27 Door de afwezigheid van Oosterhout en Etten-Leur blijft de regio ook steken. Wij vinden, dat de rijksoverheid met betrekking tot de gewestvorming dwingende bevoegdheden dient te krijgen. Intussen moeten in de regionen zinvollere zaken worden gedaan dan woningmarkt onderzoeken, die slechts de neiging hebben om de groeis^ndromen van burgemeesters aan te wakkeren. Wij vragen ons af of het woningmarktonderzoek consequenties hoeft voor de uitkeringen vanuit onze gemeente aan de regio. Wij delen het inzicht van de collegae, die zeggen, dat er op korte termijn een einde moet komen aan' de vrij blijvendheid van de gang van zaken in de regio, willen wij niet de gelden aan deze vorm van de regiosanonwerking gaan onthouden. Openbaarheid commissi evergaderingen Een staatje van onjuiste voorstelling van zaken, mijnheer de voorzitter, geeft het college in de paragraaf "openheid van commissievergaderingen" U zegt daarin dat het geen pas geeft vaste commissies van advies en bijstand aan het college van Burgemeester en Wethouders in het openbaar te doen vergaderen, Dat klopt op zich wel, maar het is een fictie ervan uit te gaan dat de bedoelde commissies deze status hebben. Immers zowel door de samenstelling als door de werkwijze die tot dusverre gevolgd is, is hier sprake van raadscommissies en als we het zeer zuiver stellen zijn het raadscommissies van voorbereiding van de raadsvergaderingen. Wiet de deskundigheid van de leden bepaalt wie lid van de commissies is, maar de toevalligheid van het lidmaatschap van de raad. Burgemeester en Wethouders toetsen op die manier haar inzichten aan een deel van de raad en kunnen -om collega Huijssoon uit de vorige vergadering te citeren- enn voorstel eventueel "zonder gezichtsverlies" terugtrékken. Dit klinkt onschuldiger dan het is, mijnheer de voorzitter, want omdat deze com missies niet openbaar zijn is het zo, dat de kiezer infoimatie wordt onthouden als een voorstel na tegenstand te hebben ontmoet in de commissies, wordt terugge trokken. Een verarming van de democratie dus. Dat geldt overigens ook voor alle gevallen waarin het voorstel niet wordt teruggetrokken en bepaalde bezwaren van een raadslid in de commissie worden "weggepraat"Want waarom zou dit raadslid daar later nog op terugkomen. En zou hij er op terugkomen, wat zou dan nog de functie van de commissie zijn? Ook dan wordt de kiezer een stuk van de democratieche gedachtenwisseling onthouden. Samengevat komt wat dit betreft ons standpunt hierop neer: de formele opzet van de commissies dekt niet de feitelijke handelwijze ervan en daarom zijn de vergaderingen ten onrechte niet openbaar. Het college zegt te betwijfelen of er behoefte bestaat aan wijziging in de huidige situatie. Bij degenen die hun verantwoordelijkheid voor de gemeentefinanciën en de democra tie niet op de juiste merites weten te schatten waarschijnlijk niet. Ik zal het eens Tromperiaans zeggen: "het zijn gemakkelijk verdiende centen". Wij vinden het fijn, dat de collegae Beljaars en nu Mevr.Krijnen-Boot ons inzicht over het functioneren van deze commissies in belangrijke mate zijn gaan delen. Nu is het niet zo, dat wij van de Onafhankelijke Partij geweigerd hebben in iedere commissie zitting te nemen, zoals ten onrechte werd beweerd. Wel weigerden wij in zinloze commissies mee te doen, de gang van zaken waarin bovendien aan de kiezer werd onthouden. Ons aanvankelijke standpunt tot weigering tot deelname hebben wij overigens her zien bij een van Uw eerste optredens in deze gemeenteraad. Een gebaar van goede wil, maar dat niet alleen, want U zegde gelijktijdig toe, dat de zaak in een later stadium nog nens bezien zou worden, Van een jurist verwacht ik niet anders dan dat hij onze inzichten in deze onderschrijft.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 27