79
Een door spreker geraadpleegde adviseur heeft gesteld dat, als de gemeente bereid
is nu in een keer het kapitaalsverlies te nemen, er dan geen probleem is. Ombouw
kan dan over een zevental jaren nog plaats vinden als men aan vervanging van
leidingen e.d. toe is, alhoewel hij het hiermede niet helemaal eens is.
Een logisch bezwaar: in het verslag van de commissie voor gemeentebedrijven
kan men lezen, zo vervolgt het lid van Engelen, dat de commissie een verhoging
van 25 a 50aanvaardbaar acht, gezien de verhoging van het werkelijk aantal dagen,
dat waimte werd geleverd. Dit slaat op exploitatielasten en niet op kapitaals-
lasten, die onveranderlijk zijn. In de stookdagen kan men dan ook geen argumenten
vinden om de kapitaalsiasten extra naar de warmte-afnemers te verschuiven. Z.i.
is er ook een zekere inkonsekwentie in hst standpunt van het college. In het
raadsvoorstel, dat aan de orde zou zijn geweest eind mei en in het raadsvoorstel,
dat aan de orde had moeten zijn geweest eind juni, is sprake van een door de ge
meente te nemen kapitaalsverlies. Hiervoor is zelfs al een dekkingsplan aangedra
gen, met welk plan hij het overigens helemaal niet eens is. Alles moet gedaan
worden om die dekking in den Haag rond te krijgen en niet hier. Tot op dit moment
is er z.i. in deze te weinig politieke aktie ondernomen. De inkonsekwentie be
staat er uit, dat men eind mei en juni bereid is het kapitaalsverlies helemaal te
nemen en nu een gedeelte daarvan te willen overhevelen naar de verbruikers.
Een ander onlogisch iets heeft hij in het voorstel aangetroffen in de pas
sage waarin staat, dat oorzaken voor het abnormaal hoog oplopen van de aanloop
verliezen liggen niet bij de bewoners. Daarom worden deze dan cok niet op de be
woners afgewenteld. Andere oorzaken voor het oplopen van andere verliezen, o.a. de
kapitaalsverliezen, liggen ook niet bij de bewoners.
Als het college een logische konsekwentie trekt uit zijn eigen premissie, dan is
er maar één conclusie mogelijk, n.l. dat datgene, wat via dit voorstel wordt be
oogd, de bewoners niet mag worden aangedaan.
Juridische bezwaren: In het voorstel van 29 mei staat, aldus het lid van Engelen,
dat, mochten er eigenaren zijn, die niet akkoord gaan met de ombouw van de be
staande installatie on de daarvoor te vragen bijdrage ineens, dan de gemeente
juridisch gezien in alle vrijheid de tarieven dusdanig kan opvoeren, dat alle aan
de warmtelevering ten grondslag liggende kosten worden gedekt.
Spreker is er van overtuigd, dat dit onmogelijk is. In een kort geding zou
de gemeente deze zaak ongetwijfeld gaan verliezen. Kocht het zover komen, dan zal
spreker deze mensen helpen, waar mogelijk. 4QVerhoging is geen behoorlijk be
stuur.
Emotionele beswav :i: Als spreker bepaalde zinsneden aan elkaar koppelt, lijkt
het er op, dat er min of meer van een strafexpeditie sprake is, vooral als men
bedenkt, dat de commissie voor de gemeentebedrijven oog wil hebben voor degenen,
die bereid waren tot ombouw en thans nog geen profijt kunnen trekken van de voor
delen der ombouw.
Als we momenteel staan voor een getraineerde beslissing m.b.t. de ombouw, dan is
dat een fout van de Raad en niet van het Aktieccmit-
Als Ratiobouw inderdaad nog langer moet gaan studeren, dan mag men het Aktiecomité
alleen maar dankbaar zijn, dat zij de gemeente heeft behoed voor een onverhoedse
stap. Spreker beëindigd zijn betoog met een zinspeling op de in de politiek be
kende zegswijze "salami-taktiek"
Het lid Beljaars meent, dat men er destijds verstandig aan gedaan zou hebben,
als men per woning een thermostaat zou hebben aangebracht. Op deze wijze -die
misschien wel wat duurder zou zijn geweest- zouden de mensen zelf zuinigheid heb
ben geleerd.