iSe.5 -J-si) VW J°- «tcQJsisod ,hi( - .:v,0.o ..c-w ■.■AH- .jA^iWBöJW .,u_Uv\ •VAtn ivv V. '.»i ,ih*.p r V-VÏ el -v- -s'.T/r/:x\- vO'.rY •xnb li:- k: '"/.en, 41 Uit dit alles blijkt, aldus spreker, dat de betrokken wethouder niet in staat is de juiste instructies aan het ambtelijk apparaat te kunnen geven, nog minder om de juiste informatie om verantwoorde besluiten te nemen tijdig aan de Raad te verstrekken, Z.i. is slechts één conclusie mogelijk n.l. dit is niet de juiste man op de juiste plaats. Op 8 augustus e.k. zal spreker niet aarzelen daarover een uitspraak van de Raad te vragen. De wethouder zal er goed aan doen, een over zicht te TnaP-fin van de acties die hij tussen 22 januari 1970 en 1 mei 1972 heeft ondernomen. Van deze gelegenheid wil spreker gebruik maken het antwoord van Burgemeester en Wethouders op zijn vragen van 22 mei aan de orde te stellen. Zijn fractie is zeer ongelukkig met de ontwijkende antwoorden. Spreker noemt; 1. men kan niet volhouden, dat de hearings een succes waren. Z.i. waren deze slecht voorbereid. De personen werden voor een fait accompli gesteld. Men dreigde voorts met het opschroeven van de tarieven. Elke constructie moet bonafide worden uitgevoerd, Als dan uiteindelijk toch een samenspraak tussen actiecomité en Burgemeester en Wethouders ontstaat is dat niet dankzij de hearing, maar ondanks. Als er dan vervolgens nog zinnige dingen aan de orde komen, is dat dankzij het actie comité en ondanks het van iedere deskundigheid gespeende optreden van het college. Waarom moest de Burgemeester vroegtijdig vertrekken? Spreker dringt er op aan, te streven naar een rechtvaardige grondslag o.a. voor de eigenaren. In het nieuwe voorstel van het college wordt de hoogte van de lasten voor de huiseigenaren in principe vastgesteld, zoals zijn fractie deze op 22 mei suggereerde. Dat de wijze waarop dit bedrag gevonden wordt, zou moeten worden overgelaten aan een onafhankelijke commissie, heeft niets te maken met het afschuiven van verantwoordelijkheden. Het college heeft z.i, tijdens de hearings staan schutteren zodat het zijn fractie noodzakelijk leek uit de impasse te komen door het inschakelen van externe deskundigen. Spreker vindt het voorts vreemd, dat hij het uitstel van de beslissing uit de krant heeft moeten vernemen, en dat deze belangrijke materie naar 8 augus tus e.k, werd verschoven. Spreker verlangt voor deze datum helder licht in deze duistere zaak. 5. De verantwoordelijkheid voor de in 1966 gemaakte blunder ligt of in Den Haag of te Zevenbergen, Misschien in beide plaatsen. Het is in verband daarmede van groot belang op 8 augustus te weten, wat bij het besluit in 1966 niet bekend was en nu wel. Als Den Haag medeverantwoordelijkheid draagt, moet Den Haag mede in lasten bijdragen. In geen geval mag de een zich achter de ander verschuilen m.b.t. de verantwoordelijkheid, Een beleefd briefje en een aansluitend gesprek (met wie: lage, hogere ambte naren, de Minister?) is onvoldoende. Hier rust een zware taak op de schouders van de bestuurders. Deze eist dat Burgemeester en Wethouders de caravans in Den Haag opslaan en niet in de zuidelijke landen. Er moeten contacten op hoog niveau worden gelegd met de fracties van belangrijke politieke partijen, ook bij Gedeputeerde Staten. Spreker hoopt en verwacht dat Burgemeester en Wethouders ook m.b.t. de schuld vraag, verantwoordelijkheid en ondernomen stappen op 8 augustus a.s. een betere staat van dienst kunnen laten zien dan het thans gepresteerde. Spreker wil het voorlopig hierbij laten. Technische en financiële details wil hij bewaren voor 8 augustus.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 44