-54- Wat betreft het verkeersrapport vraagt spreker of dit rapport aan de raad ter inzage kan worden gegeven. Ten aanzien van het ziekenvervoer zal spreker betrokkenen wijzen op de sug gestie van het college. Het optimistisch geluid van Burgemeester en Wethouders verbaast hem, gezien de ervaringen in de praktijk, die hem toch van deskundige zijde zijn doorgegeven. Spreker is blij, dat de garantie t.b.v. het verpleeghuis geen invloed heeft op andere investeringen. Verder zou spreker graag weten, of, indien het gehele woningbezit naar de Stichting overgaat, de gemeente daarmede ook het toewijzingsbeleid uit handen geeft. In bevestigend geval wil hij de raad nu reeds waarschuwen. Tenslotte vraagt spreker of het college overweegt zelf stappen te ondernemen m.b.t. de oprichting van een openbare school, mede met het oog op de steeds groter wordende toeloop van gezinnen van elders, die over het algemeen minder- of niet- confessioneel gebonden zijn. De voorzitter, in vogelvlucht de aantekeningen van het betoog van de heer van Engelen volgend, merkt het volgende op. Het antwoord van Burgemeester en Wethouders is een vrucht van collegiaal overleg. Het is ook geen antwoord, dat voor nu en altijd geldt. Talrijke zaken zullen telkens opnieuw aan de orde komen en telkens opnieuw zal moeten worden beslist, welke stappen zullen moeten worden genomen. Overhaaste en ondoordachte stappen moeten zoveel mogelijk worden vermeden, willen we alleen maar stappen in een goede richting zetten. De begrotingscijfers zullen daarom uiteraard niet alleen kunnen worden geba seerd op de achterliggende periode. Het toekomstige beleid moet in de begroting zijn weerslag vinden. Met de suggestie bij Gedeputeerde Staten aan te dringen op een gelijke behandeling van alle gemeenten met betrekking tot de bijschrijving op gronden kan hij zich zeer wel verenigen. De secretaris leest desgevraagd nog eens de passage voor over deze kwestie uit het verslag van de commissie van vooronderzoek. Van enige verdeeldheid in standpunten blijkt daaruit niet. De voorzitter beaamt hetgeen de heer van Engelen heeft gezegd over de verbete ring van het vestigingsklimaat. Daarom moet ook het bedrag ex artikel 101 omhoog. Een verhoging van f 115»naar f 150,lijkt een goede eerste stap. Het voorstel berust op een verantwoord beleid in zijn totaliteit. Het initiatief tot de oprichting van een openbare school ligt wettelijk bij de ouders. Het college is zeer wel bereid te bezien of bij het eerstvolgende be stemmingsplan, i.e. Krooswijk, werkelijk en voldoende behoefte is voor zo'n school. De portefeuilleverdeling is niet gebaseerd op geldsommen, doch enkel en alleen om te voorkomen, dat bepaalde leden zouden worden overbelast. Wethouder Trompers deed "sport" eerder. Overigens in meerdere gemeenten is de wethouder van openbare werken voorzitter van sportraden en/of adviescommissies. Niets ver zet zich er tegen dit hier ook te doen. Een zékere populariteit is niet in de over wegingen betrokken. Wethouder Trompers haakt hierop in met de opmerking, dat zeker geen sprake is van partij-politieke spelletjes. Hij acht deze en dergelijke uitdrukkingen getui gen van een brutale mentaliteit. De voorzitter had woorden als conservatief, aartsvaderlijk en patriarchaal zeker in deze vergadering nog niet verwacht. Misschien wel over 2 of 3 jaar. Het spreekuur is toch een middel dat past in ons democratische stelsel.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 50