-52-
Een begroting kan overtrokken zijn, rekeningcijfers zijn in ieder geval geen
goede basis. Daar spreker niet de indruk heeft dat de schoolbesturen abnormale
bedragen in hun begroting hebben geraamd, blijft hij er bij, dat een bedrag van
f 145,verantwoord en nodig is. Vaststelling van de vergoeding op dit bedrag
is nog slechts een eerste en aarzelende stap, want, gelet op de ontwikkelingen
t.a.v. het basisonderwijs, zijn we er daar nog lang niet mee.
Spreker blijft het betreuren, dat bij de portefeuilleverdeling de sportzaken niet
zijn ondergebracht bij de overige welzijnsaangelegenheden. Gelet op de bedragen
in geld, welke de verschillende portefeuilles normaliter omvatten, is zijns in
ziens deze afsplitsing niet nodig. Er wordt wel eens gesproken over partijpoli
tieke spelletjes. Spreker ontkomt niet aan de indruk, dat dit ook hier speelt,
en dat de populariteit van het onderwerp de beslissing mede heeft beinvloed.
Hij verwijst nogmaals naar de sportnota van de Nederlandse Sport Federatie, die
een geëncadreerd welzijnsbeleid onderschrijft, waartoe de sport ook behoort.
Een aantal andere zaken, door de onafhankelijke partij aan de orde gesteld,
worden, naar sprekers mening, afgedaan op een conservatieve wijze. Vele problemen
worden conservatief en aartsvaderlijk benaderd. Fundamentele aanpak wordt niet
voorgestaan. Maatschappelijk is veel in beweging. Een avontuurlijke benadering
is soms gerechtvaardigd. Democratie moet niet alleen mooi zijn op papier, het
moet functioneren. Wat heb je op het punt van de commissies b.v. aan de commis
sies, zoals zij nu werken. Zij geven alleen maar steun aan het beleid van
Burgemeester en Wethouders en hebben verder geen enkele functie. Wij hebben be
hoefte aan functionele commissies, zoals b.v. de sportadviescomnissie, die nu
aarzelend van de grond begint te komen. En zo zijn er tal van taken, met de be
handeling waarvan functionele commissies kunnen worden belast.
Spreker blijft er bij, dat in deze tijden van steeds verdergaande bureau
cratie -hij wil hiermede niemand desavoueren- nieuwe wegen moeten worden inge
slagen. Instelling van een ombudscommissie is niet prematuur. Integendeel, in
voering van het spreekuur door de Burgemeester is een stap terug. We plaatsen
ons daarmede naar een patriarchale tijd van jaren terug. Hij bewondert de burge
meester, dat deze zich persoonlijk voor de burger wil inzetten, maar het is een
stap terug. De Burgemeester heeft in deze tijd andere taken te verrichten. En nu
zegt de heer Beljaars wel, dat een ombudscommissie geen poot heeft om op te staan,
maar de raad kan haar die poot wel geven. De raad kan bevoegdheden aan zo'n
commissie delegeren. Ook kan haar het enqueterecht worden gegeven.
Het college van Burgemeester en Wethouders geeft geen autonomie aan de commissie,
maar de raad als hoogste orgaan in de gemeente.
Een teleurstellend gevoel bij het opkomen van enkelen terwijl duizenden
circulaires zijn uitgestuurd moet veranderen in het inzicht, dat de massa met
andere middelen moet en kan worden bereikt. De mensen moeten warm gemaakt worden
door een moderne wijze van presentatie van de zaken. Kan een bestuur dat niet,
dan zal zij in de leer moeten gaan bij instellingen, die op dat gebied iets te
leren hebben, zoals b.v. het Provinciaal Opbouworgaan. Gelukkig heeft spreker bij
de ontwerpwijzigingen der begroting een voorstel aangetroffen (waarom niet als
apart agendapunt opgenomen)? waarbij f 1.500,wordt geraamd voor voorlichting
en publiciteit. Spreker is er van overtuigd, dat dit bedrag te laag is en wil het
voorstel als een eerste stap zien in de goede richting.
Het poolen van industrieterreinen in intergemeentelijk verband kan inder
daad beter worden opgeschort, nu de gewestvorming toch wel definitievere vormen
gaat aannemen; spreker hoopt dat deze materie binnenkort nader onderwerp van
bespreking in de raad wordt.