- 9b ei .IpW^nAXg'IiJLrd'OXilPP. j,-A - a.!v L :U r(+>. t J= - t f.r n<"o item y9i1.il tiBBilBöd-eJB; nsst-ti^ 9*> hBehiehnl nenojkfoiiGc of» {,lsae.i ,eoo!nis ..irfoi# avis. r >eoJÈfcniae» S.'nïCC 51 ::r;-•-:•• rjf •crr-sco a^jpas^^ .nsafcea biow anneh^-pev ..nojoleeaaso at yu.rfa U0S 'V ,r t.'V f'r .L.\ ian -Bsioo^eJtb^t-f5 .^.Bd^j^ooqasaq^ nobiow xioieom 9xb nooicsioo sib xi^ta 4f3t. aem -l£i9^l^oH .,ra9voIe8 neob aelUw zjc ne»ümob bXbos ,§tT»%i*a<Xre 05 feln gn&f an :ov- '- j-- a "-s: ioe> :r. r.r !;.yj. ?vv: Ljl ii. v nr Sb no imoonooi b^lt ofcxiv ob n ibbw Jboc >0* 1 jv fflo ia dfia8 k i i ö£i: 3$i C-, T( v 6' tt&.i - rf .drrdit©§ .aebno.s' Bniiaiovdixrledtf .dwxrorfosQcf boo^ tooig ci99 eis rioia ;jc ssaes tori Mob ^Ltqyslreebno nee r tin Joi o neb eorf 'yd :V qo "tier, em io cfoj ;I lelonneAsW at> irtnlq-woIcs*"-'0' ®b xta*. ^oi^lsi i*; »b ,al ae^noabcrviooft eioaowod o^lblnri eb *poov aocfrferi uos fpolfie gilobaa n'os 131 Centraal in menig structuurplan staat het woningheleid en het industrie beleid. Nu is het vaak zo, dat het bouwen van zoveel mogelijk woningen en een ongebreidelde uitbreiding van de industrie als doel in zich wordt gesteld. Wij van de Onafhankelijke Partij willen duidelijk onderstrepen, dat voor ons In industrie In woningbouwbeleid (lees: uitbreiding van de gemeente) slechts middel zijn tot het doel, dat wij wensen te omschrijven alss een maatschappelijk en physiek milieu waarin de mens optimaal kans heeft mens te zijn. Dat physieke milieu wordt niet alleen bedreigd door vervuiling. De eco logische voorwaarden voor een goed woonmilieu zijn ook enorm van belang. Het wil ons voorkomen, dat de stedebouwkundige planning zonder enig be grip hiervoor ter hand wordt genomen. Er zijn bestemmingsplannen waarin -U geeft het zelf onomwonden toe geen speelruimte voor de jeugd is opgenomen. Daar worden nu lapmiddelen toe gepast. Toegegeven, dat is beter dan niets, maar in de gegeven situatie moeten we geen krokodillentranen huilen over de agressiviteit van de jeugd. We vra gen er om. Als we niet de helderheid van inzicht op kunnen brengen waarvan de Sportnota van de NSF getuigt en opnieuw de sportvelden aan de periferie van de bebouwing plaatsen dan missen we opnieuw een unieke kans. En als we niet vlug de sociaal-culturele en educatieve behoefte van de mens van de 21 e eeuw op een rijtje zetten dan staan we op het punt woonwijken te bouwen die over dertig jaar al krotten zijn of gedeklasseerde buurten vormen; en over dertig jaar is die 21e eeuw al begonnen. In dit verband moet ik ook collega Schipper bijvallen als hij consta teert, dat de ook door Uw ambtsvoorganger toegezegde nota van het provinciaal opbouworgaan nog steeds niet is verschenen. Wanneer is de opdracht daartoe uitgegaan en in welk stadium verkeert die nota? Modern bestuur wordt gekenmerkt door planning. Wat doen wij eraan? We spreken nog over een groei van 1000 inwoners per jaar, terwijl bij de provin ciale planningsinstituten reeds andere cijfers worden gehanteerd. We leven in de illusie, dat vandaag de dag nog woningwetwoningen met be taalbare huren gebouwd kunnen worden. Vergeet het maar. Op de eerste plaats is dit een nationaal probleem, dat gezien de kleine aantallen woningen die wij bouwen, zeker niet plaatselijk op te lossen valt. En ook op het nationale plan wil het mij voorkomen, dat een wat hardere aanpak van de doorstroming de enigste oplossing biedt. Maar plaatselijk zul len we ook aan die doorstroming moeten werken en harde maatregelen moeten nemen. Wat zijn de resultaten van de in onze gemeente gehouden enqwSte en hoe lang moeten we nog wachten op concrete beleidsvoorstellen? In het kader van het industialisatiebeleid moet het mij van het hart, dat we in het totale kader van West-Brabant naar een zeer ongezonde situatie koersen. In de nota "Het nieuwe West-Brabant" -een nota, die wij als raad op zeer onzorgvuldige wijze slechts voor kennisgeving hebben aangenomen- wordt aange toond, dat zelfs in een situatie waarbij 24.000 mensen van elders worden aan getrokken West-Brabant 514 ha industrieterrein teveel heeft gepland. Dat is natuurlijk een ontoelaatbare situatie. Als ergens duidelijk is dat een dwingende ontwikkeling naar een gewestelijke autoriteit een eerste

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 127