-
::1* teor '/i'lriO'1. bH>H
Dt3 mOOV 00 *$£80" I
•1-M'' ii£> ;.h -
aJftstps noe ;^p^xd i^pofisio-
ifi
:V. I. 1
i:
xradjtiwtöfap Atbv;
.öti- vif -i
J* .f.SV
.-.J
sxri &L iu« i 'ft
I xbqev mow
,!9ov oftfeooS*
"V'.Ü: A' CtSüLÜ i WOp
1 slib 3LU ïe
tqf
-
ii in &E*
i:-:M ,r. aw nav .:..x> o; nfrgaed
wU IOCjll.,
somoov ge.f J-C3 ..33.^,;- 1'C:; TvVMV! yb b ueorujg>;'
>ov nollcrxf as nab-iow augnxnoxisioov >loo 10 fab bfclf -•& bferi ax rfap
•n aneiMl ano aw nonronl no .efoeofcea eüo' al *aamr.r*Bc-, v - vl -fr i
--..9 -:'u;
1 i,j ;-.--.aw :J uol of 2 ia>: - 1 of:t ,c:«i tp;/ufa.*u a*w inbx>S.'j>'v: .r^fooq
•■'■OO. c.OJi oi V 'in; 1 -
fe-xififS->o.l ob feixjQ s
njani <oqe 'xcx
'ÏO--
'5 t,"
abnos eJ&N;,.
(Oq O f ajfafioTu.
:t ilxw tüW:"it
.geaaalf.x.;
■vf,4
olb floge-iv of) qo cr,,.ifoo wTJ atv nor. -loaf) law no nsfeoi, r. v,xi
jfeosiebnoiaav fori ooabti* nfcis
124
We vragen ons toch wel af, of het nog zin heeft hieraan zoveel tijd te besteden,
omdat (op één postje na met een bedrag van f 50,alle posten gehandhaafd zijn
op hetzelfde niveau. En we mogen toch wel stellen dat reële voorstellen zijn ge
daan en vragen gesteld, die tot bezuiniging hadden kunnen leiden. Neemt U b.v.
de post afgifte materiaal uit het magazijn, die maar met liefst f 50.000,is ge
stegen. Als argument wordt dan naar voren gebracht dat er vorig jaar f 6.000,
te weinig is geraamd en dat er een nieuwe administratieve procedure gaat komen.
Als dergelijke veranderingen f 50.000,gaan kosten, dan lijkt het ons beter
dat de orthodoxe manier gehandhaafd blijft. Of zijn er andere motieven die tot
het nieuwe voorstel hebben geleid?
T.a.v. de financiële positie van onze gemeente zouden wij willen opmerken dat een
lange termijnplanning zonder meer noodzakelijk wordt,daar de kapitaaldienst een
steeds groter tekort te zien geeft. Dit jaar steeg het bedrag weer met ruim
f 400.000,—.
Een ander deel van de begroting zijn de personeelslasten van onze gemeente,
die toch wel bijzonder hoog zijn en in vergelijking met het landelijke gemiddelde
veel sterker zijn gestegen. Stijgingen van 50 tot 100$ in 4 jaar tijds geven reden
tot ongerustheid. Als voorbeeld willen wij noemen de centrale boekhouding die in
1968 een bedrag aan loonkosten had van f 50.000,en nu opgevoerd is voor een
bedrag van ruim f 100.000,een stijging van maar liefst 100$.
Rekening houdende met de opclassificatie, alsmede de verschillende loonrondes,
zijn dit stijgingen, die niet te herleiden zijn tot meerdere werkzaamheden, omdat
het inwoneraantal praktisch gelijk gebleven is en ons geen extra werkzaamheden
bekend zijn, die deze verhoging tot gevolg kan hebben gehad.
Het lijkt ons daarom hoog tijd om eens te denken aan verdere automatisering
en misschien zelfs aan een volledig onderzoek om zodoende aan de abnormale stij
gingen een halt toe te roepen en daardoor tevens mee te helpen aan "het spook van
de inflatie". Wanneer er een beroep wordt gedaan op de bevolking om de bestedingen
af te remmen, dan moeten toch zeker de lagere en hogere overheid hierin een voort
beeld geven.
Een andere critische opmerking is het beleid t.a.v. de milieu-hygiënische
aspecten, de brandweer, de gezondheidszorg en de gemeentelijke reinigingsdienst.
Bewust plaatsen wij deze verschillende zaken onder één noemer, omdat naar onze
mening, mede in het kader van het kostenvraagstuk, dit op intergemeentelijk niveau
moet worden aangepakt c.q. verder worden ontwikkeld.
Wanneer wij de dagbladen goed gelezen hebben, dan zou bij het college wel behoefte
bestaan om samen te vergaderen en eventueel samen te werken, maar men is niet be
reid om bevoegdheden over te dragen. We vragen ons dan wel af hoe de pas opge
richte regio "Breda" haar taak succesvol kan uitvoeren.
zou dezelfde figuur krijgen als in onze gemeente alles via de raad moest lopen
en niets aan Burgemeester en Wethouders was gedelegeerd. Het adequaat oplossen
van problemen en snel werken is dan een onmogelijke opgave voor een bestuur.
Laten we dan zeker niet praten over gewestvoiming, waarmee de democratie dan
beter gediend zou zijn.
We hopen echter dat de regio inderdaad goed van de grond komt, hetgeen alleen
maar positief kan werken voor het welzijn van de bevolking van West-Brabant.
Wij zijn in onze mening nog sterker gestaafd door het bericht dat gisteren in het
Dagblad "De Stem" stond, waarin medegedeeld werd dat Zevenbergen zolf misschien
een eigen zuiveringsinstallatie gaat bouwen.
Mijnheer de voorzitter, dit zijn geen projecten voor een gemeente als Zevenbergen,
maar hier zou de regio een waardevolle functie kunnen vervullen, zowel uit finan
cieel als uit technisch oogpunt.