8 In de voorgenomen uitvoering is thans grote medewerking verkregen van Gedeputeerde Staten en van de beide Ministeries. M.b.t. de oorlogsschade deelt spreker nog mede, dat waar niet tot herbouw (vervanging door nieuwe bruggen) werd overgegaan, z.i. alleen een waarde van het object werd ontvangen. Meer zal niet zijn uitgekeerd. Het lid Kop zegt ook wel verheugd te zijn, maar de keerzijde van de medaille weegt hem zwaar. Er moet een baatbelasting geheven worden tot een totaalbedrag, naar de huidige opzet, van bijna een half miljoen. Door een beperkte kring van direct-belanghebbenden is dit z.i. niet te financieren. Dit is de zware keerzijde van de medaille. Naast de bijdragen, te verkrijgen via opslag in de uitvoering van grote werken, moet de belastingdruk m.b.t. de baat belasting voor de belanghebbenden draagbaar blijven. De eerste stap (demping haven) zal gevolgd moeten worden door andere (verdere) stappen. Op welke wijze kunnen bezuinigxngen worden toegepast. Op deze belastingdruk wil spreker nog terugkomen bij de behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1970 (agendapunt 14) De voorzitter antwoordt dat bezuinigingen niet in elk opzicht aanvaardbaar zullen zijn. De baatbelasting voorziet, als bekend, slechts een deel der totale kosten. Bezuinigingen b.v. op het terrein van het sociaal en kultureel werk zou een stap terug zijn en een miskenning inhouden van de taak van het gemeentebestuur in dit gebied. Subsidies enz. zijn geheel ingebouwd in het patroon van het sociaal en kultureel leven. Gestreefd moet worden om door gezamenlijk overleg tot een oplossing te komen. Spreker wijst voorts op de komende ontwikkeling in dit deel van West-Brabant. Voor de middenstand o.a. liggen hier gunstige factoren mits ook de middenstand actief is en een en ander weet op te vangen. Goed samenspel is ook hier vereist. Het lid Beljaars zegt nog te willen aanhaken op de woorden van het lid Kruis m.b.t. bijdragen van Mark en Dintel. Spreker zou daaraan nog willen toevoegen, dat door toedoen van Mark en Dintel (vertraging) de totale kosten zullen zijn ge stegen. Z.i. is van starheid sprake. Inderdaad mag men dankbaar zijn voor de steun van de Ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Maar ook het College van Gedeputeerde Staten heeft ten opzichte van waterschappen bevoegdheid (toezicht op de waterstaat). Is het College van Gedeputeerde Staten van alles op de hoogte geweest? Ook spreker is de mening toegedaan, dat aan een baatbelasting niet zal zijn te ontkomen. M.b.t. dit vooruitzicht is de toekomst z.i. niet in alle opzichten even gunstig. Spreker gelooft, dat men enigszins bedenkelijke wegen inslaat. Momenteel zal het nog niet anders kunnen, maar men dient toch wel voorzichtig te zijn. Spreker vraagt aandacht van de Rijksoverheid m.b.t. de taken waarvoor Zeven bergen gesteld wordt/zal worden. De voorzitter antwoordt dat ook Mark en Dintel zwaar en moeilijk zat. Diverse oplossingen werden technisch gezamenlijk bezien. Spreker denkt aan de kwestie van de zgn. omleiding door plan Torenveld m.b.t. de waterinzet. Dit plan was voor ons technisch baast onmogelijk en in geen geval aantrekkelijk. Z.i. kan gesproken worden van het gebaat zijn van een deel der gemeente. De vraag is hoe hoog en in welke mate. Aandacht zal moeten worden besteed aan reële uitgifteprijzen van t.z.t. uit te geven gronden voor diverse categorieën van gebouwen. Dit kan doorwerken bij de verkoopwaarde der particuliere eigendommen in het kader van de zelf-sanering. Het lid Krijnen zegt, zich te kunnen aansluiten bij de woorden van het lid Kruis.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1970 | | pagina 8