t t
(ft
52
Vanwege de gemeente nemen deel wethouder Kamp, de gemeentesecretaris en als
secretaris het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Zorg. Als adviseur van de
werkgroep treedt op drs. Eichholtz van het Provinciaal Opbouworgaan.
De werkgroep zal zich als eerste punt bezig gaan houden met het op korte
termijn opstellen van een programma van eisen, welke er met betrekking tot het
stichtan van een gebouw voor meervoudig gebruik gesteld moeten worden.
Bijstandsregeling en groepsregelingen
Ingevolge artikel 13a van de Algemene Bijstandswet zijn Burgemeester en Wetr
houders verplicht de door haar toegepaste richtlijnen voor de verlening van bij
stand te publiceren. Burgemeester en Wethouders hebben hieraan voldaan door pu-
blikatie in diverse in Zevenbergen veelgelezen bladen. Ook van wijzigingen in de
richtlijnen wordt op dezelfde wijze mededeling gedaan.
Dat de door ons college gehanteerde richtlijnen identiek zijn aan de richt
lijnen van het Ministerie van Cultuur, Recreatie em Maatschappelijk Werk kan toch
moeilijk als een verwijt gelden. Dit was immers de bedoeling van de Minister.
Dat de toepassingsverordening een voor leken bijna onleesbaar stuk is, kunnen
wij niet onderschrijven. Wel is het zo, dat gezien de rechten, welke men er uit
kan claimen, dit stuk redaktioneel. formeel is gesteld, doch naar onze mcming is
dit zeker leesbaar voor een geïnteresseerde leek.
Niet goed gelezen echter door het geacht lid dhr. van Engelen is artikel 4,
sub b, waarin sprake is dat de gemeente de huurkomponent in de bijstand van de
uitkering kan inhouden en kan overmaken aan de huiseigenaren.
Terzake kan het volgende worden medegedeeld.
In principe wordt alle bijstand verstrekt onder de voorwaarde dat deze wordt ge
bruikt, waarvoor hij wordt toegekend. Dit geldt dus ook voor de huurkomponent. De
juiste zin luidt echter; "Indien de verschuldigde huur niet wordt betaald, wordt
geen vergoeding voor woonkosten verstrekt, danwel de vergoeding voor woonkosten
rechtstreeks overgemaakt aan de verhuurder van de woning".
Naar onze mening heeft een dergelijke zinsnede niets te makfin met paterna
lisme en is zij ook niet in strijd met de letter of de geest van de Algemene Bij
standswet
Indien terzake door het hoofd van de betreffende afdeling van Cultuur, Recre
atie en Maatschappelijk Werk een andere mening wordt verkondigd, dan komt het ons
voor dat hij de betrokken vraag niet helemaal heeft begrepen, dan wel de vraagt
stelling niet volledig is overgekomen. Overigens zijn wij graag bereid met de be
trokken persoon hierover in kontakt te treden. Dit laatste kan uiteraard alleen
als de anonimiteit hieromtrent wordt opgeheven.
Nog wordt opgemerkt, dat het voorgaande ook geldt voor artikel 4, onder c
ziekenfondspremie)
De bepaling in artikel 8, sub 2 is alleen bedoeld, en wordt als zodanig ook
slechts toegepast, dat men, beschikkende over een terzake geïndiceerd vrijgelaten
bescheiden vermogen, niet voor allerlei futiliteiten een beroep doet op de Alge
mene Bijstandswet. Overigens wordt een zodanige bepaling, voor,zover ons bekend,
door alle tot de regio Breda behorende gemeenten toegepast, waarbij het zeker niet
de bedoeling is het bescheiden vermogen van spaarzame mensen aan te tasten.
De conclusie, welke op grond van bovenstaande punten dan ook wordt geponeerd
moeten wij als onjuist van de hand wijzen.
Eerder zien wij het als gezochte argumenten voor het instellen van een com
missie ez artikel 61 der gemeentewet, waaraan de bevoegdheden op het stuk van de
Algemene Bijstandswet zouden moeten worden overgedragen.
Men kan over het nut van zulk een commissie terzake van bijstandsverlening
van mening verschillen.