.piü - "u>; ;:4vV tjji '41 r%° -..x 4 Ó-Si-: O- "It 4'. "'9.'. f f - --x: I •.r J os! v, r i;e,- tVj- r 4\<:KU ,n»i in; -= V1 '-4Ï7 jir- :y-- x. xp ,.-1 W'L- ;sv C-'-J' ,.C:X ■t; 4 6, i XX-.'.V. 1 ■■re.-;.,.:' -iK-p- i'i f.i :x.r.b ;-i .7 J 170 Met betrekking tot de opmerking van het lid vein Engelen aangaande een verouderde wetgeving, antwoordt wethouder Kamp, dat de thans geldende Lager Onderwijswet nu eenmaal uitgevoerd moet worden, ook al is deze verouderd. Zevenbergen kan een en ander moeilijk anders gaan doen dan in die wet is bepaald. Verder zegt wethouder Kamp, dat in de vergadering van 9 oktober 1973 een bespreking met de vereniging voor openbaar onderwijs is toegezegd. Deze bespreking heeft inmiddels plaats gehad. Daaruit is onder andere voortge vloeid, dat de ouders aangeschreven zouden gaan worden om op te geven of hun kinderen openbaar onderwijs zouden gaan volgen per schooljaar 1974/1975 Zodra deze gegevens bekend zouden zijn, zou met deze ouders een bespreking worden belegd, waarbij iemand zou worden uitgenodigd om deze ouders voor te lichten. De opmerking van het lid van Engelen over de hokjes en gangetjes kan wethouder Kamp niet delen. Er zijn zijns inziens voldoende flexibele wanden. Wat betreft de keuze van het ^eerplan merkt spreker op, dat die uiter aard ex de wet is toebedacht aan/Tioofd van de school. Dat wil niet zeggen, dat daarbij niet de oudercommissie betrokken wordt. Zo'n oudercommissie zal er dan wel eerst moeten zijn. Ten aanzien van de opmerking van het lid van Engelen over de inschake ling van het Informatiecentrum Scholenbouw stelt wethouder Kamp, dat aan Ingenieur Margry uitdrukkelijk is verzocht om er met het Informatiecentrum Scholenbouw over te gaan praten hoe deze school in elkaar gezet moet worden om daarin een zo modern mogelijke vorm van onderwijs te kunnen gaan geven. Het lid Huijssoon brengt naar voren, dat zijn fraktie voor openbaar onderwijs is en wel per 1 augustus 1974. Dit hoeft nog niet in te houden, dat direct gestart moet worden in een definitieve school. Zijn fraktie is het met het college eens, dat als uiterst alternatief begonnen moet kunnen worden in vervangende ruimten, dit uiteraard, als dat van korte duur zou zijn. Ook kan deze fraktie voor dit geval meegaan met een onderhandse aanbe steding, waarbij niet voorbij gegaan mag worden aan plaatselijke bedrijven. Hierbij moet dan wel met open begrotingen gewerkt worden, dit mede in verband met de te verwachten ontwikkelingen in de economie. Als uit de gegevens verder blijkt, dat een geprefabriceerde bouw niet goedkoper is dan de bouw van een traditionele school, dan is onze fraktie voor het laatste. Gezien de omvang van de school moet na oplevering gesproken kunnen worden van een moderne school, hierbij ook lettende op het aldaar vigerende bestem mingsplan. Tot slot moeten wij onze tevredenheid uitspreken voor de vlotte wijze van aansnijden van deze zaak door het college. Onze fraktie maakt het daarbij niet veel uit of daarbij Margry of een ander in de arm wordt genomen. Als we ons maar realiseren, dat 1 augustus niet ver meer weg is, aldus het lid Huijssoon. Het lid Schipper zou willen bestrijden, dat een openbare aanbesteding vertragend zou werken ten opzichte van een onderhandse. Zijns inziens is bij een onderhandse aanbesteding de werkvoorbereiding van de kant van de ge meente aanzienlijk groter dan bij een openbare aanbesteding. Aan het adres van de Voorzitter plaatst het lid Schipper de opmerking, dat deze als voorzitter van het Industrieschap tijdens een vergadering voor stander was van een onderhandse aanbesteding, terwijl nog geen twee weken later door dezelfde voorzitter verkondigd werd, dat met een openbare aanbe steding geld als water verdiend zou worden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 171