f> ire bd&è J Ao'i^o'óèa add i&iie 9'f> fei 130 dat een groot aantal zaken je zelfs als alert raadslid ontgaan. Hearings, alsmede contacten met bepaalde groeperingen zijn naar ons in zicht zinloos, tenzij de betrokkenen inderdaad de kans krijgen de beslissin gen te beinvloeden, m.a.w. de hearings en contacten moeten boven het niveau van het informatieve uitstijgen. In het kader van de openheid moet ik nog een keer op een oud stokpaardje klimmen en constateren, dat sommige collegae toch wel een merkwaardige inter pretatie van openheid hebben, wanneer zij een uitgesproken politiek voorstel -zoals wij destijds deden in het kader van de baatbelasting inzake de haven demping- weliswaar als een goed voorstel beschouwen, maar het afwijzen, omdat het niet eerder in een besloten vergadering werd gedaan. Een vergadering waarvan nota bene uitdrukkelijk was afgesproken, dat deze informatief zou zijn. Handelende over de openbare orde en politie, nemen wij aan, dat het Col lege zich op feiten baseert, wanneer het er van uitgaat, dat het optreden van kwaadwilligen tegenover de politie steeds driester wordt. Wij kunnen er dan begrip voor opbrengen, dat door het politiekorps na venant wordt opgetreden. Wij zijn evenwel van mening, dat dit slechts één kant van de medalje is. Immers iedere vorm van «gressie, iedere vorm van vlucht in alkoholisme e.d. heeft diepere oorzaken. Het zijn die oorzaken die moeten worden opgespoord: het zijn die oorza ken die moeten worden bestreden. Wellicht is de structuur van onze samenle ving niet zo rooskleurig, zoals sommigen ons willen doen geloven. Het is al leen tragisch voor de arbeiders als hun organisatie-voormannen hun het tegen deel trachten aan te praten. Agressie hangt nauw samen met verveling -er zijn mensen met meer gezag dan ik, die dat onomstotelijk hebben aangetoond- en het gaat er dus om de verveling te lijf te gaan. Het gaat er om voor een toekomst waarin de vrije tijd toeneemt en de ingewikkeldheid van de besluitvorming in economische, sociale en politieke zaken toeneemt, mensen te vormen tot verantwoordelijke medeburgers; zij moe ten zowel in staat zijn mede-verantwoordelijkheid te dragen, als bereid zijn hun vrije tijd anders dan in de consumptieve sfeer door te brengen. Op die motivatie nu moet de eerder bepleite openheid en invloed op de besluitvorming worden gericht. In dit verband zijn wij het dan ook niet eens met collega Huijssoon, die een onderwerping aan het gezag op zich als een groot goed beschouwt. Op het terrein van de ruimtelijke ordening ontbreekt het mij aan vol doende informatie. Welke bestemmingsplannen liggen over onze gemeente? Welk structuurplan ligt eraan ten grondslag? Of is er helemaal geen structuurplan? Wat is de aard van de wijzigingen die inmiddels zijn aangebracht? Hebben die niet het karakter van sommige plannen helemaal aangetast? In dat licht van niet of niet voldoende geïnformeerd zijn, wilde ik ook de brief van de bewoners van de Watermolen plaatsen. Ik heb er me zelf op betrapt, dat het hoe dan ook onvoldoende tot mij doorgedrongen is, dat de wijziging van de bungalow-plannen aan de Watermolen zo'n nadelig effect zou hebben voor de huidige bewoners. Collega Krijnen en ik zijn van mening, dat de bewoners het gemeentebe stuur en ook de raad helemaal terecht beschuldigen van onzorgvuldig beleid. Wij wachten overigens gaarne het standpunt van B.en W. af, alvorens voor stellen in te dienen die recht doen aan de adressanten van de Watermolen.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 126