29 De informatie moet "vertaald" worden voor dagelijks gebruik. Dit vertaalwerk zal meer systematisch, ter hand moeten worden genomen. Iemand die uit deze kritiek op de in het afgelopen jaar gehouden hearings afleidt, dat wij van de Onafhankelijke Partij tegen hearings of tegen inspraak zijn, is niet van goede trouw, mijnheer de voorzitter. Wij willen bij deze algemene beschouwingen afzien van vraagstukken rondom het milieubeheer. Wiet, dat we het belang daarvan onderschatten -de aandachtige luisteraar weet wel beter- maar meer omdat wij pijnlijk beseffen op een dood punt te zijn aanbelanddeskundigheid terzake binnen het eigen ambtelijke apparaat is er niet en moet van elders komen. Wij zullen intussen zien wat we in het komend jaar aan initiatieven kunnen ont wikkelen. Op zich is de toevalstreffer van de portefeuilleverdeling, dat openbare veilig heid en milieubeheer in een paragraaf bij elkaar zijn gekomen, misschien toch een téken, dat vergrijpen tegen het milieu geacht mogen worden misdaden te zijn., We waren aanvankelijk erg gelukkig met de beknopte en genuanceerde paragraaf van de openbare orde en politie, mijnheer de voorzitter, maar zijn wat dat betreft toch weer erg geschrokken van Uw korte nieuwjaarstoespraak waarin wij een veel ongenuanceerder "law and order" sfeertje proefden. Een nadere precisering achten wij nu zeer gewenst. Groenvoorzieningen Een fundamenteel bezwaar, mijnheer de voorzitter, hébben collega Krijnen en ik tegen de beleidsnota van het college, overigens na de bewondering ervoor, dat U erin geslaagd bent de nota thans voor de tweede keer überhaupt te laten ver schijnen. Dat fundamentele bezwaar geldt het feit, dat het hele stuk als los zand aan elkaar hangt en er geen visie uit spreekt met betrekking tot de leefbaarheid, groenvoor zieningen, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en allerlei andere zaken staan allemaal op een rijtje, maar niet in logische volgorde en zéker niet in dusdanige relatie tot elkaar dat men er een visie uit zou mogen opmaken. Het is in de kringen van hen die zich fundamenteel met deze zaken bezighouden allang niet meer zo, dat dit kan: de mens, de menselijke waardigheid, de ont plooiingsmogelijkheden van de mens eisen, dat het woonmilieu integraal wordt aan gepakt. Vanuit de sociale, culturele, educatieve en recreatieve behoeften van de mens moet een woonmilieu worden geschapen (of liever nog moet die mens zijn woon milieu kunnen scheppen). In dat kader passen welzijnsvoorzieningen niet als geïso leerde eilanden, maar moeten wij verweven worden met het woonmilieu. Dan zal er gedacht moeten worden aan integratie van onderwijs en sociaal-culturele voorzieningen, aan een combinatie van een te creëren sporthal daarmee, opdat de gemeenschapsgelden zo efficient mogelijk worden besteed, maar vooral opdat de mens in onze welvaartsstaat tenminste de kans krijgt los te komen van zijn tele visie. Tegen een conceptie als deze is een stadspark ten noorden van de provinci ale weg, omdat dat groen niet geïntegreerd is in het woonmilieu. Als dat park mee genomen moet worden, omdat er een regionale vuilstortplaats als voorbereidende fase aan voorafgaat, zal de raad toch zeker nog eens scherp de kosten en baten tegen elkaar af moeten wegen en durf ik op voorhand al stellen, dat we een onge lijkvloerse voetgangers- en rijwielkruising nodig hebben. Tegen deze visie is ook de thans bij de stedebouwkundige nog overheersende opvat ting als zou de gemeente inderdaad tot 50.000 inwoners moeten uitgroeien. We zitten nationaal gezien in de absurde situatie, dat wanneer alle bestemmings plannen van alle gemeenten in het magische jaar 2000 zouden zijn gerealiseerd er in ons land 50 miljoen mensen kunnen wonen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 29