1
149
10. Voorstel tot invoering van onroerend goed-
belastingen in de gemeente Zevenbergen,
Dit voorstel was tijdens de vorige vergadering door de raad aangehouden, om
dat er te weinig gelegenheid was geweest zich voldoende over deze materie te in
formeren. Inmiddels heeft het college de raadsleden nog een aanvullend voorstel
doen toekomen, (bijlage 113)
Het lid Mevr.Krijnen-Boot spreekt als volgt:
"Als het dan zo is, meneer de voorzitter, dat bij de categorie gebruikers de
huren niet zullen behoeven aangepast te worden er geen grote verschillen in de
belastingdruk zullen ontstaan dankzij het feit, dat alle panden in deze belasting-
vorm worden betrokken en niet alleen de woningen zoals bij de personele belasting,
en ondanks het feit, dat de onroerendgoed-belasiing geen rekening houdt met het
aantal kinderen en mot de grondslag huurwaarde meubilair.
En als het dan zo is, dat ongeacht het feit dat ongebouwde eigendommen buiten de
heffing blijven, gesteld kan worden dat de verschillen niet zo groot zullen zijn,
dat eigenaren /niet-gebruikersde huurvergoedingen zouden moeten aanpassen.
Als het dan zo is, meneer de voorzitter, dat wij bij het op tijd instellen
van deze nieuwe belasting als plaatsvervanger van de personele belasting de
straatbelasting en de grondbelasting nog f 68.000,extra kunnen vangen zonder
dat de belastingbetaler hiervan iets in zijn portemonnaie merkt.
Als dan daarbij nog komt, dat wij in 1979 op deze nieuwe belastingvorm over
zullen moeten gaan, waarbij we dan wel het voornoemde extraatje moeten missen,
kan onze fractie niet anders dan ja zeggen tegen dit voorstel, waarbij we U wel
uitdrukkelijk willen houden aan Uw belofte, dat U onmiddellijk met nadere voor
stellen zult komen als in de praktijk mocht blijken, dat er aanzienlijke tarief-
verschillen zullen ontstaan t.g.v.het feit, dat U nog maar slechts met globale
berekeningen hebt kunnen werken".
De voorzitter antwoordt hierop, dat als inderdaad belangrijke verschillen
zouden blijken te ontstaan of zelfs onbillijkheden, dat dan even onmiddellijk
zal moeten worden bijgestuurd. En de mogelijkheid daartoe opent zich juist door
de economische waarde als grondslag voor de belastingberekening te nemen.
Het lid Schipper deelt mede, dat zijn fractie met het voorstel wel akkoord
gaat, doch dat zij wat moeite heeft met de meeropbrengst van f 68.000,dit
ondanks de behoefte aan inkomsten in verband met een aantal uit te voeren grote
werken.
Spreker meent dat de belastingen de laatste jaren toch al telkensweer met een be
hoorlijk percentage zijn gestegen en is er daarom voorstander van de totaalop
brengst van de onroerendgoed-belasting gelijk te stellen met de huidige opbrengst
van de verschillende gemeentelijke belastingen.
De gemeente heeft hierdoor niet minder inkomsten maar er wordt wel mee bereikt
dat de inwoners iets minder belasting gaan betalen dan thans het geval is.
Desgevraagd antwoordt de secretaris hierop, dat we er rekening mee moeten
houden, dat we binnen kort tijdsbestek voor oen aantal zeer forse kapitaalsinves
teringen staan. (o.a. sanering, dekking exploitatietekort van de te bouwen sport
hal etc.
Om deze redenen acht spreker het onverantwoord de meeropbrengst van f 68.000,
te laten vallen, omdat we dan toch op andere wijze dekkingsmiddelen zullen moeten
vinden voor deze kapitaalsinvesteringen.
Het lid Schipper deelt hierop mede, dat zich de behoefte aan een financiële
middellange termijnplanning, welke in het verleden al enkele keren aan de raad
is toegezegd, toch wel sterk doet gevoelen, omdat op basis daarvan pas is na te
gaan welke behoefte aan inkomsten er is.