- -W ciBB nsalneb dsifl isjfss ioo neemesls isrf n± t*w ne^om bnsdisv iib al
to j-fcerd nsbsrialt-ÉXeaom Ie* *±f) *eb '^es ^S-W®3 T9eri 9b ®IA
asd-w rid teoffl oaf> dritileaaev eie*U® ebns^ilTOOV ism a&3nitoiled ebuo ttu
e-wïtio .v.d ïbb» i.xH .L.-a aeraoilov XBexioJflaasoJblfcilQyiev ntis *cb
.«xewOT ncxs neiaaX eXüXoce ei> niiABW ,ieoqaooX nee 9bne Yielded SVet nev
-"baai ©b ni 9b cio ©aelloo derf flev frxoowdna derf t-M dte9rf neb ,eix/beooiq svsid
"leberirftlXeaoin eveidoelltS .nsseXes dein rftiXesOffl nassiv eblsdeep, neaftxiebaaiev
nee qo bioowdne ni jib- ex oiBsimmoo oXBioxianil eb nav noqsoinsetid
saewiairfoa i°XXsvneaej sb nav neieifiienoo dsri an -BisBtXoS xoari eb nrv ^bbiv
-1b al bBBt esibellov eb aniieiBienoo ubv »ab eb qo ifibmoabtiateno ,neveIdeB
a± snilebebea lebne no nee «bv hxibbw ,nemorfea ax neetld ftbnova esb neaxiiXeb
ebBBT enemeslo ox ioov sbieeiesi son 9^1 ow ,bi,ii eb iabmo abtisiebx,, .naabos
_BTV neXXi* Xew qxv nefcuos oxaaxmmoo ebXeobeE .iesswss ei inoi ed sniXsbnarfed
eloioriBtttl deil iiBV SiixaaoXqo nee obb nebedeed si drfoabnaa Bidxs anse aon nea
oniaas [Iv n9XXns anxdrfoii sib ni leidaidini ne3 .nfcimisd gieanal qo mesXdoiq
.nemen
siëionanxl nee o&b edleoried isrfea atoo daadaed neis9a ncimed eissnaX qO
ieb bierfdafesqed eb nav *Xovea a Lb- Xelfci wd lebnos txdiaaw .aninnalqabigXed
-•.-i-yxod-t'-I,v 9Li iox ncB-aiowodqo In-'jrcnxvoiq iext dem ^.xbhswneinaa ni -ils-xdod
.jjissd sxiixmaXq fl'os obv anib
..^sen «donabisXad sb nx alls r^^vdagwss -9 -0x301 .r eve neixxxboa osn°
1
sb neis fcxW .afliXea9i "sibws" aoo ibbh nsibaiici no xisbsdbasovod obv ixlOBib
obv Xai qo exiafllbiöoo 9b xtev atsXv isri ni n9aaiX leem oiasi 9ssb obv 2Lsb
.nenienei
-d93eii9ve2tXov eb iora neiBiq ei aeaiBB 100b aniXsbnxiori 9b qo neqoXiinioov
rrba biw nobnxv ,noinssfl!9S uo^o-risd aaxXefcaxvea exb t.xa eistfiB obv aieaxbioow
.neiseiXeei ei altiiiec>m nsnem ibbb doob girioBbea ebeoa
4
.-ïbrlolTiirrf n -ui ..Xqay-r.x.oiae 1 .nfXquT.uiox'b.ie .b.o hqIs bEoonxb ,bCelj5a ox
bosdisv iib ni aninnaXq esibnxnfvnodebsia eb obv afiew ieri n© nsan±n
nes aX-« xlsiaiin txd gnxnebio s^tü®^1" ®fc nfiV ni9iiei isri nsxs ti'v
•iaov '3no aeXXeis ti'^' .ei xuxeaeqeoi obv embsooiq-dBBiqeni 9b qoiaav ,bexdes
;ma idb tq±iebtii n - qc nsbiow i90.-; .odoiqxxa nab 10 ix-b ,ano9 ied few n(,r.H
-o;i r,"Jjdmio7 ;VJ usrutaXq - .ij iaioov as^niaaiXaed nav itonisn tori
10 <aj^ r r.9i£iinx 'r ccaxffivco sb nc neix-ebix .vwaed sb naXxus t iw t j ioii
.neXsriarioani anin
143
Wij werken -dit in antwoord op vragen van de heer van Engelen- op een
structuurplan Zevenbergen, dat ook is opgenomen in het streekplan West-Bra
bant, zoals dit in april 1970 is vastgesteld. Het bestemmingsplan Torenveld
is bijna gerealiseerd, aan de uitvoering van plan Krooswijk beginnen wij in
1972. Plan de Bosselaar zal in 1972 aan Uw raad ter vaststelling worden aan
geboden, plan Hazeldonk wordt op korte termijn in voorbereiding genomen,
terwijl aan het plan Roode-Vaart Oost (industrieterrein) voortvarerdwordt ge
werkt
Het onderwerp Stadspark zal zeker aan de commissie ruimtelijke ordening
en ook aan Uw raad worden voorgelegd. Op dit gebied, alsook aan de situering
van sportparken zal overleg met Uw raad voorafgaan. De aanleg van het door
ons bedoelde bescheiden stadspark zult U meer moeten zien als de ontsluiting
van een op heden voor de bevolking ontoegankelijk binnenterrein en dient te
worden gezien als "wijkgroen" voor het centrum.
Voor de versterking van het winkelapparaat in het centrum alsook de
stichting van nieuwe winkelcentra denken wij aan de vorming van een stuur
groep, waarin het gemeentebestuur, de winkeliersvereniging en deskundigen
uit landelijke middenstandsorganisaties zitting hebben. De projecten, welke
thans reeds aanhangig zijn, zouden wij ook aan deze stuurgroep willen voor
leggen.
Overleg over het tracé van de Maasroute -dit in antwoord op vragen van
de heer Beljaars- is gaande. Dezer dagen vond ter provinciale griffie ook
overleg plaats over het tracé van de ontsluitingsweg van het industrieter
rein Moerdijk naar rijksweg 17 en vandaar naar Breda, met een aftakking naar
Etten. Deze weg zal de provinciale weg kom Zevenbergen - kom Langeweg hal
verwege kruisen. Hierdoor zal de verbinding met Etten ook belangrijk verbe
terd worden.
Tenslotte zijn wij, wat de ruimtelijke ordening betreft bijzonder inge
nomen met het werk van ons stedebouwkundig bureau Ir.Wissing, terwijl steeds
deskundigen voor de groen- en verkeersvoorzieningen bij dit werk worden in
geschakeld.
Industrialisatie.
Wij zijn het in genen dele eens met de mening van de heer van Engelen,
dat wij met het industrialisatiebeleid naar een zeer ongezonde situatie
koersen. Als de heer van Engelen zegt, dat er in West-Brabant volgens de
studie "Het Nieuwe West-Brabant" een aantal ha industrieterrein teveel is
gepland, darn zegt hij daar niet hij, dat dezelfde studie op tal van plaatsen
aantoont, dat "in de regio's Etten-Leur en Zevenbergen nagenoeg sprake zal
zijn van een evenwicht tussen de vraag naar en het aanbod van werkterreinen".
Dit neemt natuurlijk niet weg, dat ook hier een gewestelijke aanpak noodza
kelijk is.
De volgens de heer van Engelen uitgeoefende pressie van de Rotterdamse
havendiensten op het uitvoerend beleid van héT'Industrieschap Moerdijk zien
wij als een beschuldiging aan het adres van de bestuurders van dit schap,
al hebben wij het zogenaamde "open Boekje" van de heer Schipper nog niet ter
inzage gehad. Wij menen te weten, dat het bestuur van het industrieschap
juist bijzonder ingenomen is met de deskundige inbreng van Rotterdam en de
wijze waarop de Rotterdamse diensten zich tot de directie over de uitvoe
ringswerkzaamheden beperken en zich van ieder beleid onthouden.
Wij zijn het niet eens met degenen, die vandaag een negatief oordeel
zouden willen uitspreken over de Moerdijkontwikkeling en de Shell-vestiging.