- ::1* teor '/i'lriO'1. bH>H Dt3 mOOV 00 *$£80" I •1-M'' ii£> ;.h - aJftstps noe ;^p^xd i^pofisio- ifi :V. I. 1 i: xradjtiwtöfap Atbv; .öti- vif -i J* .f.SV .-.J sxri &L iu« i 'ft I xbqev mow ,!9ov oftfeooS* "V'.Ü: A' CtSüLÜ i WOp 1 slib 3LU ïe tqf - ii in &E* i:-:M ,r. aw nav .:..x> o; nfrgaed wU IOCjll., somoov ge.f J-C3 ..33.^,;- 1'C:; TvVMV! yb b ueorujg>;' >ov nollcrxf as nab-iow augnxnoxisioov >loo 10 fab bfclf -•& bferi ax rfap •n aneiMl ano aw nonronl no .efoeofcea eüo' al *aamr.r*Bc-, v - vl -fr i --..9 -:'u; 1 i,j ;-.--.aw :J uol of 2 ia>: - 1 of:t ,c:«i tp;/ufa.*u a*w inbx>S.'j>'v: .r^fooq •■'■OO. c.OJi oi V 'in; 1 - fe-xififS->o.l ob feixjQ s njani <oqe 'xcx 'ÏO-- '5 t," abnos eJ&N;,. (Oq O f ajfafioTu. :t ilxw tüW:"it .geaaalf.x.; ■vf,4 olb floge-iv of) qo cr,,.ifoo wTJ atv nor. -loaf) law no nsfeoi, r. v,xi jfeosiebnoiaav fori ooabti* nfcis 124 We vragen ons toch wel af, of het nog zin heeft hieraan zoveel tijd te besteden, omdat (op één postje na met een bedrag van f 50,alle posten gehandhaafd zijn op hetzelfde niveau. En we mogen toch wel stellen dat reële voorstellen zijn ge daan en vragen gesteld, die tot bezuiniging hadden kunnen leiden. Neemt U b.v. de post afgifte materiaal uit het magazijn, die maar met liefst f 50.000,is ge stegen. Als argument wordt dan naar voren gebracht dat er vorig jaar f 6.000, te weinig is geraamd en dat er een nieuwe administratieve procedure gaat komen. Als dergelijke veranderingen f 50.000,gaan kosten, dan lijkt het ons beter dat de orthodoxe manier gehandhaafd blijft. Of zijn er andere motieven die tot het nieuwe voorstel hebben geleid? T.a.v. de financiële positie van onze gemeente zouden wij willen opmerken dat een lange termijnplanning zonder meer noodzakelijk wordt,daar de kapitaaldienst een steeds groter tekort te zien geeft. Dit jaar steeg het bedrag weer met ruim f 400.000,—. Een ander deel van de begroting zijn de personeelslasten van onze gemeente, die toch wel bijzonder hoog zijn en in vergelijking met het landelijke gemiddelde veel sterker zijn gestegen. Stijgingen van 50 tot 100$ in 4 jaar tijds geven reden tot ongerustheid. Als voorbeeld willen wij noemen de centrale boekhouding die in 1968 een bedrag aan loonkosten had van f 50.000,en nu opgevoerd is voor een bedrag van ruim f 100.000,een stijging van maar liefst 100$. Rekening houdende met de opclassificatie, alsmede de verschillende loonrondes, zijn dit stijgingen, die niet te herleiden zijn tot meerdere werkzaamheden, omdat het inwoneraantal praktisch gelijk gebleven is en ons geen extra werkzaamheden bekend zijn, die deze verhoging tot gevolg kan hebben gehad. Het lijkt ons daarom hoog tijd om eens te denken aan verdere automatisering en misschien zelfs aan een volledig onderzoek om zodoende aan de abnormale stij gingen een halt toe te roepen en daardoor tevens mee te helpen aan "het spook van de inflatie". Wanneer er een beroep wordt gedaan op de bevolking om de bestedingen af te remmen, dan moeten toch zeker de lagere en hogere overheid hierin een voort beeld geven. Een andere critische opmerking is het beleid t.a.v. de milieu-hygiënische aspecten, de brandweer, de gezondheidszorg en de gemeentelijke reinigingsdienst. Bewust plaatsen wij deze verschillende zaken onder één noemer, omdat naar onze mening, mede in het kader van het kostenvraagstuk, dit op intergemeentelijk niveau moet worden aangepakt c.q. verder worden ontwikkeld. Wanneer wij de dagbladen goed gelezen hebben, dan zou bij het college wel behoefte bestaan om samen te vergaderen en eventueel samen te werken, maar men is niet be reid om bevoegdheden over te dragen. We vragen ons dan wel af hoe de pas opge richte regio "Breda" haar taak succesvol kan uitvoeren. zou dezelfde figuur krijgen als in onze gemeente alles via de raad moest lopen en niets aan Burgemeester en Wethouders was gedelegeerd. Het adequaat oplossen van problemen en snel werken is dan een onmogelijke opgave voor een bestuur. Laten we dan zeker niet praten over gewestvoiming, waarmee de democratie dan beter gediend zou zijn. We hopen echter dat de regio inderdaad goed van de grond komt, hetgeen alleen maar positief kan werken voor het welzijn van de bevolking van West-Brabant. Wij zijn in onze mening nog sterker gestaafd door het bericht dat gisteren in het Dagblad "De Stem" stond, waarin medegedeeld werd dat Zevenbergen zolf misschien een eigen zuiveringsinstallatie gaat bouwen. Mijnheer de voorzitter, dit zijn geen projecten voor een gemeente als Zevenbergen, maar hier zou de regio een waardevolle functie kunnen vervullen, zowel uit finan cieel als uit technisch oogpunt.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1971 | | pagina 120