•iv- -•
v.,;. p-
;V>- -v" i'i'.v v/
55
Sprekers verbolgenheid tijdens de laatste vergadering was heus niet alleen de
zijne. Ook de leden Beljaars, Siereveld en Huijssoon stonden in de zakelijke
sfeer dicht bij zijn standpunt.
Essentie van de hele zaak is, dat de raad zich bij het nemen van een beslissing
m.b.t. de wijkverwarming dient te laten leiden door een gedegen rapport. Spreker
heeft dit reeds eerder duidelijk gesteld. In april van dit jaar ontving de raad
van Burgemeester en Wethouders een prae-advies inzake de liquidatie van de wijk
verwarming. Hoewel dat stuk na de gehouden hearings is teruggenomen, blijft het
een prae-advies, dit wil zeggen een stuk, waarin het standpunt van Burgemeester
en Wethouders na -zoals in dit bewuste prae-advies zelf staat vermeld- gedegen
onderzoek is weergegeven. Later blijkt dat onderzoek toch niet zo gedegen geweest
te zijn, want het college moet -nota bene op verzoek van het aktiekomité- te
elfder ure de technische aspecten van de ombouw nog laten onderzoeken.
Dit is het kardinale punt van de bezwaren van het lid van Engelen. Hieruit blijkt
n.l. dat Burgemeester en Wethouders in april nog hel anaal niet klaar waren met
hun onderzoek, zodat aan de raad en de belanghebbende inwoners van de gemeente een
incompleet stuk werd voorgelegd.
M.b.t. het technisch onderzoek maakt spreker nog de kanttekening dat hij niet erg
gelukkig is met de keuze van Ratiobouw als derde -onafhankelijke- deskundige,
waardoor deze instantie over zichzelf zal moeten oordelen. Waar het spreker om
gaat, is dat we met z!n allen gezamenlijk het hachelijke avontuur van de wijkver
warming tot een goed einde weten te brengen. Gedeputeerde Staten hebben eerder
over de wijkverwarming medegedeeld dat het de gemeentelijke financiën ernstig ont
wricht. Dit is geen kleinigheid. Daarom moeten de politiek verantwoordelijken
hiervoor worden aangewezen, wie dat dan ook mogen zijn. En als deze politiek
verantwoordelijken zich niet binnen onze gemeente bevinden, dan zullen we die in
Den Haag moeten gaan zoeken, maar ze zullen -hoe dan ook- tevoorschijn moeten
komen. Het past nu eenmaal in een democratisch bestel dat gemaakte fouten aan de
kaak worden gesteld. Daarom zal spreker ongetwijfeld, zodra alle feiten op een
rijtje staan, een uitspraak van de raad vragen of het college al dan niet juist
heeft gehandeld.
Vervolgens gaat het lid van Engelen in op de uitlating van wethouder Trompers
tijdens de vorige vergadering, als zou hij -spreker- geen tijd hebben om deel te
nemen aan besprekingen over de wijkverwarming. Van Engelen had wél tijd, maar
wenste niet deel te nemen aan een besloten raadsvergadering en daardoor wéér in
een politieke val trappen. Hij heeft hiermee geleerd bij de behandeling van de
baatbelasting.
M.b.t. de uitlatingen van wethouder Trompers, als zou spreker tegen het houden
van hearings zijn, is het 3.id van Engelen het persé oneens. Hij is wel degelijk
voorstander van hearings, maar dan moeten deze wel goed zijn voorbereid en moet
de burgers geen infoimatie worden onthouden. Als voorbeeld hiervan haalt hij aan,
dat aan de burgers het prae-advies en zelfs notulen van een openbare raadsver
gadering op basis van een besluit van Burgemeester en Wethouders zijn geweigerd.
Dit is voor het lid van Engelen onaanvaardbaar. Hij vindt dat de burgers recht
hebben op openheid van zaken.
Vervolgens gaat spreker in op hetgeen wethouder Trompers heeft opgemerkt naar aan
leiding van de mededeling van spreker tijdens de vorige vergadering dat hij over
informaties beschikt dat er financiële bindingen zouden zijn tussen het advies
bureau van Kleef en een aannemersbedrijf. Spreker heeft toen aan het college ge
vraagd dit na te trekken, om daarna te kunnen besluiten wat er zou moeten gebeu
ren. Spreker vraagt nu om fair-play van het college.
De voorzitter interrumpeert met de mededeling, dat bij het nalezen van de notulen
van de vergadering van 27 juni j.l. toch duidelijk blijkt, dat de uitlatingen,