.piü
-
"u>;
;:4vV
tjji '41 r%°
-..x 4 Ó-Si-: O- "It
4'. "'9.'.
f f
- --x: I
•.r J os!
v, r i;e,-
tVj-
r 4\<:KU
,n»i in; -=
V1
'-4Ï7
jir- :y--
x. xp
,.-1
W'L-
;sv C-'-J'
,.C:X
■t;
4
6, i
XX-.'.V. 1
■■re.-;.,.:'
-iK-p- i'i
f.i :x.r.b
;-i .7
J
170
Met betrekking tot de opmerking van het lid vein Engelen aangaande een
verouderde wetgeving, antwoordt wethouder Kamp, dat de thans geldende Lager
Onderwijswet nu eenmaal uitgevoerd moet worden, ook al is deze verouderd.
Zevenbergen kan een en ander moeilijk anders gaan doen dan in die wet is
bepaald.
Verder zegt wethouder Kamp, dat in de vergadering van 9 oktober 1973
een bespreking met de vereniging voor openbaar onderwijs is toegezegd. Deze
bespreking heeft inmiddels plaats gehad. Daaruit is onder andere voortge
vloeid, dat de ouders aangeschreven zouden gaan worden om op te geven of
hun kinderen openbaar onderwijs zouden gaan volgen per schooljaar 1974/1975
Zodra deze gegevens bekend zouden zijn, zou met deze ouders een bespreking
worden belegd, waarbij iemand zou worden uitgenodigd om deze ouders voor
te lichten.
De opmerking van het lid van Engelen over de hokjes en gangetjes kan
wethouder Kamp niet delen. Er zijn zijns inziens voldoende flexibele wanden.
Wat betreft de keuze van het ^eerplan merkt spreker op, dat die uiter
aard ex de wet is toebedacht aan/Tioofd van de school. Dat wil niet zeggen,
dat daarbij niet de oudercommissie betrokken wordt. Zo'n oudercommissie zal
er dan wel eerst moeten zijn.
Ten aanzien van de opmerking van het lid van Engelen over de inschake
ling van het Informatiecentrum Scholenbouw stelt wethouder Kamp, dat aan
Ingenieur Margry uitdrukkelijk is verzocht om er met het Informatiecentrum
Scholenbouw over te gaan praten hoe deze school in elkaar gezet moet worden
om daarin een zo modern mogelijke vorm van onderwijs te kunnen gaan geven.
Het lid Huijssoon brengt naar voren, dat zijn fraktie voor openbaar
onderwijs is en wel per 1 augustus 1974. Dit hoeft nog niet in te houden,
dat direct gestart moet worden in een definitieve school. Zijn fraktie is
het met het college eens, dat als uiterst alternatief begonnen moet kunnen
worden in vervangende ruimten, dit uiteraard, als dat van korte duur zou
zijn.
Ook kan deze fraktie voor dit geval meegaan met een onderhandse aanbe
steding, waarbij niet voorbij gegaan mag worden aan plaatselijke bedrijven.
Hierbij moet dan wel met open begrotingen gewerkt worden, dit mede in
verband met de te verwachten ontwikkelingen in de economie. Als uit de
gegevens verder blijkt, dat een geprefabriceerde bouw niet goedkoper is
dan de bouw van een traditionele school, dan is onze fraktie voor het laatste.
Gezien de omvang van de school moet na oplevering gesproken kunnen worden
van een moderne school, hierbij ook lettende op het aldaar vigerende bestem
mingsplan. Tot slot moeten wij onze tevredenheid uitspreken voor de vlotte
wijze van aansnijden van deze zaak door het college. Onze fraktie maakt het
daarbij niet veel uit of daarbij Margry of een ander in de arm wordt genomen.
Als we ons maar realiseren, dat 1 augustus niet ver meer weg is, aldus het
lid Huijssoon.
Het lid Schipper zou willen bestrijden, dat een openbare aanbesteding
vertragend zou werken ten opzichte van een onderhandse. Zijns inziens is
bij een onderhandse aanbesteding de werkvoorbereiding van de kant van de ge
meente aanzienlijk groter dan bij een openbare aanbesteding.
Aan het adres van de Voorzitter plaatst het lid Schipper de opmerking,
dat deze als voorzitter van het Industrieschap tijdens een vergadering voor
stander was van een onderhandse aanbesteding, terwijl nog geen twee weken
later door dezelfde voorzitter verkondigd werd, dat met een openbare aanbe
steding geld als water verdiend zou worden.