110 een rechtssituatie scheppen, waarbij iedere nederlander, ongeacht zijn subjec tieve positie, van kan profiteren. De minister heeft met zijn regeling een complex van problemen geschapen. Hieraan kun je als gemeente weinig doen. De gemeente kan moeilijk het nemen van een uitvoeringsbesluit achterwege laten. Daarom wil hij het element van de precisering laten vallen om het mechanisme dan toch optimaal bruikbaar te maken. Vandaar dan ook, dat hij met name, als er toch wat gedaan moet worden, de medische indicatie als rem wil laten vallen, alhoewel dit in zijn hele betoog maar een detail is, dat eigenlijk daarin nog niet eens thuis hoort, De secretaris gelooft, dat, als men niet zou vermelden "op basis van een medische indikatie", de minister hierop wel niet verder zal ingaan. Dit is niet expliciet in de ministeriële circulaire weergegeven. Opneming daarvan vond plaats ter nadere stipulering van de achtergrond, dat men wel criteria stelt, die zoveel mogelijk tegemoet komenaan de achterliggende inten tie. Uitdrukkelijk uitgangspunt moet zijn, dat die doorstromingspremie alleen be trekking heeft op die situaties, waar een stimulerend effekt bereikt wordt. Hier komt men niet onderuit. Het lid Mevr.Krijnen-Boot zegt nog, dat het haar opvalt, dat zij dit ook reeds in de commissievergadering heeft opgemerkt. De voorzitter vraagt de overige leden of met het amendement van het lid van Engelen meegegaan kan worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge meester en Wethouders, daarbij rekening houdende met de bemerking van het lid van Engelen. 9. Voorstel tot wijziging van de algemene regels voor de verkoop van bouwterrein door de ge meente Zevenbergen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge meester en Wethouders. 10. Voorstel tot het verlenen van medewerking ingevolge artikel 72 van de Lager Onderwijs wet 1920 voor de aanschaffing van leermidde len en meubilair t.b.v. de Chr.Basisschool, Het lid Schipper informeert of het advies van de Inspékteur bindend is of dat de gemeente een onderzoek instelt naar de noodzaak van de aanvrage. Het verschil tussen aanvrage en advies van de Inspekteur vindt hij hoog. De voorzitter antwoordt, dat de Inspekteur staat tussen het schoolbestuur en de gemeenteraad, die het crediet moet voteren. Op basis van vergelijking kan de Inspekteur normen hanteren. Wethouder Kamp bevestigt de opmerking van de Voorzitter inzake het hanteren van landelijke normen. Hij vult aan, dat de Inspekteur zich daar stringent aan houdt om te voorkomen, dat de ene school meer krijgt dan een andere. Normaal is het zo, dat een school overleg pleegt met de Inspekteur alvorens een aanvrage aan de gemeente te doen. Dit is waarschijnlijk hier niet gebeurd. Het lid van Engelen vraagt zich af of door het volgen van het advies van de Inspekteur de Raad daarmede niet ingaat tegen de essentie van het systeem van het bijzonder onderwijs. De voorzitter zegt, dat dit toch ook wordt gedaan bij het jaarlijks vast stellen van het bedrag per leerling. Men kan moeilijk anders.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1972 | | pagina 111