-81- 6. Voorstel tot het aangaan van een gemeen schappelijke regeling met betrekking tot het industrieterrein Moerdijk. Het lid van Engelen zegt een informele vergadering niet te hebben bij gewoond. Vandaar dat hij thans neg enige inlichtingen zou willen ontvangen. Spreker verwijst naar het gesprek, tijdens het werkbezoek van de Commissaris der Koningin, inzake werkzaamheden etc. op regionaal niveau. Het betekent, dat de Raad ook op dit terrein "groot" zou moeten zijn. Zijn vraag is echter hoe voltrekt zich de democratische controle? Voorts wijst spreker op de komende herindeling van gemeenten. Het is zijns inziens zaak de zeggingschap met betrekking tot de droge industrieterreinen op het territoir der partners te coördineren. Met betrekking tot artikel 27 van het ontwerp-statuut zegt spreker een re geling als in het huidige stuk te prefereren. Ergo binden aan de persoon, die het burgemeesterschap van Zevenbergen bekleedt. Eerder heeft hij op mogelijke bezwaren en consequenties gewezen. Het is zijns inziens minstens gewenst alsnog uit te spreken, dat handhaving van huidige bepaling aanbeveling verdient. De voorzitter antwoordt, dat met betrekking tot het afstoten van com petentie van Raad naar Schap vertrouwen moet bestaan in het goed vervullen van overgedragen bevoegdheden door een ander (i.e. Schap). Zo wordt o.a. de uitgifte der turruinon on de exploitatie een zaak van het Schap. Het nieuwe instituut moet deze taken op zich nomen en behoren. De vergaderingen van de Raad van Bestuur zijn openbaar. Met betrekking tot de herindeling wijst spreker nog op het bezoek van de Minister van Binnenlandse Zaken op maandag 23 november _e.k. (z.g. hearing) te Zevenbergen. Spreker hoopt, dat van alle zijden de grootheid kan worden opgebracht als nodig zal zijn in het licht van de komende ontwikkeling. Met betrekking tot de industrieterreinen, buiten het grote industrieterrein van hot Schap, zijn enige afspraken gemaakt. Industrieën, welke niet passen op het grote industrieterrein, zouden worden verwezen naar gemeenten welke nog industrieterrein beschikbaar hebben. Als voorbeeld noemt spreker N.V. Badger. Deze N.V. had dus in elke gemeente terecht gekund. Op deze wijze zou ieder aan zijn trek kunnen komen. De redaktie van artikel 27 wijkt inderdaad af van de huidige regeling. Nu de taak van de voorzitter zo groot kan worden door deelname o.a. van het Provinciaal Bestuur moet ook de meest deskundige persoon kunnen worden aan getrokken. Wel kan spreker meedelen,, dat bij Provincie en Breda geen ambities bestaan voor het voorzitterschap. Op grond van de nieuwe regeling kan een voorzitter worden aangetrokken van binnen of van buiten dc Provincie, ergo de meest capabele kracht. Na de- uitvoerige besprekingen, welke aan de opstelling van het huidige concept vooraf zijn gegaan, moet men dit zijns inziens aan de toekomst overlaten. Het lid Mevr. Krijnen-Boot zegt or aan te hechten, dat Zevenbergen in het kader o.a. van do milieu—hygiëne een belangrijke stom in het kapittel behoudt. Do- voorzitter antwoordt alle respekt voor de milieu-hygiëne te hebben. Dit houdt echter niet in, dat men de ogen zou moeten sluiten voor b.v. de werkgelegenheid. Iets is nimmer zonder nadelen. Zo ook hier zijns inziens. De milieu-hygiëne is de laatste tijd geweldig "in".

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1970 | | pagina 82