-81-
6. Voorstel tot het aangaan van een gemeen
schappelijke regeling met betrekking tot
het industrieterrein Moerdijk.
Het lid van Engelen zegt een informele vergadering niet te hebben bij
gewoond. Vandaar dat hij thans neg enige inlichtingen zou willen ontvangen.
Spreker verwijst naar het gesprek, tijdens het werkbezoek van de Commissaris
der Koningin, inzake werkzaamheden etc. op regionaal niveau. Het betekent,
dat de Raad ook op dit terrein "groot" zou moeten zijn. Zijn vraag is echter
hoe voltrekt zich de democratische controle?
Voorts wijst spreker op de komende herindeling van gemeenten. Het is zijns
inziens zaak de zeggingschap met betrekking tot de droge industrieterreinen
op het territoir der partners te coördineren.
Met betrekking tot artikel 27 van het ontwerp-statuut zegt spreker een re
geling als in het huidige stuk te prefereren. Ergo binden aan de persoon,
die het burgemeesterschap van Zevenbergen bekleedt. Eerder heeft hij op
mogelijke bezwaren en consequenties gewezen.
Het is zijns inziens minstens gewenst alsnog uit te spreken, dat handhaving
van huidige bepaling aanbeveling verdient.
De voorzitter antwoordt, dat met betrekking tot het afstoten van com
petentie van Raad naar Schap vertrouwen moet bestaan in het goed vervullen
van overgedragen bevoegdheden door een ander (i.e. Schap). Zo wordt o.a. de
uitgifte der turruinon on de exploitatie een zaak van het Schap. Het nieuwe
instituut moet deze taken op zich nomen en behoren. De vergaderingen van de
Raad van Bestuur zijn openbaar.
Met betrekking tot de herindeling wijst spreker nog op het bezoek van de
Minister van Binnenlandse Zaken op maandag 23 november _e.k. (z.g. hearing)
te Zevenbergen.
Spreker hoopt, dat van alle zijden de grootheid kan worden opgebracht als
nodig zal zijn in het licht van de komende ontwikkeling.
Met betrekking tot de industrieterreinen, buiten het grote industrieterrein
van hot Schap, zijn enige afspraken gemaakt. Industrieën, welke niet passen
op het grote industrieterrein, zouden worden verwezen naar gemeenten welke
nog industrieterrein beschikbaar hebben. Als voorbeeld noemt spreker N.V.
Badger. Deze N.V. had dus in elke gemeente terecht gekund. Op deze wijze
zou ieder aan zijn trek kunnen komen.
De redaktie van artikel 27 wijkt inderdaad af van de huidige regeling. Nu
de taak van de voorzitter zo groot kan worden door deelname o.a. van het
Provinciaal Bestuur moet ook de meest deskundige persoon kunnen worden aan
getrokken.
Wel kan spreker meedelen,, dat bij Provincie en Breda geen ambities bestaan
voor het voorzitterschap.
Op grond van de nieuwe regeling kan een voorzitter worden aangetrokken van
binnen of van buiten dc Provincie, ergo de meest capabele kracht. Na de-
uitvoerige besprekingen, welke aan de opstelling van het huidige concept
vooraf zijn gegaan, moet men dit zijns inziens aan de toekomst overlaten.
Het lid Mevr. Krijnen-Boot zegt or aan te hechten, dat Zevenbergen in
het kader o.a. van do milieu—hygiëne een belangrijke stom in het kapittel
behoudt.
Do- voorzitter antwoordt alle respekt voor de milieu-hygiëne te hebben.
Dit houdt echter niet in, dat men de ogen zou moeten sluiten voor b.v. de
werkgelegenheid. Iets is nimmer zonder nadelen. Zo ook hier zijns inziens.
De milieu-hygiëne is de laatste tijd geweldig "in".