lc X i v:'"
.fi-A
':r.)V Xf';..
j'.O
'-A-
ibJRVi ;.tó:rS'd
,"fa i.i
I
J ïM /OC
iP<-
10
Desgevraagd licht de heer Margry de wijze van aanbesteding nog even
toe. Het kardinale punt daarbij is, dat augustus 1974 de school klaar zou
moeten zijn. Daarvoor is een geleide procedure-plan-voorbereiding noodzake
lijk. Openbare aanbesteding betekent: tekening bestekklaar maken, openbaar
aanbesteden, gunnen aan de laagste inschrijving. Vanwege de tijd stelt
spreker voor een verkorte procedure toe te passen, waarbij vanaf dit moment
met een bepaalde aannemer wordt samengewerkt. Het plan wordt in die proce
dure opgebouwd, de prijzen worden bepaald, de prijzen gaan naar de inspek-
teur en gelijktijdig wordt er gebouwd. De aannemer kan daarbij tijdig zijn
materialen fixeren. Deze procedure zal beslist gevolgd moeten worden, wil
men augustus klaar zijn, alhoewel gesteld moet worden, dat dan nog de tijd
zeer krap zal zijn.
In tweede instantie zegt het lid van Engelen gelukkig te zijn met de
uiteenzetting van de heer Margry, omdat deze zijn standpunten, die spreker
reeds drie vergaderingen verkondigd heeft, alleen maar heeft bevestigd.
Gezien de tijdsfactor en de uitgangspunten van het college zegt spreker
niet verder te komen dan het volgende.
Er zijn doelstellingen geformuleerd, waarvan de wethouder in september/
oktober 1973 heeft toegezegd, dat deze formulering zou gebeuren samen met
de Vereniging voor Openbaar Onderwijs. Deze formulering is echter geschied
zonder die mensen. In die doelstellingen is inderdaad sprake van een lokalen-
schoolplan. Dit is nu iets, wat hij als mede-verantwoordelijkheid-dragend
raadslid voor het Openbaar Onderwijs in Zevenbergen niet wil. Daarom is
hij de mening toegedaan, dat men al zoveel maanden op de verkeerde weg is.
Ondanks de zakelijke toelichting van de heer Margry blijft de visie van
spreker overeind staan, namelijk, dat de koppeling, zoals die in de boven
bouw met het documentatiecentrum is geschied, op wel drie of alle vier
hoeken mogelijk zou zijn geweest in samenhang met de gemeenschapsruimten
c.q. circulatieruimten.
Verder moet het spreker van het hart, dat wethouder Kamp kennelijk niet
weet waar het over gaat. In de vorige raadsvergadering heeft de wethouder
nog gezegd, dat het plan, zoals het toen was, voldeed aan alle eisen, die
gesteld moeten worden aan een school voor modern onderwijs, terwijl het
Informatiecentrum voor Scholenbouw over dit plan aan burgemeester en wet
houders adviseert om het terug te nemen. Het Informatiecentrum voor Scholen
bouw weet ook wel, dat daarmede kostbare tijd verloren gaat. Als men ondanks
dat toch terugname adviseert, dan moet het zijns inziens wel heel erg zijn,
met het plan. Spreker meent te weten, dat het dat ook is. Als de wethouder
in de commissievergadering zegt, dat er maar opmerkingen van ondergeschikte
betekenis zijn gemaakt, dan heeft deze ook niet veel begrepen van het
gesprek op 20 december met het Informatiecentrum voor Scholenbouw. Spreker
vindt het bovendien kwalijk, dat het college de raad onkundig heeft gelaten
van de correspondentie van de opmerkingen van de zijde van het Informatie
centrum voor Scholenbouw, te meer, omdat het college ons wel om de oren
heeft geslagen met correspondentie van de zijde van de heer Margry. Dezelf
de stukken van een maand geleden lagen ook nu weer ter inzage. Ondertussen
is er veel meer gebeurd. Hiervan ontbreekt ieder stuk, terwijl het van
wezenlijk belang is voor de besluitvorming.
Ten aanzien van het voorliggende plan blijft spreker van mening, dat
het in wezen een noodoplossing zal blijven, omdat het uitgangsconcept, dat
is gehanteerd, een fout concept is geweest. Men kan daarin wel een groot
aantal punten gaan wijzigen, maar daarmede gaat zijns inziens alleen maar
de structuur van het gebouw verloren. Ik kan de verantwoordelijkheid voor de
gang van zeiken en voor het plan niet dragen, zo besluit het lid van Engelen.