176
Hij denkt bijvoorbeeld om deze gebouwen te poolen in een gemeentelijke
stichting, die dan een wat officiëlere status zou hebben en waardoor ook
de Raad een vinger aan de pols zou kunnen houden bij soortgelijke ontwikke
lingen als deze.
Ten aanzien van het voorstel zelf, zou hij eigenlijk willen zeggen,
dat het voorliggende bedrag betaald zou moeten worden tegen het totaal,
maar gezien de feitelijke situatie in het gebouw, wil hij toch wel mee
werken aan het voorstel.
De Voorzitter antwoordt, dat overleg over de samenstelling en deskun
digheid van de beheersstichting gaande is. Als men dat wil uitbreiden tot
een gemeentelijke stichting, die alle dergelijke gebouwen dan zou moeten gaan
beheren, dan zou dat nog in studie genomen moeten worden. In veel gevallen
praat men dan over gebouwen, die niet eens eigendom van de gemeente zijn.
Het lid van Engelen zegt: "Wat niet is, kan nog komen."
Wethouder Kamp antwoordt nog, op de opmerking van het lid van Engelen
over een sluitende exploitatie, dat hierbij gewoon is uitgegaan van een
bepaald verwachtingspatroon van wat er plaats zal gaan vinden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna besloten conform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
9. Voorstel tot het treffen van maatregelen
met betrekking tot de vuilophaaldienst.
Het lid Huijssoon zegt, dat zijn fraktie bij de laatste begrotings
behandeling nog gewezen heeft op de steeds groter wordende hoeveelheden
vuil. Hij is blij, dat nog tijdens hetzelfde begrotingsjaar dit probleem
ter behandeling wordt gesteld. Het wordt hoog tijd, dat andere maatregelen
genomen worden. Steeds meer inwoners worden gedwongen steeds meer vuil aan
te bieden. De reden hiervan is destijds al naar voren'gebracht. Een door
producenten bewust nagestreefde economische groei brengt juist de consument
op hogere lasten, mede door het steeds groter wordende aantal plastic weg
werpverpakkingen. Het huisvuil wordt hierdoor minder composteerbaar. In een
van de alternatieven voor de nieuwe ophaalmethode wordt gesteld, dat
spoedig overgegaan moet worden op plastic zakken, voornamelijk uit financiële
overwegingen. In dat voorstel wordt echter met geen woord gerept over de
vervuiling van het milieu of bodemverontreiniging. Invoering van de plastic
zak werkt daar echter wel degelijk aan mee, tenzij deze doelmatig wordt
verwerkt. Ook Zevenbergen gaat meedoen aan de intensivering van die weg
werpverpakking. Hij vraagt zich af of de financiën hier wel het zwaarst
mogen wegen. Iets zal er echter moeten gebeuren. Spreker uit zijn bewonde
ring voor de samenstellers van het rapport. Hij zegt het maar ten dele eens
te zijn met de stelling in het rapport, dat plastic zakken wel verteerbaar
zijn. Verder wijst spreker nog op de forse verhoging van de tarieven. Een
stijging van circa 60$ wil er moeilijk in.
Wanneer er een tweede wagen aangeschaft moet worden, wil zijn fractie
graag een berekening zien, iets wat nog in de laatste beleidsnota wordt
aangevoerd
Alsdan zal verder gegaan worden met het oude systeem. Controle zal dan
uitwijzen, dat meer mensen een tweede emmer zullen moeten bijnemen. De
kosten van een tweede emmer zullen niet opwegen tegen de nu voorgestelde
tarieven. Ook de proef met containers zal zijns inziens de nodige bezwaren
opleveren. Dit zal de proef echter nog moeten bewijzen. Tot slot vraagt
het lid Huijssoon of het juridisch mogelijk is tarieven per perceel te heffen