27
Door de afwezigheid van Oosterhout en Etten-Leur blijft de regio ook steken.
Wij vinden, dat de rijksoverheid met betrekking tot de gewestvorming dwingende
bevoegdheden dient te krijgen.
Intussen moeten in de regionen zinvollere zaken worden gedaan dan woningmarkt
onderzoeken, die slechts de neiging hebben om de groeis^ndromen van burgemeesters
aan te wakkeren. Wij vragen ons af of het woningmarktonderzoek consequenties hoeft
voor de uitkeringen vanuit onze gemeente aan de regio. Wij delen het inzicht van
de collegae, die zeggen, dat er op korte termijn een einde moet komen aan' de vrij
blijvendheid van de gang van zaken in de regio, willen wij niet de gelden aan deze
vorm van de regiosanonwerking gaan onthouden.
Openbaarheid commissi evergaderingen
Een staatje van onjuiste voorstelling van zaken, mijnheer de voorzitter, geeft
het college in de paragraaf "openheid van commissievergaderingen"
U zegt daarin dat het geen pas geeft vaste commissies van advies en bijstand aan
het college van Burgemeester en Wethouders in het openbaar te doen vergaderen,
Dat klopt op zich wel, maar het is een fictie ervan uit te gaan dat de bedoelde
commissies deze status hebben.
Immers zowel door de samenstelling als door de werkwijze die tot dusverre gevolgd
is, is hier sprake van raadscommissies en als we het zeer zuiver stellen zijn het
raadscommissies van voorbereiding van de raadsvergaderingen.
Wiet de deskundigheid van de leden bepaalt wie lid van de commissies is, maar de
toevalligheid van het lidmaatschap van de raad.
Burgemeester en Wethouders toetsen op die manier haar inzichten aan een deel van
de raad en kunnen -om collega Huijssoon uit de vorige vergadering te citeren-
enn voorstel eventueel "zonder gezichtsverlies" terugtrékken.
Dit klinkt onschuldiger dan het is, mijnheer de voorzitter, want omdat deze com
missies niet openbaar zijn is het zo, dat de kiezer infoimatie wordt onthouden
als een voorstel na tegenstand te hebben ontmoet in de commissies, wordt terugge
trokken. Een verarming van de democratie dus. Dat geldt overigens ook voor alle
gevallen waarin het voorstel niet wordt teruggetrokken en bepaalde bezwaren van
een raadslid in de commissie worden "weggepraat"Want waarom zou dit raadslid
daar later nog op terugkomen. En zou hij er op terugkomen, wat zou dan nog de
functie van de commissie zijn? Ook dan wordt de kiezer een stuk van de democratieche
gedachtenwisseling onthouden.
Samengevat komt wat dit betreft ons standpunt hierop neer:
de formele opzet van de commissies dekt niet de feitelijke handelwijze ervan en
daarom zijn de vergaderingen ten onrechte niet openbaar.
Het college zegt te betwijfelen of er behoefte bestaat aan wijziging in de
huidige situatie.
Bij degenen die hun verantwoordelijkheid voor de gemeentefinanciën en de democra
tie niet op de juiste merites weten te schatten waarschijnlijk niet. Ik zal het
eens Tromperiaans zeggen: "het zijn gemakkelijk verdiende centen".
Wij vinden het fijn, dat de collegae Beljaars en nu Mevr.Krijnen-Boot ons inzicht
over het functioneren van deze commissies in belangrijke mate zijn gaan delen.
Nu is het niet zo, dat wij van de Onafhankelijke Partij geweigerd hebben in iedere
commissie zitting te nemen, zoals ten onrechte werd beweerd. Wel weigerden wij in
zinloze commissies mee te doen, de gang van zaken waarin bovendien aan de kiezer
werd onthouden.
Ons aanvankelijke standpunt tot weigering tot deelname hebben wij overigens her
zien bij een van Uw eerste optredens in deze gemeenteraad.
Een gebaar van goede wil, maar dat niet alleen, want U zegde gelijktijdig toe, dat
de zaak in een later stadium nog nens bezien zou worden, Van een jurist verwacht
ik niet anders dan dat hij onze inzichten in deze onderschrijft.