-52- Een begroting kan overtrokken zijn, rekeningcijfers zijn in ieder geval geen goede basis. Daar spreker niet de indruk heeft dat de schoolbesturen abnormale bedragen in hun begroting hebben geraamd, blijft hij er bij, dat een bedrag van f 145,verantwoord en nodig is. Vaststelling van de vergoeding op dit bedrag is nog slechts een eerste en aarzelende stap, want, gelet op de ontwikkelingen t.a.v. het basisonderwijs, zijn we er daar nog lang niet mee. Spreker blijft het betreuren, dat bij de portefeuilleverdeling de sportzaken niet zijn ondergebracht bij de overige welzijnsaangelegenheden. Gelet op de bedragen in geld, welke de verschillende portefeuilles normaliter omvatten, is zijns in ziens deze afsplitsing niet nodig. Er wordt wel eens gesproken over partijpoli tieke spelletjes. Spreker ontkomt niet aan de indruk, dat dit ook hier speelt, en dat de populariteit van het onderwerp de beslissing mede heeft beinvloed. Hij verwijst nogmaals naar de sportnota van de Nederlandse Sport Federatie, die een geëncadreerd welzijnsbeleid onderschrijft, waartoe de sport ook behoort. Een aantal andere zaken, door de onafhankelijke partij aan de orde gesteld, worden, naar sprekers mening, afgedaan op een conservatieve wijze. Vele problemen worden conservatief en aartsvaderlijk benaderd. Fundamentele aanpak wordt niet voorgestaan. Maatschappelijk is veel in beweging. Een avontuurlijke benadering is soms gerechtvaardigd. Democratie moet niet alleen mooi zijn op papier, het moet functioneren. Wat heb je op het punt van de commissies b.v. aan de commis sies, zoals zij nu werken. Zij geven alleen maar steun aan het beleid van Burgemeester en Wethouders en hebben verder geen enkele functie. Wij hebben be hoefte aan functionele commissies, zoals b.v. de sportadviescomnissie, die nu aarzelend van de grond begint te komen. En zo zijn er tal van taken, met de be handeling waarvan functionele commissies kunnen worden belast. Spreker blijft er bij, dat in deze tijden van steeds verdergaande bureau cratie -hij wil hiermede niemand desavoueren- nieuwe wegen moeten worden inge slagen. Instelling van een ombudscommissie is niet prematuur. Integendeel, in voering van het spreekuur door de Burgemeester is een stap terug. We plaatsen ons daarmede naar een patriarchale tijd van jaren terug. Hij bewondert de burge meester, dat deze zich persoonlijk voor de burger wil inzetten, maar het is een stap terug. De Burgemeester heeft in deze tijd andere taken te verrichten. En nu zegt de heer Beljaars wel, dat een ombudscommissie geen poot heeft om op te staan, maar de raad kan haar die poot wel geven. De raad kan bevoegdheden aan zo'n commissie delegeren. Ook kan haar het enqueterecht worden gegeven. Het college van Burgemeester en Wethouders geeft geen autonomie aan de commissie, maar de raad als hoogste orgaan in de gemeente. Een teleurstellend gevoel bij het opkomen van enkelen terwijl duizenden circulaires zijn uitgestuurd moet veranderen in het inzicht, dat de massa met andere middelen moet en kan worden bereikt. De mensen moeten warm gemaakt worden door een moderne wijze van presentatie van de zaken. Kan een bestuur dat niet, dan zal zij in de leer moeten gaan bij instellingen, die op dat gebied iets te leren hebben, zoals b.v. het Provinciaal Opbouworgaan. Gelukkig heeft spreker bij de ontwerpwijzigingen der begroting een voorstel aangetroffen (waarom niet als apart agendapunt opgenomen)? waarbij f 1.500,wordt geraamd voor voorlichting en publiciteit. Spreker is er van overtuigd, dat dit bedrag te laag is en wil het voorstel als een eerste stap zien in de goede richting. Het poolen van industrieterreinen in intergemeentelijk verband kan inder daad beter worden opgeschort, nu de gewestvorming toch wel definitievere vormen gaat aannemen; spreker hoopt dat deze materie binnenkort nader onderwerp van bespreking in de raad wordt.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 48