lc X i v:'" .fi-A ':r.)V Xf';.. j'.O '-A- ibJRVi ;.tó:rS'd ,"fa i.i I J ïM /OC iP<- 10 Desgevraagd licht de heer Margry de wijze van aanbesteding nog even toe. Het kardinale punt daarbij is, dat augustus 1974 de school klaar zou moeten zijn. Daarvoor is een geleide procedure-plan-voorbereiding noodzake lijk. Openbare aanbesteding betekent: tekening bestekklaar maken, openbaar aanbesteden, gunnen aan de laagste inschrijving. Vanwege de tijd stelt spreker voor een verkorte procedure toe te passen, waarbij vanaf dit moment met een bepaalde aannemer wordt samengewerkt. Het plan wordt in die proce dure opgebouwd, de prijzen worden bepaald, de prijzen gaan naar de inspek- teur en gelijktijdig wordt er gebouwd. De aannemer kan daarbij tijdig zijn materialen fixeren. Deze procedure zal beslist gevolgd moeten worden, wil men augustus klaar zijn, alhoewel gesteld moet worden, dat dan nog de tijd zeer krap zal zijn. In tweede instantie zegt het lid van Engelen gelukkig te zijn met de uiteenzetting van de heer Margry, omdat deze zijn standpunten, die spreker reeds drie vergaderingen verkondigd heeft, alleen maar heeft bevestigd. Gezien de tijdsfactor en de uitgangspunten van het college zegt spreker niet verder te komen dan het volgende. Er zijn doelstellingen geformuleerd, waarvan de wethouder in september/ oktober 1973 heeft toegezegd, dat deze formulering zou gebeuren samen met de Vereniging voor Openbaar Onderwijs. Deze formulering is echter geschied zonder die mensen. In die doelstellingen is inderdaad sprake van een lokalen- schoolplan. Dit is nu iets, wat hij als mede-verantwoordelijkheid-dragend raadslid voor het Openbaar Onderwijs in Zevenbergen niet wil. Daarom is hij de mening toegedaan, dat men al zoveel maanden op de verkeerde weg is. Ondanks de zakelijke toelichting van de heer Margry blijft de visie van spreker overeind staan, namelijk, dat de koppeling, zoals die in de boven bouw met het documentatiecentrum is geschied, op wel drie of alle vier hoeken mogelijk zou zijn geweest in samenhang met de gemeenschapsruimten c.q. circulatieruimten. Verder moet het spreker van het hart, dat wethouder Kamp kennelijk niet weet waar het over gaat. In de vorige raadsvergadering heeft de wethouder nog gezegd, dat het plan, zoals het toen was, voldeed aan alle eisen, die gesteld moeten worden aan een school voor modern onderwijs, terwijl het Informatiecentrum voor Scholenbouw over dit plan aan burgemeester en wet houders adviseert om het terug te nemen. Het Informatiecentrum voor Scholen bouw weet ook wel, dat daarmede kostbare tijd verloren gaat. Als men ondanks dat toch terugname adviseert, dan moet het zijns inziens wel heel erg zijn, met het plan. Spreker meent te weten, dat het dat ook is. Als de wethouder in de commissievergadering zegt, dat er maar opmerkingen van ondergeschikte betekenis zijn gemaakt, dan heeft deze ook niet veel begrepen van het gesprek op 20 december met het Informatiecentrum voor Scholenbouw. Spreker vindt het bovendien kwalijk, dat het college de raad onkundig heeft gelaten van de correspondentie van de opmerkingen van de zijde van het Informatie centrum voor Scholenbouw, te meer, omdat het college ons wel om de oren heeft geslagen met correspondentie van de zijde van de heer Margry. Dezelf de stukken van een maand geleden lagen ook nu weer ter inzage. Ondertussen is er veel meer gebeurd. Hiervan ontbreekt ieder stuk, terwijl het van wezenlijk belang is voor de besluitvorming. Ten aanzien van het voorliggende plan blijft spreker van mening, dat het in wezen een noodoplossing zal blijven, omdat het uitgangsconcept, dat is gehanteerd, een fout concept is geweest. Men kan daarin wel een groot aantal punten gaan wijzigen, maar daarmede gaat zijns inziens alleen maar de structuur van het gebouw verloren. Ik kan de verantwoordelijkheid voor de gang van zeiken en voor het plan niet dragen, zo besluit het lid van Engelen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1974 | | pagina 10