83 Voor de raadsleden had deze financiering moeten worden afgezet tegen een priori teitenschema. Alsdan had men op 30 januari 1970 een democratisch juiste beslis sing kunnen nemen. De klemtoon valt op democratisch. Thans staan we voor een beslissing die vanuit een dwangpositie wordt genomen. Het geld (f 486.000,moet op tafel komen. Serieus moet z.i. rekening worden gehouden dat een besluit als voorgesteld, niet de goedkeuring van de Kroon zal verwerven. Had men maar een soberder aankleding gekozen. Voor de versiering is nu 1,4 miljoen uitgetrokken. Deze hadden beter kunnen worden besteed (woon- en leefklimaat). Wellicht waren alsdan de rijksbijdragen kleiner geweest, doch het gaat z.i. niet op te stellen om zoveel mogelijk uit de pot van "den Haag" te vangen. Spreker heeft weinig, waardering voor de luxueze opzet. Waarom heeft wethouder Trompers hiervoor gekozen en waarom geen minder kostbare oplossingen aan de Raad voorgesteld? Wie is hiervoor politiek verantwoordelijk? Wat was primair de taak van de raadsleden en dus ook van de wethouders bij de on langs gehouden hearing? Spreker meent, dat wethouder Trompers in zijn dubbele verantwoordelijkheid voor deze gang van zaken ieder moreel recht mist zich aan verkiezingspropaganda te bezondigen. Spreker komt thans aan het standpunt m.b.t. het voorliggende voorstel van zijn fractie. Ter verduidelijking moeten sommige argumenten van voor en tegen nog op een rijtje worden gezet, zo o.a. de al of niet rechtvaardigheid van de baatbelasting. Ter zake spreekt de gemeentewet van een redelijke bijdrage in de kosten van het werk. Wiet van belang is z.i. of de te verwachten aanslagen mee- of tegenvallen. Ben redelijk uitgangspunt is voor de Onafhankelijke Partij, de meerwaarde van de grond op dit moment in zoverre deze is veroorzaakt door de aanpassing van het havengebied aan het normale voorzieningenniveau. Het is z.i. onredelijk de extra-voorzieningen door te berekenen, die wel het klimaat verbeteren, doch waarom men niet heeft gevraagd. Ook is het onredelijk de door berekening van de meerwaarde die over enige jaren tot uitdrukking zal kunnen komen bij verdere ontwikkeling der gemeente. Er moet naar de mening van zijn partij wel een weg gevonden worden om de waardestijging van de panden veroorzaakt door de uitbreiding der gemeente en de verbetering van het woon- en leefklimaat toegerekend te krijgen. Dit vraagt op parlementair niveau om een oplossing. Dit mag thans de gedachtenwisseling niet beïnvloeden. Wij, aldus spreker, willen pleiten voor een bepaling van de mate van het profijt, de mate van baat door de vaststelling van de meerwaarde op dit moment. Dit raakt de heffingsgrondslag. Inderdaad zal het moeilijk vallen een grondslag te vinden die absoluut objectief is, nog minder die iedereen bevredigt. Dit mrtg geen reden zijn, niet relevante criteria te introduceren. Enigen worden in het voorstel van Burgemeester en Wethouders reeds verworpen. De fractie voelt echter evenmin voor kadastrale huurwaarde als grondslag. De baat moet gevonden worden in de havendemping zelf m.a.w. de meerwaarde der percelen moet genomen worden voor zover zij door de demping en deze demping alleen, is veroorzaakt. De fractie verwerpt eveneens als niet relevant, de suggestie om de meerwaarde te taxeren voor de grond en gebouwen samen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 79