40
Mevr.Krijnen, wij gaan inderdaad in ons centrum grondprijzen maken van f 150,
tot f 500,Men betaalt die prijzen als men persé zich in Zevenbergen wil ves
tigen, als men vertrouwen en geloof heeft in de toekomst van onze gemeente. De
grondprijs is dan niet meer doorslaggevend.
Wanneer ik op het ogenblik namens het college in bespreking ben met een confectie-
fabrikant, een plastic-ramen-fabrikanteen cash en carrybedrijfeen supermarkt
anriCT warenhuis, een bedrijf dat 4000 m2 vraagt voor het reparatiecentrum voor
remmen, een belegger die een winkelcentrum wil bouwen, en waarschijnlijk vergeet
ik in deze opsomming het nodige, wat verwacht IJ dan van mij? Dat ik deze gegadig
den met terughoudendheid en enig pessimisme tegemoet treed? Of met vertrouwen en
geloof in onze toekomst en in onze eigen aanpak? Ik ga hier zo uitvoerig op in,
omdat hier naar mijn mening de kern van de zaak ligt.
Eerst groeit Zevenbergen in 10 jaar tijd 600 inwoners, nu willen wij naar 1000
inwoners per jaar. Dit is nodig en past in de plannen.
Mevrouw, Mijne Heren, kritische begeleiding, realiteit in het beleid, verantwoor
de afweging, dat is allemaal hard nodig, maar een verantwoord, reëel optimisme is
even hard nodig.
Natuurlijk moeten wij trachten met alle mogelijke middelen en hulp van rijk
en provincie het woon- en leefklimaat op te trekken. Indien, zoals de heer van
Engelen opmerkt, met behulp van Cultuur Recreatie en Maatschappelijk Werk voor
lopige voorzieningen in saneringsgebieden tot stand kunnen komen, dan moeten wij
daarvoor trachten in aanmerking te komen.
Zo hebben wij ook -in het kader van de aanvullende werkgelegenheid waarvoor af en
toe door de regering grote bedragen worden beschikbaar gesteld- subsidieverzoeken
ingediend voor een sporthal, een overdekt zwembad, en voor de reconstructie van de
Doelstraat.
Wat het belasting-niveau betreft, zijn wij tot 1973 niet hoger gegaan dan de
minimumnonnen van de Minister, dat wil zeggen de normen, die de Minister hanteert
als een gemeente een beroep doet op een extra-uitkering van het rijk.
De laatste jaren hebben wij zo'n beroep niet gedaan en dus ook geen uitkeringen
terzake ontvangen. Indien ook voor 1973 de mi nimumnormen zouden worden aangehouden
en ook verder geen enkele belasting zou worden verhoogd, dan betekent dat een la
gere opbrengst van f 46.279,50, lager dan is geraamd in de ontwerpbegroting.
Wanneer wij de minimumnormen aanhouden, doch de belastingvoorstellen, waar geen
minimumnormen voor gelden, wel aanvaarden, is de lagere opbrengst f 36.500,
De begroting bevat inderdaad veel automatismen, zoals de heer van Engelen
terecht opmerkt. Welke huishouding kent die automatismen overigens niet? Maar op
welke posten zouden we -nogmaals in dit stadium van ontwikkeling- effectvol kun
nen of willen bezuinigen? Wanneer U de belastingvoorstellen terugdraait en ten
dele accepteert, dan zal de lagere opbrengst toch gevonden moeten worden uit hoge
re inkomsten of lagere uitgaven, dus bezuinigingen. Wie kent reële mogelijkheden?
Wij willen juist méérJ
In dit meerdere zullen wij voorlopig moeten temporiseren én hulp van rijk en pro
vincie vragen. Wij zullen inderdaad moeten afwegen. Een artikel-12-gemeente weegt
niet meer, het rijk weegt voor haar.
Er is gesproken over hogere ontvangsten in de kosten van de algemene bijstand
van \Qffo en de besteding daarvan. Deze verhoging van de vergoeding door het rijk
met 1Cïfo in enkele bijstandsregeJ-ingen is wel zo weinig, dat het op het totale
pakket van inkomsten weinig invloed heeft.
Het gaat om de besteding van het totale pakket van inkomsten, dat weet de heer van
Engelen ook wel. De automatische uitgaven zijn onderhevig aan inflatie, maar toch
bleef er nog wat ruimte. Burgemeester en Wethouders hebben gekozen en gaan kiezen
voor de besteding daarvan.