to -25- Het is in dit verband een drogredenering te zeggen, dat de raad gekozen is en het vertrouwen van de burgers heeft. Zolang 40ft van de stemgerechtigden niet naar de stenbus konen, schort er iets aan die redenering, schort er iets aan onze democratie. Daar wil de Onafhankelijke Partij wat aan doen. Dat werd haar echter onmogelijk genaakt in de tijd dat de raadsvergaderingen zo naar te hooi en te gras werden geconvoceerd. Wij verheugen ons erover, dat het college tot de vaststelling van een vaste vergaderdatum voor de raad is ge- konen. In dit verband, mijnheer de voorzitter, on dat functioneren optimaal mogelijk te naken, sluit ik opnieuw aan bij de gedachte die Mevrouw Krijnen-Boot in het verleden heeft gelanceerd, om de stukken tenminste één week voor de raads vergadering ter inzage te leggen, zodat we op die wijze tijdig kennis kunnen nemen van wat er in de raadsvergadering behandeld zal worden. Als dit systeem wordt aangehouden, dan kunnen ook de commissievergaderingen op vaste tijdstippen plaatsvinden, dan weten de ambtenaren waar ze aan toe zijn, dan weet ook het college van burgemeester en wethouders hoe het de voortgang in het apparaat zou moeten plannen. Een enkel punt dat een spoedige afhandeling vraagt kan dan heus wel aan die agenda worden toegevoegd, wij zullen daar ongetwijfeld begrip voor hebben en bovendien is het houden van een tussentijdse raadsvergadering ook geen onmoge lijkheid. Eigenlijk ontbreekt ons voor een goed beleidsinzicht bij deze begrotings behandeling een zeer wezenlijk stuk: n.l. een overzicht van saillante gegevens uit de gemeente over het afgelopen jaar. Zo ken ik gemeenten waar bekend is -overzichtelijker dan in de begroting- in welke huurcategorieè'n het woningbestand is opgebouwd. Wanneer deze gegevens kunnen worden gecombineerd met gegevens over de inkomens, met cijfers omtrent het aantal woningzoekenden e.d. kan de raad zich een beeld vormen over het toewijzingsbeleid van woningen. Dat is nu helaas niet het geval. Daarom wil ik mij in verband met het nijpende probleem van de doorstroming be perken tot een vraag (een vraag die echter meer is dan de informatieve vraag van dhr. Huijssoon op een van de vorige vergaderingen) hoe staat het college tegenover initiatieven die elders zijn genomen m.b.t. deze doorstroming en met name zou ik willen vragen hoe het college staat tegenover de gedachte mensen met een bepaald hoog inkomen de huur van woningwetwoningen op te zeggen? Blijkens een verslag van wethouder Kamp over het vooroverleg tussen de fracties over de wethoudersfuncties, hebben alle fracties zich op een groot aan tal punten kunnen verenigen. Over de hoofdlijnen daarvan tenminste. Al die punten zijn terug te vinden in het programma van de Onafhankelijke Partij. Wij wensen de realisering daarvan echter niet over te laten aan de initiatieven van het college en het ambtelijk apparaat. Dat onderscheidt ons van b.v. de partij van de heer Siereveld, die kennelijk bereid is dat wel te doen. Het enige punt uit ons aktieprogran dat bij het overleg tussen de fracties niet aan de orde is geweest, is dat van de onbudsconmissiev Ook in het steeds complexer wordende gemeentelijke beleid kunnen mensen in de knel komen en het gevoel hebben onbillijk te zijn behandeld. In de traditionele administratiefrechterlijke opvatting is dat alles juridisch wel te ondervangen. Maap de administratiefrechterlijke weg is voor vele eenvoudige burgers een zeer moeilijke. De behandeling door individuele leden van het college en/of de raad kan soms tot onbehoorlijke politieke propaganda of pressie leiden.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 21