WSÊÊêB^SIBÊÊÊÊ V *.f XxsOXv ,4>X® ?.:oi f CV: ÏMP ab S-v.'U- -a.be,: 25 Thans zal ik gaarne gebruik maken van de door het college van Burgemeester en Wet houders aangeboden beleidsnota om het door het college uitgestippelde beleid te beoordelen. Prioriteitenlijst Wij betreuren het uitermate, dat het college na de toezeggingen bij de vorige begrotingsbehandeling nu gas terugneemt ten aanzien van de beleidsplanning op mid dellange termijn en de daaraan verbonden prioriteitenlijst. Bij de vorige algemene beschouwingen verklaarde U zelf, mijnheer de voorzitter, dat het ambtelijke apparaat bezig was met een prioriteitenlijst welzijnsvoor zieningen. In de afdelingsvergadering, waarin de befaamde fout van vorig jaar werd aangekon digd, heette het, dat de fout ontdekt werd bij de werkzaamheden aan de "nota financiële beleidsplanning" Nu wordt door Burgemeester en Wethouders zo'n planning teruggebracht tot "een wensenpakket" en heet het, dat "Den Haag" de keuze met betrekking tot de priori teiten bepaalt. Als dat laatste zo is, mijnheer de voorzitter, kunnen we natuurlijk wel meteen ophouden. Maar het is natuurlijk niet zo. Wij erkennen, dat er veel automatismen in de begroting zitten. Waarom drukken we die trouwens niet af in een ander kleurtje, zodat we geen tijd meer verdoen aan die posten? Maar behalve de automatismen zijn er evenwel toch een groot aantal keuzen. Burgemeester en Wethouders hebben die kennelijk gedaan. Waar zijn de 10^ gebleven die we nu meer dan vroeger krijgen voor kosten uit de Algemene Bijstandswet. Ik wil mij even onthouden van het stellen van prioriteiten, maar ik kan mij toch voorstellen, dat een muziekschool, speelvoorzieningen voor de jeugd, een sporthal, een overdekt zwembad, een multifunctioneel gebouw, uitbreiding van het openluchtbad en de aanleg van sportvelden allemaal zaken zijn, die door IJ in de beleidsnota worden genoemd, tegen elkaar worden afgewogen. Een sporthal komt bij ons erg hoog op de prioriteitenlijst voor, de liquidatie van de wijkverwarming komt er helaas noodgedwongen bovenuit. Een overdekt zwembad kan vergeleken worden met de noodzaak de verdere reconstruc tie van wegen en straten in het centrum en wint het dan wat ons betreft^ of tegen speelgelegenheden in de oude kern en plan Torenveld en zou dan het plei;verliezen. Ik wil niet verder gaan: ik vind, dat het college van Burgemeester en Wethouders met een voorstel terzake moet komen, waarin v oor ieder der projecten de investe ringskosten, de jaarlijkse last en de mogelijke dekking daarvan op een rijtje moet zetten. Qng Gegeven het feit, dat onze externe adviseurs nu al jaar op jaar in de steek laten, zullen we zelf maai- tot de bepaling van de prioriteiten moeten komen. Om toch een garantie te krijgen voor de goede kwaliteit van een dergelijke beslis sing zal een speciale procedure moeten worden gevolgd waarop ik straks nog terug hoop te komen. Budgettaire positie/Financieringsnositie De paragrafen hierover bieden weinig houvast. Opnieuw wordt het spook van artikel-12 ten tonele gevoerd, zoals overigens ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten doet in de open brief aan de kabinets formateur. Onze vraag is heel concreet: hoever staan we van een artikel-12 gemeente af. Immers: als we zakezi willen doen, die we thans nog niet doen, moeten we wel weten wat de consequenties zijn.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 25