- - ?n®«öïa ■iü v-v^V v F,.— V>Vf-"' f-, 'rij nr'frioiUoi:.-,leas sofi •Iioêh. x-A Iv-cné-fï*:: 1 IB "VJ >X;>yJ.vpV idrui b, <\v ioE teH 4 p Gf.iVf j%ïh jr.: d :.j:30^ - I U o; i.co tiLooa qc -. ie a eb noo 8 Lb hJ is%\ s of co$; tèq qi V if.-. -'li';-: "tSV '■'fee- i..1 133 Als drs. Tom Verdijk zegt; voor en tegen afwegende zouden we -wetende wat we nu weten- geen positief oordeel over de Shellvestiging uitspreken, dan is, en dit geldt voor collega Beljaars in het bijzonder, een deskundige aan het woord, waar achter Burgemeester en Wethouders zich bij tal van belangrijke zaken in het ver leden hebben verschuild. Sn hysterie dreigt hier in onze gemeente niet zo gauw. Nauwelijks heeft men op de onaangename kattepieslucht gereageerd. We hebben dat maar aan de mensen elders in Nederland overgelaten. Als U bang bent voor een reactie van toekomstige werkers die niet in onze plaats willen wonen, dan kan ik U gerust stellen: door mijn demagogische kreten zullen zij n iet afgeschrikt worden, wel door de kennis die zij meedragen over de aard van de vervuiling van de industrieën waar zij thans werken. In de Rijnmond heeft dat geleid tot de tendens, dat de mensen niet meer onder de rook van de eigen fabriek willen wonen. Dit zal zich hier ook aftekenen en wel licht dat deze wetenschap bij zal dragen tot een herziening van het streekplan door de Provinciale Planologische Commissie. Ook de Commissaris der Koningin heeft daarop in een overleg met deze raad reeds geduid. Er is -op een zeer slecht moment overigens- een enquête gehouden over het functioneren van de wijkverwamlng. Wanneer krijgt de raad inzicht in de uitslag van deze enquête? Wij willen nog even herinneren aan onze uitspraak van vorig jaar: als een efficien- cy-onderzoek uitwijst dat een vervanging van de wijkverwarming door blok- of woning- verwarming voor de betrokkenen en de gemeente goedkoper is dan moet deze operatie maar worden uitgevoerd. Het is geen schande om beleidsfouten toe te geven. En het is in ieder geval fout om van deze wijkverwarming een bodemloze put te maken. Wij vragen ons af wat de relatie is tussen de vuilstortplaats waarvan sprake is in de beleidsnota van Burgemeester en Wethouders en de eerder geïntroduceerde vuilstortplaats van de VAM-Grontmij Is hier sprake van een regionale opzet ja of nee en zo ja, hoe is de financiële participatie van de partners geregeld? Het verheugt ons, dat het college van Burgemeester en Wethouders ons inzicht deelt, dat voor een gezond vestigingsklimaat bijzonder neutraal of openbaar lager onderwijs in onze gemeente aanwezig moet zijn. Wij zien overigens niet in, dat een gemeente als plaatselijke overheid niet direct een lichaam is, dat scholen kan exploiteren, als de Grondwet de behartiging van het onderwijs een overheidstaak bij uitstek noemt. Overigens moet de wens van de betrokken ouders naar onze mening doorslaggevend zijn voor de keuze voor een openbare lagere school dan wel een bijzonder neutrale. Het argument van het college van Burgemeester en Wethouders, dat kennelijk is ingegeven door de inzichten die bij het bijzonder confessioneel onderwijs leven, dat het toelatingsbeleid bij een bijzonder neutrale school afstevent op een standen school vermogen wij niet tot het onze te maken. Is dat dan ook bij het bijzonder confessionele onderwijs niet het geval? Dringt men van die zijde niet aan op een openbare lagere school om een afschuif- mogelijkheid te hebben voor ongewenste leerlingen? Wij zijn van mening, dat geen enkel schoolbestuur het morele recht heeft leerlingen te weigeren, wanneer de ouders een bepaalde school kiezen. Het erkennen van dit recht alleen al opent een gevaarlijke weg naar discriminatie. Als er derhalve een toelatingsbeleid met waarborgen moet worden omkleed, dan geldt dat evenzeer voor bijzonder confessioneel onderwijs. Ik hoop overigens, dat de ouders '"/oor het niet-confessionele onderwijs voor hun kinderen opteren, de uitdaging met beide handen aangrijpen en dat ook voor hen waarvoor in het bijzonder confessioneel onderwijs geen plaats is, een goede basis voor een menswaardig bestaan kan worden gelegd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 129