s 47 Spreker zou dit zeker niet erg hebben gevonden indien gebleken zou zijn dat deze personen over voldoende tijd zouden beschikken om de belangen van het Schap op timaal te dienen en te behartigen. Het verleden heeft echter bewezen dat een aan tal leden van het Dagelijks Bestuur praktisch nooit tijd heeft voor het bijwonen der vergaderingen. Een tweede aspect wat hij naar voren wil brengen, betreft de evenredige vertegenwoordiging in het Dagelijks Bestuur. Op de bewuste vergadering heeft spreker getracht de heer Proper kandidaat te stellen, maar er werd hem geantwoord, dat dit niet opportuun was en men in het bestuur van het Schap zitting had als persoon a titre personel; dit laatste was n.l. het antwoord van de heer van der Hoven van de Provinciale Staten. De voordracht van de heer Coppens is hem helemaal onbegrijpelijk voorgekomen, omdat het verleden duidelijk heeft bewezen dat de heer Coppens (als lid van Gedeputeerde Staten) nooit aanwezig was op vergaderingen van het Dagelijks Bestuur. In de twee jaar dat hij (spreker) in het bestuur zitting heeft, heeft hij de heer Coppens nooit ontmoet. Wat zijn nu de gevolgen van deze gang van zaken? De broodnodige informatie die men als lid van de Raad van Bestuur nodig heeft in het kader van verantwoorde beslissingen, wordt nu bijzonder moeilijk, omdat de praktijk reeds heeft bewezen dat informaties enz. wel verstrekt worden door col legae raadsleden in het Dagelijks Bestuur, maar helaas niet door de burgemeesters. Spreker zou dit met diverse voorbeelden kunnen staven. Hij zegt, te trachten zijn functie in de Raad van Bestuur waar te maken, ondanks de verbreking van bedoelde informatiebron. Mocht hem dit in de toekomst niet gelukken, dan zegt hij toe hierop te zijner tijd te zullen terugkomen. Vol vertrouwen was hij naar de bewuste vergadering gegaan in de hoop dat bekwame personen zouden worden voorgedragen, die voor de volle 10Cïfo de belangen van het Schap zouden willen en kunnen behartigen en die ook zonder meer het vertrouwen bezitten van hen die zij vertegenwoordigen (de kiezer).Alleen door zulke personen zal het bijzonder moeilijke en omvangrijke werk van het Industrie- en Havenschap goed en doeltreffend kunnen worden waarge nomen. Het lid Biemans zegt, graag meer bereidwilligheid van de ambtenaren te tonen t.o.v. de bewoners. Vooral geldt dit voor hen die buiten de kom van Zevenbergen wonen. Voor vaak formele handelingen worden zij teruggestuurd en moeten dan weer naar Zevenbergen komen. Spreker noemt het verstrekken van verkeerde formulieren (huursubsidie en doorstroming), Men vergeet z.i. vaak dat zij van buiten komen en niet dicht bij het gemeentehuis wonen. De voorzitter antwoordt hiervan ernstig nota te nemen. Dit moet zeker worden voor komen. Het lid Beljaars haakt op de mededeling van het lid Biemans en noemt een geval van bijstandsaanvrage. Een formulier werd botweg geweigerd. Dit gaat z.i. zonder meer te ver. Deze beslissing behoort niet aan de desbetreffende ambtenaren; deze kan na indioning adviseren, doch het college van Burgemeester en Wethouders zal de beslissing memen» Wethouder Trompers zegt, dit een kwalijke zaak te vinden en was bij hem niet be kend. Herhaling moet worden voorkomen. De voorzitter geeft nog in overweging, meer concrete gegevens aan de secretaris te verschaffen voor verder onderzoek. Geldt overigens ook voor analoge gevallen. Het lid Siereveld wijst op de reeds lang leegstaande woning in de Dr.Ariënslaan. (de voorzitter interrumpeert: "de woning van van Helden") Werk wordt er niet in verricht. Wat is de oorzaak van het leegstaan? Wethouder Trompers zegt, dat de woning inderdaad te lang leeg staat.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 50