125 hetzelfde weik h^ben door toevallige organisatorische s andigheden toevallig een andere subsidie-ingang op het ministerie veroorzaakt en dragen daarom toevallig een ander etiket. Het opbouwwerk wil mensen uit be paalde buurten of wijken tot sociale interaktie en participatie bij besSitvor- mingsprocessen brengen, met andere woorden wil mensen social beter lat^ctio neren Het Sociaal Kultureel Werk wil mensen zowel door sociale „In reel laten participeren als door kulturele processen sociaal laten participSen. Deze werkvormen liggen heel erg dicht bij elkaar. Spreker begrijpt daarom niet dat het college daaraan conclusies verbindt, als gedaan in het prae-advies. De verwevenheid is zijns inziens zo groot, dat de overheid er dankbaar gebruik tÏÏtenUzo° -,dat sociaal~kultureel werk middels bestaande aktivi- Kultureel nf entr^f in onze nieuwbouwwijken. Dat het Sociaal a V naUwelljks service hoeft te verlenen aan bestaande vereni gingen, dat moet het college juist gerust stellen. Een eind verder leest spreker Spreker hST "T* "WrS04 *>«hiH,aar stellen van SST Spreker heeft nog nooit zo'n nonsenf6 Saï iemand die zalen verhuurt een vertrouwens- S f3n !ai8nton- aet 00lle«e begeeft sich bepaald op glad en La^j /eS beroePsk^cht te Zevenbergschen Hoek wo-pdt gv+° QS 611 er teveel vanuit gebouwen en met mogelijkheden wordt gewerkt. Spreker wil de zaak omdraaien. Hoe zou het met de vrijetijdsbe steding te Zevenbergschen Hoek en Langeweg uitzien, als er niet zulle fijne accommodaties zouden zijn. En als die accommodaties er eenmaal zijn, d^ hoeft vL zijnZlOfSi^h'etnconet t®.rekenen' wat de fi^ciële konsekwenties daar- v l ëe miSSChlen bereid om "als er tengevolge van meer SoSn^tl T 810 exP-t°itatieverliezen zouden ontstaan- die exploitatie- Sl t fVO°r Z1Jn rekening te nemen? Want op dat moment subsidieert het ministerie met meer in die hoogte in de huur, waarin het momenteel subsi- ÏSens noï dat het C°llege zou doen- »an is het zijns Als gesteld wZTY? argUmentatie 3X3 deze in prae-advies op te nemen. Als gesteld wordt, dat voor service-verlening in Zevenbergen -alleen al voor het v^nj^^6- 6611 vertrouwensrelatie nodig is, dan kan niet iemand vanuit een studeerkamer zeggen, dat een fietsende beroepskracht een dergelijke vertrouwensrelatie kan opbouwen DaJ moet iemand zijn, L er bijn^ pe^Senf vindt t SPelen °P feSeenschap. Een ander bijzonder zwak punt SST STÏÏl d W°rden geWiJd aaIi de ^naarnde veralgemenise- S' Zt de nrot df \he alsof het fout is van het Sociaal Kultureel tferk^lï Pr0teStant3 christelijke groeperingen niet in het Sociaal Kultureel Werk vertegenwoordigd. Het is zijns inziens een grote fout om te eisen, dat vSSmwi 116611 T beStUUr k°mön °P baSiS Van geloofsovertuiging in plaats T- Per300nli,jke kwaliteiton- Het Sociaal Kultureel Werk is ge- keSS ri tl' eeZ1 r™' 016 tenminste door het geven van budgetten de goed- teSe^Ln YT T BvTf^eeateic en Wethouders, de gemeenteraad en het minis erie van Cultuur, Recreatie em Maatschappelijk Werk. Die struktuur zegt, dat tieSn W SStUUr k°ffien' dle in het Werk P^ticiperen. Die participa- het Sm It vt 18 Z° g°Spreid 0ver de verschillende bevolkingsgroeperingen, dat het gemakkelijk is om -als men maar wil- verantwoordelijkheden op bestuurlijk niveau binnen het Sociaal Kultureel Werk te krijgen. Dat werk is helemaal open. Als gesteld wordt "betrek het Anker bij het werk", dan is spreker het daar helemaal mee^eens. Frappant vindt hij het echter wel, dat even tevoren in het werkln g6Zegd' het S°Claal Kultureel ^rk niet vanuit gebouwen mag s^-i YvY Van Srfe}en hetoogt verder, dat in het afgelopen half jaar door het Sociaal Kultureel Werk reeds vijf keer aan de heer Kamp zou zijn gevraagd om een

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1973 | | pagina 126