176 Hij denkt bijvoorbeeld om deze gebouwen te poolen in een gemeentelijke stichting, die dan een wat officiëlere status zou hebben en waardoor ook de Raad een vinger aan de pols zou kunnen houden bij soortgelijke ontwikke lingen als deze. Ten aanzien van het voorstel zelf, zou hij eigenlijk willen zeggen, dat het voorliggende bedrag betaald zou moeten worden tegen het totaal, maar gezien de feitelijke situatie in het gebouw, wil hij toch wel mee werken aan het voorstel. De Voorzitter antwoordt, dat overleg over de samenstelling en deskun digheid van de beheersstichting gaande is. Als men dat wil uitbreiden tot een gemeentelijke stichting, die alle dergelijke gebouwen dan zou moeten gaan beheren, dan zou dat nog in studie genomen moeten worden. In veel gevallen praat men dan over gebouwen, die niet eens eigendom van de gemeente zijn. Het lid van Engelen zegt: "Wat niet is, kan nog komen." Wethouder Kamp antwoordt nog, op de opmerking van het lid van Engelen over een sluitende exploitatie, dat hierbij gewoon is uitgegaan van een bepaald verwachtingspatroon van wat er plaats zal gaan vinden. Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. Voorstel tot het treffen van maatregelen met betrekking tot de vuilophaaldienst. Het lid Huijssoon zegt, dat zijn fraktie bij de laatste begrotings behandeling nog gewezen heeft op de steeds groter wordende hoeveelheden vuil. Hij is blij, dat nog tijdens hetzelfde begrotingsjaar dit probleem ter behandeling wordt gesteld. Het wordt hoog tijd, dat andere maatregelen genomen worden. Steeds meer inwoners worden gedwongen steeds meer vuil aan te bieden. De reden hiervan is destijds al naar voren'gebracht. Een door producenten bewust nagestreefde economische groei brengt juist de consument op hogere lasten, mede door het steeds groter wordende aantal plastic weg werpverpakkingen. Het huisvuil wordt hierdoor minder composteerbaar. In een van de alternatieven voor de nieuwe ophaalmethode wordt gesteld, dat spoedig overgegaan moet worden op plastic zakken, voornamelijk uit financiële overwegingen. In dat voorstel wordt echter met geen woord gerept over de vervuiling van het milieu of bodemverontreiniging. Invoering van de plastic zak werkt daar echter wel degelijk aan mee, tenzij deze doelmatig wordt verwerkt. Ook Zevenbergen gaat meedoen aan de intensivering van die weg werpverpakking. Hij vraagt zich af of de financiën hier wel het zwaarst mogen wegen. Iets zal er echter moeten gebeuren. Spreker uit zijn bewonde ring voor de samenstellers van het rapport. Hij zegt het maar ten dele eens te zijn met de stelling in het rapport, dat plastic zakken wel verteerbaar zijn. Verder wijst spreker nog op de forse verhoging van de tarieven. Een stijging van circa 60$ wil er moeilijk in. Wanneer er een tweede wagen aangeschaft moet worden, wil zijn fractie graag een berekening zien, iets wat nog in de laatste beleidsnota wordt aangevoerd Alsdan zal verder gegaan worden met het oude systeem. Controle zal dan uitwijzen, dat meer mensen een tweede emmer zullen moeten bijnemen. De kosten van een tweede emmer zullen niet opwegen tegen de nu voorgestelde tarieven. Ook de proef met containers zal zijns inziens de nodige bezwaren opleveren. Dit zal de proef echter nog moeten bewijzen. Tot slot vraagt het lid Huijssoon of het juridisch mogelijk is tarieven per perceel te heffen

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 177