164
Hierin is in feite reeds in een investeringsprogramma het beleid voor 4 a 5 jaar
neergelegd; uiteraard niet als een bijbel bedoeld, maar als grondslag, van waar
uit een aan de omstandigheden aangepast gemeentelijk beleid kan worden ontwikkeld.
Bij de uitvoering zal zonder meer een financieel verantwoorde wijze en het alge
meen belang in acht moeten worden genomen. Vele factoren zullen bepalend zijn of
en op welke wijze deze uitgangspunten gerealiseerd kunnen worden.
Eerlijkheidshalve willen wij geen bedrog plegen tegenover onze kiezers om toezeg
gingen te doen, waarbij wij van te voren weten, dat ze niet uitvoerbaar zijn,
en vandaar dit alles moeten noemen: een oprecht gemeend streven om daardoor het
maximale te bereiken.
En nu, meneer de voorzitter, een enkel woord over de wethoudersverkiezing. Aller
eerst is voor onze fractie het uitgangspunt, dat degene tot wethouder wordt ge
kozen, die over voldoende vrije tijd beschikt en ook natuurlijk degene, die het
beste voor zijn taak berekend is. Ook is voor onze fractie van groot belang
-zolang er nog maar 2 wethouders in onze gemeente mogen zijn- dat deze 2 wethou
ders voortkomen uit die volksvertegenwoordigers in de raad, die bij de laatste
gemeenteraadsverkiezing een zeer groot deel van de kiezers vertegenwoordigen.
Als derde reden is voor onze fractie -gezien de grote en ingewikkelde problemen,
waarvoor Zevenbergen is gesteld- dat het van 't grootste belang is, dat de conti
nuïteit in het college wordt gehandhaafd.
Het zou een grote stagnatie betekenen, wanneer de stroomversnelling, waarin wij
de laatste jaren zijn komen te verkeren, in ernstige mate zou worden gestagneerd
door een wisseling in een klein college. Het is van het allergrootste belang voor
de gemeente, vooral met het oog op het financiële draagvlak, dat we deze snelle
groei continueren. Gezien de ons bekende kandidaten voor het wethouderschap, n.l.
Kamp, van Engelen en Trompers, is bij ons de keus Kamp en Trompers. Deze keus is
bij ons gebaseerd op de ervaring en de tijd, die beide kandidaten hebben, maar
vooral ook hun gerichtheid, waardoor we een goede afspiegeling hebben van de
kiezers. Wanneer er grote fouten of tekortkomingen waren bij de huidige wethouders,
zouden wij niet aarzelen om een wijziging van het college toe te passen, doch
hiervan is geen sprake. Ook de veelomvattende werkzaamheden, die in Zevenbergen
reeds op gang zijn en voortgezet dienen te worden, is het voor de gemeente nuttig
en wenselijk, dat de huidige wethouders, die respectievelijk 4 en 12 jaar erva
ring hebben, herkozen worden.
Meneer de voorzitter, ik wil besluiten met de wens, die helaas vorig jaar
bij de opening der Staten Generaal niet meer gebruikt mocht worden, maar nog niets
aan waarde heeft ingeboet, n.l. Moge God ons de wijsheid en kracht geven om een
goed beleid te voeren.
Ik dank U".
Sprekende namens de Hoekse fractie zegt het lid Schipper het volgende:
"Geachte voorzitter,
Het zou naar onze mening weinig zinvol zijn om tijdens deze algemene beschou
wingen op alle aspecten van het toekomstige beleid in te gaan, omdat in de voor
besprekingen de beleidsuitgangspunten voor de periode 1974-1978 zijn bepaald en
dat alle fracties zich akkoord verklaard hebben met het opgestelde programma en
het prioriteitenschema.
Wij verwachten zonder meer dat het nieuwe college zal gaan werken in -de richting
die de nieuw gekozen raadsleden zich hebben voorgesteld en dat in de komende
zittingsperiode vooral die zaken aan de orde komen, die de leefbaarheid van onze
gemeente zullen kunnen verhogen.
Wij willen als Hoek factie alle mogelijke steun aan het nieuwe college geven om
constructief te kunnen werken.