En hiermede staan we dan, aldus spreker, voor het probleem van het bouwrijpmaken en het aanbesteden (openbaar of onderhands). Voor verdere toelichting wordt het woord gegeven aan wethouder Trompers. Wethouder Trompers wil een wat uitgebreidere toelichting geven, vooral voor degenen, die vorige week niet bij de gecombineerde commissievergadering waren. Er is dus een aanbod om op korte termijn in die units met de bouw te beginnen. U zou nu zonder meer de vraag kunnen stellen, aldus spreker, waarom men dan niet eerder met plannen is gekomen tot het bouwrijpmaken van deze gronden. Hierop kan geantwoord worden, dat eerstens deze plannen eerst nu bekend zijn ge worden. Ten tweede kan worden aangevoerd, dat de betreffende gronden enige dagen geleden pas konden worden aangekocht van de eigenaren, de familie Sneep. Om een totaalbeeld te geven memoreert hij nog, dat augustus 1971 het plan werd goedgekeurd, in oktober - november vond de onderhandse aanbesteding plaats van vijf units. De begroting was f 2.138.200,inclusief B.T.W. De aanneemsom bedroeg f 1.455.780,inclusief B.T.W.hetgeen betekent 30$ beneden de begro ting. Men begon met het werk. De units C en H moesten bouwrijp worden gemaakt. In verband met de aankoop van Sneep is een unit opgeschoven en kwam men plotse ling te staan voor het bouwrijpmaken van de units C en A, met het gevolg, dat er snel gehandeld moest worden. Hierna volgde een voorstel tot onderhandse aanbesteding aan Schapers. Uw Raad be sloot echter tot openbare aanbesteding. Wij mogen ons gelukkig prijzen met deze openbare aanbesteding, in zoverre, dat hetzelfde cijfer uit de bus kwam als dat q,qu de hgnd van de eerste aanbesteding die eenheidsprijzen bewerkt zouden hebben. Bij die openbare aanbesteding hebben wij het geluk getroffen, dat er dus één uit de bus is gekomen met het cijfer f 396.606,terwijl het begrotingscijfer f 519.400,bedroeg. Dit betekent 24$ minder dan het begrote bedrag. Het grote voordeel moet men niet trékken uit het verschil van deze twee bedragen, doch uit een vergelijking met het bedrag, dat uit de bus zou zijn gekomen, indien onder handse aanbesteding plaats zou hebben gevonden met de eerste aannemer. Hu komt een ander werk, de binnenring. Zoals de voorzitter al heeft gesteld, wil deze aannemer zo snel mogelijk met de woningbouw op dit gedeelte gaan beginnen. Wij willen, aldus wethouder Trompers, zo snel mogelijk beginnen met het uitvoeren van de civieltechnische weiken. Het wachten op een openbare aanbesteding kost veel tijd (bestekgereed maken e.d.Doch ook andere nadelen zijn hieraan verbonden, n.l. de mogelijkheid, dat een openbare aanbesteding een derde aannemer op het terrein brengt. Dit zou betekenen dubbele administratiekosten, dubbele bouwverga- deringen, dubbel toezichthouden met allemaal extra financiële consekwenties, om over conflictsituaties nog maar niet te spréken (moeilijkheden bij verhaal op aan nemers e.d.). Met het oog op deze punten willen Burgemeester en Wethouders pleiten voor een onderhandse aanbesteding. Bij vrije objecten zullen wij openbare aanbe stedingen blijven houden. Bij deze aannemer bestaat de bereidheid om het werk te maken voor de eenheidsprijs van de eerste aanbesteding plus toegestane verhoging van lonen en materialen. Dit zou dan neerkomen op esn all-in bedrag van f 415.000,—, d.w.z. dat dit niet het cijfer van de aannemer is, dus inclusief toezicht en ontwerp. Indien U hiertoe zoudt besluiten dan weten wij, zonder meer, aldus spreker, dat we een voordelige aanbieding hebben. U kunt nu stellen, dat er momenteel twee aannemers zijn en waarom er maar één genoemd wordt. Wij zullen dan antwoorden, dat met de tweede aannemer nog hele maal geen ervaring is opgedaan.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 71