•iv- -• v.,;. p- ;V>- -v" i'i'.v v/ 55 Sprekers verbolgenheid tijdens de laatste vergadering was heus niet alleen de zijne. Ook de leden Beljaars, Siereveld en Huijssoon stonden in de zakelijke sfeer dicht bij zijn standpunt. Essentie van de hele zaak is, dat de raad zich bij het nemen van een beslissing m.b.t. de wijkverwarming dient te laten leiden door een gedegen rapport. Spreker heeft dit reeds eerder duidelijk gesteld. In april van dit jaar ontving de raad van Burgemeester en Wethouders een prae-advies inzake de liquidatie van de wijk verwarming. Hoewel dat stuk na de gehouden hearings is teruggenomen, blijft het een prae-advies, dit wil zeggen een stuk, waarin het standpunt van Burgemeester en Wethouders na -zoals in dit bewuste prae-advies zelf staat vermeld- gedegen onderzoek is weergegeven. Later blijkt dat onderzoek toch niet zo gedegen geweest te zijn, want het college moet -nota bene op verzoek van het aktiekomité- te elfder ure de technische aspecten van de ombouw nog laten onderzoeken. Dit is het kardinale punt van de bezwaren van het lid van Engelen. Hieruit blijkt n.l. dat Burgemeester en Wethouders in april nog hel anaal niet klaar waren met hun onderzoek, zodat aan de raad en de belanghebbende inwoners van de gemeente een incompleet stuk werd voorgelegd. M.b.t. het technisch onderzoek maakt spreker nog de kanttekening dat hij niet erg gelukkig is met de keuze van Ratiobouw als derde -onafhankelijke- deskundige, waardoor deze instantie over zichzelf zal moeten oordelen. Waar het spreker om gaat, is dat we met z!n allen gezamenlijk het hachelijke avontuur van de wijkver warming tot een goed einde weten te brengen. Gedeputeerde Staten hebben eerder over de wijkverwarming medegedeeld dat het de gemeentelijke financiën ernstig ont wricht. Dit is geen kleinigheid. Daarom moeten de politiek verantwoordelijken hiervoor worden aangewezen, wie dat dan ook mogen zijn. En als deze politiek verantwoordelijken zich niet binnen onze gemeente bevinden, dan zullen we die in Den Haag moeten gaan zoeken, maar ze zullen -hoe dan ook- tevoorschijn moeten komen. Het past nu eenmaal in een democratisch bestel dat gemaakte fouten aan de kaak worden gesteld. Daarom zal spreker ongetwijfeld, zodra alle feiten op een rijtje staan, een uitspraak van de raad vragen of het college al dan niet juist heeft gehandeld. Vervolgens gaat het lid van Engelen in op de uitlating van wethouder Trompers tijdens de vorige vergadering, als zou hij -spreker- geen tijd hebben om deel te nemen aan besprekingen over de wijkverwarming. Van Engelen had wél tijd, maar wenste niet deel te nemen aan een besloten raadsvergadering en daardoor wéér in een politieke val trappen. Hij heeft hiermee geleerd bij de behandeling van de baatbelasting. M.b.t. de uitlatingen van wethouder Trompers, als zou spreker tegen het houden van hearings zijn, is het 3.id van Engelen het persé oneens. Hij is wel degelijk voorstander van hearings, maar dan moeten deze wel goed zijn voorbereid en moet de burgers geen infoimatie worden onthouden. Als voorbeeld hiervan haalt hij aan, dat aan de burgers het prae-advies en zelfs notulen van een openbare raadsver gadering op basis van een besluit van Burgemeester en Wethouders zijn geweigerd. Dit is voor het lid van Engelen onaanvaardbaar. Hij vindt dat de burgers recht hebben op openheid van zaken. Vervolgens gaat spreker in op hetgeen wethouder Trompers heeft opgemerkt naar aan leiding van de mededeling van spreker tijdens de vorige vergadering dat hij over informaties beschikt dat er financiële bindingen zouden zijn tussen het advies bureau van Kleef en een aannemersbedrijf. Spreker heeft toen aan het college ge vraagd dit na te trekken, om daarna te kunnen besluiten wat er zou moeten gebeu ren. Spreker vraagt nu om fair-play van het college. De voorzitter interrumpeert met de mededeling, dat bij het nalezen van de notulen van de vergadering van 27 juni j.l. toch duidelijk blijkt, dat de uitlatingen,

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 58