-53- Het college geeft antwoord op de vraag, wat de zin is van een sluitende begroting. De slotconclusie is, dat de gemeente reëel moet zijn en ook door het treffen van eigen maatregelen voor een sluitende begroting moet zorgen. Maar wat denkt het college te doen indien dit niet mogelijk is, vanwege onvol doende financiële steun van rijkswege. De gemeentelijke heffingen spelen in dit verband een zeer ondergeschikte rol. Zitten we daarom nu al niet in de situatie, dat het rijk de curator is van een failliete boedel? Van gemeentelijke autonomie is al geen sprake meer. In het kader van de ontwikke ling van West-Brabant heeft Zevenbergen een bijzondere taak, voornamelijk in de sector van de welzijnszorg, een zorg, die op zich uiteraard niet kostendekkend kan zijn en daarom uit de gemeenschapsgelden, die hoofdzakelijk bij het rijk aanwezig zijn, moeten worden betaald. Als de gemeenten niet een evenwichtig aandeel in deze algemene middelen ontvangen moet dit beleid, eventueel in gezamenlijk verband, aan de kaak worden gesteld. De gevolgen van grondprijsverschillen in diverse complexen zouden kunnen worden doorbroken, door op in verhouding goedkope gronden een algemeen opslag bedrag ie vragen, dat kan worden gestort in een fonds algemene voorzieningen, waaruit b.v. de noodzakelijke speelvoorzieningen zouden kunnen worden gefinan cierd. Het verschil in prijzen nu (Plan Torenveld f 45,Wilhelminapark f 32, is niet goed te praten. Wat betreft de doorstroming is spreker niet in staat een goed weerwoord te geven aan het college, wegens gebrek aan inzicht. Het gemeentelijk apparaat moet toch in staat zijn de gegevens te verstrekken, die nodig zijn voor het voeren van een goed beleid (woningzoekenden, gesplitst naar inkomenscategorieën, huidige bezetting gemeente- en stichtingswoningen met huurprijzen en inkomens huurders etc Met betrekking tot de wijkverwarming blijft de onrechtvaardige situatie bestaan, dat de afnemers de dupe worden van een foutieve planning. Dit mag niet. Jammer genoeg worden nu pas de alternatieve mogelijkheden in het geding gebracht. Men had dit van 't begin af aan moeten doen. Spreker heeft de indruk, dat deze alternatieve mogelijkheden onvoldoende zijn afgewogen. Zuivering van rioolafvalwater is de prijs van dubbele rioolrechten echt wel waard. T.o.v. het nageslacht hebben wij de plicht te strijden tegen de milieu verontreiniging Spreker vraagt of de baatbelasting havendemping al zo rijp is, dat zij voor behandeling in de financiële commissie aan de orde kan komen. Hij meent gehoord te hebben, dat er nog een commissie ad hoe ingesteld zou worden. Hoewel dat precair kan zijn, is het toch het wagen waard in zo'n commissie ad hoe naast raadsleden ook vertegenwoordigers van de betrokken groepering(en) te betrekken. Eigenlijk zou deze belasting onderwerp van breed overleg onder de gehele bevol king moeten zijn, waarvoor spreker pleit. Met betrekking tot de huisvesting van onderwijzend personeel heeft spreker concrete vragen gesteld, die niet beantwoord zijn. Het verheugt hem, dat het totale pakket van vragen op het gebied van de sport wordt doorgespeeld naar de sportadviescommissie. De circulaire C.R.M. 7-2-69 behoort daar zijns inziens niet thuis, omdat deze gaat over voorlopige speelvoorzieningen in saneringswijken. Deze speelvoorzieningen behoeven overigens niet te wachten op deskundige rap porten. Bij de vaststelling van elk bestemmingsplan moet met deze voorzieningen rekening worden gehouden.. En voor de plannen waar dit nog niet is geschied, moeten spoedig voorzieningen worden aangebracht.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 49