W
V".
;nr .£1^ MS f f bT^:4
'-.y;' f J
i o»
-.V v'T i*>.
j,,'-
in s-. uh-.
-.k' ;i:: v
••r.-ulv 'i ffofrasras»*- 17:-
!V.i-
7:/-i; 17 ;.i' 7jJ
..J. ?H7: :V.
r»1 i -Jii
i-,iz r'i ■•mSL-
'tXk
p-f?-j ti' -.er'
rf*0i.«v.vti .'in '.".'-. V
t.' '<:;7fe- .K-"-.* - 7
r..'?;V: »i»<5 s'vS x^.'-
'J rt«4 j$r
JX rilfï 1.7 ó^r»to
.".i; -.a:-, i'-óf -j.!''n>;K
ii'M fyd e;i'
iii»:re;i
-T&z ó;:f.
■:i
roj-tvi-! ,.w ö'.'nï.H,ie
tfe -iv i: i.
'i-Vï
^2 -iOf-': ia5 ill '[.t'ivij
•••:woü. !fc ,.!0r ,:cl [q-va-:^.r/eo io -;i:v
,tJ.on t# t oei X\ isn
M'V.;V ->:• t-H." IwH!' i%r.. -f 'v'.
'iv Ijs .•!-§
'l J
i- ••o;..*;
hi\£- V,.!'!*'-. :-.V
li- 'i...' :...v.-„i i - :,1/ïV
;t ™V
169
Spreker vervolgt, dat noch het college, noch de ouders deskundig zijn
op onderwijsgebied. De ouders zijn bereid zich te laten voorlichten door
deskundigen omtrent de mogelijkheden van verschillende leermethoden. Maar
is van enige bereidheid tot een dergelijke voorlichting van het college
sprake? Het is zaak, dat het college en de Raad, die straks het school
bestuur gaan vormen, zich goed laten voorlichten. Spreker hoopt ook, dat,
zolang er geen oudercommissie is, de ouders zoveel mogelijk ingeschakeld
worden. Dat is ook toegezegd. Ook heeft de wethouder op 9 oktober beloofd,
dat de vereniging voor openbaar onderwijs zoveel mogelijk bij de zaak
betrokken zal worden.
Spreker zegt verder nooit gesproken te hebben over kant-en-klare
scholen, ook niet over systemen als systeembouw, doch alleen over ontwikkelde
systemen. Die kunnen heel best op traditionele wijze gebouwd worden. De
notulen van de vorige vergadering bevestigen dat. Centraal in de onderhavige
problematiek staat de aarzeling, die er is bij de afdeling voor openbaar
onderwijs en zijn fraktie ten aanzien van het aanwijzen van de heer Margry
als architect voor deze school.
Margry zal best in staat zijn om op 1 augustus 1974 een school gereed
te hebben, doch dat zal dan een school zijn van hokjes en gangetjes. Dat
zal geen school zijn waarin een moderne vorm van onderwijs mogelijk is.
Zo n school is helemaal uit de tijd. Als men een modern leerplan wil over
laten aan een hoofd van de school, dan moet men alles open laten, opdat dat
schoolhoofd dat leerplan kan kiezen, waarmee het college, de ouders en wij
allen samen kunnen instemmen. Bij zo'n leerplan zal de school moeten voldoen
aan een groot aantal eisen. Deze zijn opgesomd in een rapport van het infor
matiecentrum voor scholenbouw.
Het lid van Engelen citeert uit dit rapport.
Aan die eisen voldoet zijns inziens het ontwerp van de heer Margry in
gene dele. Ingenieur Margry vermeldt wel in zijn brief aan de gemeente,
dat hij contact heeft gehad met het informatiecentrum voor scholenbouw en
hij wekt mogelijk de indruk, dat dit instituut heeft ingestemd met zijn
bouwplan, het tegendeel is echter waar. Het contact van Ingenieur Margry
heeft zich beperkt tot één gesprek. Zijn indruk is, dat het Informatie
centrum Scholenbouw de school niet positief zal beoordelen. Waarom heeft
het college het Informatiecentrum Scholenbouw niet gevraagd het ontwerp
plan van Margry te beoordelen. Spreker zegt een hele stapel plannen bij
zich te hebben, die wel zijn goedgekeurd en die voldoen aan de eisen van
modern onderwijs. Deze scholen kunnen er per 1 augustus 1974 staan, terwijl
dit bij de school van Margry nog de vraag is.
Het lid van Engelen zou op het college en op de overige raadsleden het
beroep willen doen deze heilloze weg te verlaten en te kiezen voor een
schoolgebouw, waarin werkelijk goed en modern onderwijs gegeven kan worden,
te kiezen voor een zo groot mogelijke inspraak en inbreng voor de ouders,
die straks hun kinderen aan deze school zullen toevertrouwen. Als de keuze
wordt gemaakt voor de school van Margry, dan is het duidelijk, dat zijn
fraktie op geen enkele wijze aan die besluitvorming zal meewerken.
De Voorzitter antwoordtdat aan de heer Margry de opdracht is gegeven
om een school te bouwen, waarin modern onderwijs gegeven kan worden. Als hij
nu heeft beluisterd, dat een dergelijke school geen hokjes-onderwijs-school
mag zijn, maar dat er daarentegen daarin wel ontstellend veel hokjes moeten
zijn voor alle mogelijke doeleinden, dan gelooft spreker, dat men met de
opdracht aan de heer Margry om een school te bouwen met veel flexibiliteit
en vele mogelijkheden tot aanpassing -straks ook in overleg met een school
hoofd en oudercommissia- aan vandaag de dag aangepast en geëigend onderwijs,
goed zit.