W V". ;nr .£1^ MS f f bT^:4 '-.y;' f J i o» -.V v'T i*>. j,,'- in s-. uh-. -.k' ;i:: v ••r.-ulv 'i ffofrasras»*- 17:- !V.i- 7:/-i; 17 ;.i' 7jJ ..J. ?H7: :V. r»1 i -Jii i-,iz r'i ■•mSL- 'tXk p-f?-j ti' -.er' rf*0i.«v.vti .'in '.".'-. V t.' '<:;7fe- .K-"-.* - 7 r..'?;V: »i»<5 s'vS x^.'- 'J rt«4 j$r JX rilfï 1.7 ó^r»to .".i; -.a:-, i'-óf -j.!''n>;K ii'M fyd e;i' iii»:re;i -T&z ó;:f. ■:i roj-tvi-! ,.w ö'.'nï.H,ie tfe -iv i: i. 'i-Vï ^2 -iOf-': ia5 ill '[.t'ivij •••:woü. !fc ,.!0r ,:cl [q-va-:^.r/eo io -;i:v ,tJ.on t# t oei X\ isn M'V.;V ->:• t-H." IwH!' i%r.. -f 'v'. 'iv Ijs .•!-§ 'l J i- ••o;..*; hi\£- V,.!'!*'-. :-.V li- 'i...' :...v.-„i i - :,1/ïV ;t ™V 169 Spreker vervolgt, dat noch het college, noch de ouders deskundig zijn op onderwijsgebied. De ouders zijn bereid zich te laten voorlichten door deskundigen omtrent de mogelijkheden van verschillende leermethoden. Maar is van enige bereidheid tot een dergelijke voorlichting van het college sprake? Het is zaak, dat het college en de Raad, die straks het school bestuur gaan vormen, zich goed laten voorlichten. Spreker hoopt ook, dat, zolang er geen oudercommissie is, de ouders zoveel mogelijk ingeschakeld worden. Dat is ook toegezegd. Ook heeft de wethouder op 9 oktober beloofd, dat de vereniging voor openbaar onderwijs zoveel mogelijk bij de zaak betrokken zal worden. Spreker zegt verder nooit gesproken te hebben over kant-en-klare scholen, ook niet over systemen als systeembouw, doch alleen over ontwikkelde systemen. Die kunnen heel best op traditionele wijze gebouwd worden. De notulen van de vorige vergadering bevestigen dat. Centraal in de onderhavige problematiek staat de aarzeling, die er is bij de afdeling voor openbaar onderwijs en zijn fraktie ten aanzien van het aanwijzen van de heer Margry als architect voor deze school. Margry zal best in staat zijn om op 1 augustus 1974 een school gereed te hebben, doch dat zal dan een school zijn van hokjes en gangetjes. Dat zal geen school zijn waarin een moderne vorm van onderwijs mogelijk is. Zo n school is helemaal uit de tijd. Als men een modern leerplan wil over laten aan een hoofd van de school, dan moet men alles open laten, opdat dat schoolhoofd dat leerplan kan kiezen, waarmee het college, de ouders en wij allen samen kunnen instemmen. Bij zo'n leerplan zal de school moeten voldoen aan een groot aantal eisen. Deze zijn opgesomd in een rapport van het infor matiecentrum voor scholenbouw. Het lid van Engelen citeert uit dit rapport. Aan die eisen voldoet zijns inziens het ontwerp van de heer Margry in gene dele. Ingenieur Margry vermeldt wel in zijn brief aan de gemeente, dat hij contact heeft gehad met het informatiecentrum voor scholenbouw en hij wekt mogelijk de indruk, dat dit instituut heeft ingestemd met zijn bouwplan, het tegendeel is echter waar. Het contact van Ingenieur Margry heeft zich beperkt tot één gesprek. Zijn indruk is, dat het Informatie centrum Scholenbouw de school niet positief zal beoordelen. Waarom heeft het college het Informatiecentrum Scholenbouw niet gevraagd het ontwerp plan van Margry te beoordelen. Spreker zegt een hele stapel plannen bij zich te hebben, die wel zijn goedgekeurd en die voldoen aan de eisen van modern onderwijs. Deze scholen kunnen er per 1 augustus 1974 staan, terwijl dit bij de school van Margry nog de vraag is. Het lid van Engelen zou op het college en op de overige raadsleden het beroep willen doen deze heilloze weg te verlaten en te kiezen voor een schoolgebouw, waarin werkelijk goed en modern onderwijs gegeven kan worden, te kiezen voor een zo groot mogelijke inspraak en inbreng voor de ouders, die straks hun kinderen aan deze school zullen toevertrouwen. Als de keuze wordt gemaakt voor de school van Margry, dan is het duidelijk, dat zijn fraktie op geen enkele wijze aan die besluitvorming zal meewerken. De Voorzitter antwoordtdat aan de heer Margry de opdracht is gegeven om een school te bouwen, waarin modern onderwijs gegeven kan worden. Als hij nu heeft beluisterd, dat een dergelijke school geen hokjes-onderwijs-school mag zijn, maar dat er daarentegen daarin wel ontstellend veel hokjes moeten zijn voor alle mogelijke doeleinden, dan gelooft spreker, dat men met de opdracht aan de heer Margry om een school te bouwen met veel flexibiliteit en vele mogelijkheden tot aanpassing -straks ook in overleg met een school hoofd en oudercommissia- aan vandaag de dag aangepast en geëigend onderwijs, goed zit.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 170