11 93 daarbij op het standpunt van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waar van hij de volgende uitspraak letterlijk citeert: "dat de dekking van de verliezen op andere wijze dan aan de afnemers in rekening te brengen vergoe dingen dient te geschieden". Dit is zijns inziens duidelijke taal. Spreker wijst op twee door het college gegeven cijfers om een schijn van gelijk te kunnen wekken. Wethouder Trompers kwam in de vorige vergade ring met tarieven van elders, die tussen 50,en 60,zouden liggen. In het huidige voorstel blijkt, dat die vergelijkbare cijfers tussen 40,— en 50,liggen. De voorzitter zelf heeft in de gecombineerde commissie vergadering gezegd, dat 30 dagen langer stoken 14meer kosten met zich brengt Inderdaad is dat, gerelateerd aan 200 stookdagen, een vermeerdering met 15$ stookdagen, maar het stoken in de zomermaanden vraagt beduidend minder kosten dan een gemiddelde van het verbruik in de winter. Die 14$ slaat zijns inziens dan ook nergens op, tenzij de gemeente altijd even hard laat stoken. Dan zou ook meteen verklaard zijn, waarom de mensen altijd de ramen open zet ten, waardoor het warmteverlies zou kunnen ontstaan, dat de commissie meende te moeten constateren. Het lid van Engelen vervolgt met te zeggen, dat hij in de vorige verga dering al heeft aangetoond, dat meerdere stookdagen geen relevant argument vormenvoor de overwegingen van de commissie, aangezien in artikel 7 van de warmteleveringsverordening heel nadrukkelijk staat, dat het stookseizoen het hele jaar omvat. De gemeente is dus verplicht het gehele jaar door de warmte te leveren. De tot dusverre geleverde interpretatie van het stookseizoen is dus volkomen ten onrechte. Wanneer nu en in het verleden van een foute tarief stelling sprake is, omdat men met het langer stoken bij de tariefstelling geen rekening heeft gehouden, dan past ons nu niet anders om het thans voor liggende voorstel te reduceren tot die proporties, aldus spreker. Het is een foute tariefstelling en die moet gecorrigeerd worden. Als men naar dat aspect moet kijken, dan moet men een juist inzicht hebben in de tariefscomponenten sinds de aanvang van het bedrijf. En dat inzicht is tot dusver stelselmatig onthouden. Om op het voorstel positief te reageren, zou nodig zijn een prijsbepa ling op basis van de omstandigheid, dat het bedrijf op een normale wijze 100$ van zijn capaciteit zou hebben benut.^Ook die prijs is tot dusverre niet voor gerekend. Overigens is het college/blijkens zijn eigen uitgangspunten met ons eens, dat meerdere kosten niet aan de afnemers in rekening mogen worden ge bracht Zolang nu deze juiste cijfers, aldus spreker, en deze juiste berekenin gen en adekwate voorstellen ontbreken, kan de Onafhankelijke Partij niet ver der komen dan een tarief, dat de variabele lasten dekt. In mei van dit jaar was het college nog van mening, dat het kapitaalsverlies bij liquidatie voor rekening van de gemeente diende te komen. Of moet ook dit ris achterhaald of niet helemaal juist worden gekwalificeerd. Tot slot van zijn betoog vraagt het lid van Engelen zich af of -indien vóór de herfst 1973 wordt omgebouwd- het allemaal de moeite waard is om zo veel medeburgers te irriteren, als het slechts gaat over x/12 van de totale tariefsverhoging. Als dat waar is, dan is men kruidenierspolitiek aan het bedrijven, waar zijn fraktie nee tegen zegt, aldus spreker. Het lid Mevr.Krijnen-Boot vraagt zich af of -gelet op de inhoud van het stuk- niet reeds in de vorige vergadering een beslissing genomen had kunnen worden. Zij althans, is met het nieuwe voorstel niets wijzer geworden, Men weet een paar eindbedragen van de gemeente Waalwijk, die niet veel zeggen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 94