fl>
81
Tijdig dienen doeltreffende beleidsmaatregelen te worden ondernomen, ook
m.b.t. bet onderwijs o.a. t.b.v. eventueel openbaar onderwijs.
Wethouder Kamp antwoordt dat het Provinciaal Opbouworgaan hieraan in zijn rapport
aandacht zal schenken.
In het plan Krooswijk zal met hetgeen door het lid van Engelen wordt be
doeld, rekening worden gehouden»
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge
meester en Wethouders.
11Voorstel tot wijziging van de bezoldigings
verordening 1967.
De gemeentesecretaris licht, desgevraagd, een informatie van het lid Beljaars
toe (zie blz, 2 van het voorstel, waar het woord "discrepantie" werd gebezigd)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van Burge
meester en Wethouders.
12. Voorstel tot wijziging der begrotingen.
13» Voorstel tot het aangaan van een vaste geld
lening van f 438.000,bij de N.V.Bank
voor Nederlandse Gemeenten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform de voorstellen van Burge
meester en Wethouders.
14. Voorstel tot het vaststellen van een ver
ordening tot heffing en invordering van een
baatbelasting in verband met de demping van
de haven in de kom.
De voorzitter wijst nog op de inhoud van een brief dd. 27 juni j.l. van de
heer J.J.Th.Molengraaff, gericht aan het College en de leden van de Raad.
Spreker licht het voorstel nog in het kort toe en verwijst naar eerdere
besprekingen, (o.a.informele vergadering dd. 8 juni j.l. en de hearing op 14
juni 1971.)
Het college is unaniem voorstander van variant II vermeld in het gedane voor
stel, ergo 75$ via baatbelasting en 25$ via straatbelasting.
Spreker verneemt graag de gedachten van de leden.
Het lid Mevr.Krijnen zegt onomwonden de voorkeur te geven aan variant I,
ergo alles via een baatbelasting. Redenen voor enige verandering daarvan vermeent
zij niet te zien. De desbetreffende panden zijn door het werk gebaat. Ook eerder
in de informele vergadering heeft zij haar voorkeur voor (thans) variant I uitge
sproken. Een scheiding tussen de demping van de haven en de infrastructurele
voorzieningen gaat h.i» niet op. De gemeente in haar totaliteit heeft er geen
enkel belang bij. De demping was noodzakelijk om dit gedeelte van de kom een
centrale functie te geven.
Ten behoeve van die functie zal er zelfs in andere delen van de kom ruimte
moeten ontstaan t.b.v. parkeervoorzieningen.
Het is een staaltje van rechtvaardigheid dat het resterende bedrag van
f 486.000,via een baatbelasting wordt verhaald, gezien ook de bijdragen die
het Rijk en de Gemeente voor dit project moeten leveren. Indien een gemeente
bestuur zoveel mogelijk wenst te realiseren, moet het voor dergelijke mogelijk
heden niet uit de weg gaan.