79 Een door spreker geraadpleegde adviseur heeft gesteld dat, als de gemeente bereid is nu in een keer het kapitaalsverlies te nemen, er dan geen probleem is. Ombouw kan dan over een zevental jaren nog plaats vinden als men aan vervanging van leidingen e.d. toe is, alhoewel hij het hiermede niet helemaal eens is. Een logisch bezwaar: in het verslag van de commissie voor gemeentebedrijven kan men lezen, zo vervolgt het lid van Engelen, dat de commissie een verhoging van 25 a 50aanvaardbaar acht, gezien de verhoging van het werkelijk aantal dagen, dat waimte werd geleverd. Dit slaat op exploitatielasten en niet op kapitaals- lasten, die onveranderlijk zijn. In de stookdagen kan men dan ook geen argumenten vinden om de kapitaalsiasten extra naar de warmte-afnemers te verschuiven. Z.i. is er ook een zekere inkonsekwentie in hst standpunt van het college. In het raadsvoorstel, dat aan de orde zou zijn geweest eind mei en in het raadsvoorstel, dat aan de orde had moeten zijn geweest eind juni, is sprake van een door de ge meente te nemen kapitaalsverlies. Hiervoor is zelfs al een dekkingsplan aangedra gen, met welk plan hij het overigens helemaal niet eens is. Alles moet gedaan worden om die dekking in den Haag rond te krijgen en niet hier. Tot op dit moment is er z.i. in deze te weinig politieke aktie ondernomen. De inkonsekwentie be staat er uit, dat men eind mei en juni bereid is het kapitaalsverlies helemaal te nemen en nu een gedeelte daarvan te willen overhevelen naar de verbruikers. Een ander onlogisch iets heeft hij in het voorstel aangetroffen in de pas sage waarin staat, dat oorzaken voor het abnormaal hoog oplopen van de aanloop verliezen liggen niet bij de bewoners. Daarom worden deze dan cok niet op de be woners afgewenteld. Andere oorzaken voor het oplopen van andere verliezen, o.a. de kapitaalsverliezen, liggen ook niet bij de bewoners. Als het college een logische konsekwentie trekt uit zijn eigen premissie, dan is er maar één conclusie mogelijk, n.l. dat datgene, wat via dit voorstel wordt be oogd, de bewoners niet mag worden aangedaan. Juridische bezwaren: In het voorstel van 29 mei staat, aldus het lid van Engelen, dat, mochten er eigenaren zijn, die niet akkoord gaan met de ombouw van de be staande installatie on de daarvoor te vragen bijdrage ineens, dan de gemeente juridisch gezien in alle vrijheid de tarieven dusdanig kan opvoeren, dat alle aan de warmtelevering ten grondslag liggende kosten worden gedekt. Spreker is er van overtuigd, dat dit onmogelijk is. In een kort geding zou de gemeente deze zaak ongetwijfeld gaan verliezen. Kocht het zover komen, dan zal spreker deze mensen helpen, waar mogelijk. 4QVerhoging is geen behoorlijk be stuur. Emotionele beswav :i: Als spreker bepaalde zinsneden aan elkaar koppelt, lijkt het er op, dat er min of meer van een strafexpeditie sprake is, vooral als men bedenkt, dat de commissie voor de gemeentebedrijven oog wil hebben voor degenen, die bereid waren tot ombouw en thans nog geen profijt kunnen trekken van de voor delen der ombouw. Als we momenteel staan voor een getraineerde beslissing m.b.t. de ombouw, dan is dat een fout van de Raad en niet van het Aktieccmit- Als Ratiobouw inderdaad nog langer moet gaan studeren, dan mag men het Aktiecomité alleen maar dankbaar zijn, dat zij de gemeente heeft behoed voor een onverhoedse stap. Spreker beëindigd zijn betoog met een zinspeling op de in de politiek be kende zegswijze "salami-taktiek" Het lid Beljaars meent, dat men er destijds verstandig aan gedaan zou hebben, als men per woning een thermostaat zou hebben aangebracht. Op deze wijze -die misschien wel wat duurder zou zijn geweest- zouden de mensen zelf zuinigheid heb ben geleerd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 81