naar onze mening weinig zinvol zijn om tijdens deze algemene beschou wingen op alle aspecten van het toekomstige beleid in te gaan, omdat in de voor besprekingen de beleidsuitgangspunten voor de periode 1974-1978 zijn bepaald en dat alle fracties zich akkoord verklaard hebben met het opgestelde programma en het prioriteitenschema. Wij verwachten zonder meer dat het nieuwe college zal gaan werken in -de richting die de nieuw gekozen raadsleden zich hebben voorgesteld en dat in de komende zittingsperiode vooral die zaken aan de orde komen, die de leefbaarheid van onze gemeente zullen kunnen verhogen. Wij willen als Hoek factie alle mogelijke steun aan het nieuwe college geven om constructief te kunnen werken.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 164