1 ^:,^r ,'v -£M
•■•dcfev.
'fee
Jfe
'Cfffio-AiT--
.i.J. .j-yofi-jaöa/
--•■■•' *1 -r
5e?
sSsI.foD
Jrfr A Q"; V
-i ii
...Co
oi'..
-Isfcw,
'7feiU
i
3-Xt
'iixfjuo ■- i ..-
Of afifS. r v ;'«c
iie
t'hasii
roof,'-haik:;,^
O'.' Is'lf 10
t<& -
X-
ïr' ïQj r,
162
Het lijkt te verwachten dat de gemeenteraden aan deze historische ontwikkeling
een wending zullen gaan geven.
De positie van de burgemeester is een eigenaardige.
In het college van Burgemeester en Wethouders draagt hij een volledige mede
verantwoordelijkheid. Hij heeft daar een volledige stem, soms zelfs een dubbele.
In de gemeenteraad is dit stemrecht vervallen en blijft zijn taak beperkt tot ad
viseren. Eigenlijk dus een tegenstelling in verantwoordelijkheden: medeverant
woordelijk in het dagelijks bestuur, geen stem in de raad»
Dan nog een opmerking over de portefeuilleverdeling.
In principe blijft portefeuilleverdeling een zaak van het college van Burgemees
ter en Wethouders zelf, in de praktijk echter blijkt steeds meer dat de kaarten
al geschud zijn, vooraf dus.
Het is duidelijk dat de politieke partijen in ons land hierdoor de plaats
van de burgemeester -buiten hem om- in sterke mate beïnvloeden.
Met betrekking tot de verkiezing van de wethouders is de burgemeester vol
strekt lijdelijk. Hij heeft maar af te wachten met wie hij in de periode van 4
jaar het dagelijks bestuur van de gemeente heeft te voeren.
De burgemeester heeft een leidinggevende en coördinerende taak en hij is van
het college de spreekbuis in de raad.
Deze spreekbuis-functie wordt uitdrukkelijk veikleind door het aantal zaken,
waarin een wethouder zelf, voor eigen portefeuille, optreedt.
De burgemeester zal daardoor steeds meer gaan optreden als voorzitter van de
vergadering. Zijn politieke verantwoordelijkheid dient naar mijn mening tot een
minimum beperkt te blijven. Men mag van de burgemeester eisen dat hij zich zodanig
opstelt dar bestuurlijk en zakelijk de juiste beslissingen worden genomen en dat
meerderheden en minderheden bij hun bestuurlijk werk volledig tot hun recht komen.
Naast de eigen verantwoordelijkheid van de burgemeester op het terrein van
de openbare veiligheid, naast de coördinerende taak in het bestuur, heeft de burge
meester een belangrijke taak in het functioneren van de raad, niet alleen wat de
orde betreft, doch evenzeer wat de efficiënte en doelmatige werking van dit hoog
ste bestuursorgaan aangaat.
Ontwikkelingen rond de positie van de raad en het raadslid houden daar zeer nauw
mee verband.
Hierbij zullen dan allerlei zaken als democratisering, participatie van de bevol
king, vroegtijdig inschakelen in het besluitvormingsproces, openheid en openbaar
heid van stukken, van steeds grotere betekenis worden.
Het is van belan%at de burgemeester vooral vanwege zijn verantwoordelijk
heid in deze en het algemeen karakter van deze problematiek zelf daaraan leiding
geeft.
Ik zou dan ook de heren fractie-voorzitters in deze nieuwe raad in overweging
willen geven hun voorstel tot het instellen van een commissie ad hoe voor het
onderzoeken van de werkwijze van het bestuur van de gemeente, opgenomen als punt
8a op de agenda van deze vergadering, zodanig te willen wijzigen, dat van deze
commissie ad hoe de voorzitter van de raad ook voorzitter zal worden.
Mevrouw, Mijne Heren,
Bij Uw beëdiging meende ik enkele opmerkingen te mogen maken over de raad, het
college van Burgemeester en Wethouders, de positie van de burgemeester.
Tot U wil ik zeggen: ik hoop dat U allen met voldoening zult werken aan de
belangen van onze gemeente en dat de gemeente wel zalvaren door Uw inzet.
Ik wens U veel succes. Onze goede gemeente Zevenbergen is dit succes waard.
Ik dank U".