-45-
Zullen dan de belastingen niet omhoog moeten? Kunnen zij dan misschien omlaag?
Zullen dan wel alle mogelijke investeringen kunnen worden gedaan? Kaar onze marring
moeten wij reëel zijn en een financieel beleid voeren, zoals"het een goed huis
vader betaamt". Wij moeten wel overal aan de bel trekken, waar iets te halen is,
zoals bijvoorbeeld bij het rijk in het kader van de verbetering van de infrastruc
tuur, zoals ook is geschied bij de havendemping. Wij zullen echter ook zelf veel
moeten doen. Wij zullen moeten zorgen voor een sluitend geheel. Een sluitend ge
heel zal moeten voorafgaan door sluitende onderdelen. Wij denken hier met name
aan grondbedrijf en aan warmtebedrijf
Wat het grondbedrijf betreft is de vraag gesteld, of een verdere nivellering
der prijzen mogelijk is. Wellicht is dit wel méér te bereiken, indien meerdere
complexen zouden kunnen worden samengevoegd. Vanwege de administratie zal dit in
studie worden genomen. Een ver doorgevoerde nivellering zou echter meer steun
geven aan de stelling, "dat de minst draagkrachtigen de hoogste prijzen betalen".
Dit is namelijk geenszins het geval. Over het algemeen wonen de minst draag
krachtigen in woningwetwoningen. De prijzen van gronden voor deze woningen hebben
altijd nog lager gelegen dan die van gronden voor andere bouw, althans in het
zelfde complex. Overigens vindt tengevolge van de ministeriële richtlijnen reeds
een nivellering plaats. In dit verband is een grotere doorstroming wel van erg
groot belang. Daardoor moeten goedkope huizen vrij komen voor de minder draag
krachtigen. Elders zijn terzake initiatieven genomen door opzegging van de huur
aan beter gesitueerden. Wij vragen ons wel af, wat zo'n politiek voor zin heeft,
als er geen voldoende alternatieve mogelijkheden voor deze laatste categorie
worden geschapen.
Wij zijn in dit verband wel van plan meer te doen aan stimulering van het
eigen woningbezitVoornamelijk liggen de alternatieven echter bij de praniever
huursector waarvoor contacten met beleggers zijn en worden opgenomen.
Wat het warmtebedrijf betreft is gesteld, dat met een verhoging van de ta
rieven voor het opvangen van normale prijsstijgingen akkoord kan worden gegaan.
Echter niet met de kosten, voortvloeiende uit de onderbezetting. Wij zouden met
deze gedachtengang kunnen instemmen, indien de tarievon dermate hoog zouden
worden, dat de betrokkenen beter zouden kunnen overgaan op een alternatief, in
dit geval op centrale verwarming met behulp van een eigen ketel. In dat geval
namelijk vervalt het economisch nut van de wijkverwarming voor deze mensen.
Aangezien wij op dit moment niet de indruk hebben, dat de door ons voorgestelde
verhoging van de tarieven zodanig is, dat zij de kosten van verwarming door middel
van een eigen c.v.-ketel overtreffen, menen wij voorshands ons voorstel te moeten
handhaven.
Inmiddels wordt met een deskundig onderzoek te dezer zake begonnen. Mocht dit tot
wijziging van ons standpunt leiden, dan zal dit zo spoedig mogelijk aan U worden
voorgelegd.
Ook bij de toekomstige verhogingen zullen de nieuwe tarieven steeds aan alterna
tieve voorzieningen moeten worden getoetst.
Met betrekking tot enkele belastingen mogen wij nog het volgende opmerken:
1Leges bouwvergunningen
De bestaande verordening kende legesheffing naar een gedifferentieerd tarief
naar 5 onderverdelingen. De nieuwe regeling brengt dit aantal terug tot 2.
Enige differentiatie blijft dus bestaan. Gestreefd is namelijk tevens naar
een tariefstelling, die gelijk is aan die, welke in Klundert geldt met het oog
op de vestiging van industrieën te Moerdijk; mede uit acquisitie-oogpunt is
verschil in tarieven op één industrieterrein niet juist.