41 Zij gaan kiezen voor een voor alle partijen financieel-aanyaardbare liquidatie van de wLjkverwarming. Zij hebben gekozen voor een aanvaarbare dekking vein de sa neringstekorten, voor aangepaste subsidies voor bejaarden, jeugd- en jongerenwerk, volksgezondheid, aanschaffing van meer brandblusmiddelen, enz. Het blijft altijd aan de raad te beoordelen of de keuze goed is geweest. Dan de brief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aan de Kabinetsinfor mateur. De heer van Engelen stelt dat de Onafhankelijke Partij er niet kapot van is. Dat is ook maar gelukkig, want ik zei juist nog, dat ik de Onafhankelijke Partij graag op landelijk niveau de degens zag kruisen met echte partijen. Ik ben uiteraard bijzonder getroffen door de vraag van de heer van Engelen of wellicht een tiental burgemeesters de brief aan elkaar geschreven hébben, of dat werkelijke gemeentebestuurders de Vereniging van Nederlandse Gemeenten uitmaken. Ik weet nu tenminste hoé wij hier zitten, ik als burgemeester en de heer van Engelen als werkelijke bestuurder. Overigens is het College niet verantwoordelijk voor deze brief. Er staat veel waars in, maar over bepaalde aspecten valt zwaar te discussiëren. Het wordt -ook de heer Huijssoon wijst er op- voor lokale bestuurders steeds moeilijker hun verantwoordelijkheid te dragen. Er is nogal wat gesproken, de vorige week, over democratie en inspraak. Een onderwerp, dat meer mijn aandacht heeft dan sommigen bevroeden. In mijn twee jaren zijn er nogal wat hearings en informatie-avonden gehouden, het merendeel geslaagd en aan hun doel beantwoordend, een aantal niet geslaagd, óök door onvoldoende voor bereiding. Het zij toegegeven. Inspraak is een spel, dat geleerd moet worden. U kunt zich dus voorstellen hoe gelukkig ik ben met het vorige week door de heer van Engelen aangeboden inspraakganzebord» Ik heb eerst bestudeerd hoe dit ganzebordspel gespeeld moet.worden en er ernstig over gedacht de heer van Engelen en zijn medelid van de Onafhankelijke Partij als deelnemers aan het spel te vragen» Opeens echter las ik in de toelichting dat de deelnemers de rol spelen van leden van het College van Burgemeester en Wethouders. Nu zie ik U liever in de raad dan in het College, mijnheer van Engelen, en ik heb derhalve een ander team van deelnemers samengesteld» Het is een interessant en zeker leerzaam spel, waarvoor nogmaals mijn dank. Het is niet zo, dat wij op het terrein van de Ruimtelijke Ordening achter lopen met de inspraak van de bevolking. Onze stedebouwkundige is bezig aan een nieuw structuurplan voor de hele gemeente en aan een globale schets voor de uitbreiding in Hazeldonk. Burgemeester en Wet houders hebben deze schetsen nog niet» Voor de bedoelde inspraak is dus het moment nog niet gekomen. Ik zou er op willen wijzen dat inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht. Bijzonder verhelderend vind ik ook de waarschuwing, welke de heer van Engelen ten tonele voerde. De KNAU-officialdie tegen de hardloper, die om inspraak vroeg, antwoordde: "niet lullen maar lopen". Misschien klinkt het in deze parlementaire omgeving wat beter als ik zeg: "niet kakelen maar eieren leggen". Mevrouw, Mijne Heren, niettemin graag inspraak, wij zijn bereid het spel te leren spelen, met vallen en opstaan. Wij zullen dan wel goede spelregels moeten opstellen. Enkele kanttekeningen nog bij dit onderwerp, goeddeels ontleend aan de knappe Nieuwjaarsrede van de Burgemeester van Dordrecht. De ruim 11.700 raadsleden in Nederland zijn als regel raadslid geworden op grond van hun hart voor de openbare zaak, soms op grond van trouw aan partijbeginselen, en doorgaans niet op grond van bestuurlijke kwaliteiten, die van bestuurders in deze moderne tijd worden vereist.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 41