-24-
De gemeentewet heeft per slot van rekeniig deze mogelijkheid niet voor niets ge
opend.
Reeds eerder is in deze raad -en niet alleen door de fractie van de Onaf
hankelijke Partij- gesproken over de ongewenste situatie van een versnipperde
benadering bij de bebouwing van het Moerdijkse industrieplan.
Dat probleem zal na de gemeentelijke herindeling grotendeels tot het verleden
behoren.
De secundaire industrieterreinen die in relatie staan tot het "grote" industrie
terrein, zijn echter verder verspreid dan over de samen te voegen gemeenten.
Op dat terrein houden we dan een onzalige concurrentiesfeer tussen de gemeenten.
De fractie van de Onafhankelijke Partij zou het ten zeerste toejuichen als deze
industrieterreinen in een intergemeentelijk orgaan zouden kunnen worden "gepooled"
en door dat intergemeentelijk orgaan zouden worden uitgegeven.
In het kader van de toekomstige samenvoeging achten wij het van het allergrootste
belang als reeds tussen de dag van heden en de datum waarop de gemeentelijke her
indeling een feit wordt, over onderwerpen die zich daartoe lenen (b.v. de nota
welzijnsbeleid van het Provinciaal Opbouworgaan) tesamen met de raad van Klundert
zou kunnen worden beraadslaagd.
Onbekend maakt onbemind, mijnheer de voorzitter, en misschien kunnen we op deze
wijze reeds een goede sfeer van samenwerking bereiken voordat de herindeling een
feit is.
In Uw installatierede, mijnheer de voorzitter, heeft U inspraak een mode
woord genoemd, waar vaak niet al te veel achter steekt.
Ik geef graag toe, dat dit nogal eens het geval is. Maar lang niet altijd. En de
gemeentelijke overheid mag dat niet als uitvlucht hanteren om maar helemaal niets
aan inspraak te doen.
Onze fractie is ervan overtuigd, dat U bewust aan reële vormen van inspraak wilt
werken en daarom herhalen wij met vertrouwen onze opvatting, dat inspraak o.i.
gerealiseerd kan worden wanneer bij besluitvorming van wezenlijke aard op welk
terrein dan ook de betrokken maatschappelijke organen, c.q. burgers in een vroeg
stadium bij het overleg worden betrokken.
Uitgangspunt bij een goed democratisch beleid moet zijn, dat er in principe open
heid van zaken is en bij uitzondering beslotenheid. Thans is dat in ons land
nog vaak andersom. De betrokkenheid van de burger kan door openheid worden bereikt.
Een gemeentelijk jaarboekje is daarvoor niet voldoende.
En een informatiebulletin voor de raad, hoezeer ik dat ook als initiatief van de
zijde van het college waardeer, is daarvoor niet voldoende.
Wij blijven van mening, dat <5f aan de regionale bladen tegemoetkomingen moeten
worden verstrekt om de Zevenbergse burger goed voor te lichten over wat zich
binnen het gemeentelijke bestuurlijke apparaat afspeelt <5f dat de gemeente zelf
een voorlichtingsblad -overigens gevuld door onafhankelijke journalisten- moet
gaan uitgeven.
Een kostbare zaak, zo zult U tegenwerpen.
Mijnheer de voorzitter, voor de verdediging van onze democratie worden jaarlijks
miljarden uitgegeven, waarom zou het functioneren van de democratie ook geen geld
mogen kosten.
Onze fractie, mijnheer de voorzitter, heeft besloten haar bijdrage te leveren aan
het functioneren van de democratie in onze gemeente door de fractiebijeenkomsten
voortaan voor iedereen toegankelijk te maken.
We zien niet in waarom de gemeenteraad niet in navolging van andere gemeenten de
rondvraag openbaar zou maken in die zin, dat ook niet-leden van de raad er aan
zouden kunnen meedoen.