-24- De gemeentewet heeft per slot van rekeniig deze mogelijkheid niet voor niets ge opend. Reeds eerder is in deze raad -en niet alleen door de fractie van de Onaf hankelijke Partij- gesproken over de ongewenste situatie van een versnipperde benadering bij de bebouwing van het Moerdijkse industrieplan. Dat probleem zal na de gemeentelijke herindeling grotendeels tot het verleden behoren. De secundaire industrieterreinen die in relatie staan tot het "grote" industrie terrein, zijn echter verder verspreid dan over de samen te voegen gemeenten. Op dat terrein houden we dan een onzalige concurrentiesfeer tussen de gemeenten. De fractie van de Onafhankelijke Partij zou het ten zeerste toejuichen als deze industrieterreinen in een intergemeentelijk orgaan zouden kunnen worden "gepooled" en door dat intergemeentelijk orgaan zouden worden uitgegeven. In het kader van de toekomstige samenvoeging achten wij het van het allergrootste belang als reeds tussen de dag van heden en de datum waarop de gemeentelijke her indeling een feit wordt, over onderwerpen die zich daartoe lenen (b.v. de nota welzijnsbeleid van het Provinciaal Opbouworgaan) tesamen met de raad van Klundert zou kunnen worden beraadslaagd. Onbekend maakt onbemind, mijnheer de voorzitter, en misschien kunnen we op deze wijze reeds een goede sfeer van samenwerking bereiken voordat de herindeling een feit is. In Uw installatierede, mijnheer de voorzitter, heeft U inspraak een mode woord genoemd, waar vaak niet al te veel achter steekt. Ik geef graag toe, dat dit nogal eens het geval is. Maar lang niet altijd. En de gemeentelijke overheid mag dat niet als uitvlucht hanteren om maar helemaal niets aan inspraak te doen. Onze fractie is ervan overtuigd, dat U bewust aan reële vormen van inspraak wilt werken en daarom herhalen wij met vertrouwen onze opvatting, dat inspraak o.i. gerealiseerd kan worden wanneer bij besluitvorming van wezenlijke aard op welk terrein dan ook de betrokken maatschappelijke organen, c.q. burgers in een vroeg stadium bij het overleg worden betrokken. Uitgangspunt bij een goed democratisch beleid moet zijn, dat er in principe open heid van zaken is en bij uitzondering beslotenheid. Thans is dat in ons land nog vaak andersom. De betrokkenheid van de burger kan door openheid worden bereikt. Een gemeentelijk jaarboekje is daarvoor niet voldoende. En een informatiebulletin voor de raad, hoezeer ik dat ook als initiatief van de zijde van het college waardeer, is daarvoor niet voldoende. Wij blijven van mening, dat <5f aan de regionale bladen tegemoetkomingen moeten worden verstrekt om de Zevenbergse burger goed voor te lichten over wat zich binnen het gemeentelijke bestuurlijke apparaat afspeelt <5f dat de gemeente zelf een voorlichtingsblad -overigens gevuld door onafhankelijke journalisten- moet gaan uitgeven. Een kostbare zaak, zo zult U tegenwerpen. Mijnheer de voorzitter, voor de verdediging van onze democratie worden jaarlijks miljarden uitgegeven, waarom zou het functioneren van de democratie ook geen geld mogen kosten. Onze fractie, mijnheer de voorzitter, heeft besloten haar bijdrage te leveren aan het functioneren van de democratie in onze gemeente door de fractiebijeenkomsten voortaan voor iedereen toegankelijk te maken. We zien niet in waarom de gemeenteraad niet in navolging van andere gemeenten de rondvraag openbaar zou maken in die zin, dat ook niet-leden van de raad er aan zouden kunnen meedoen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 20