7 De bedoeling is dan, dat nog voor de bietencampagne de spuikoker wordt aangebracht. De totale kosten bedragen 3 miljoen, (zie bijlage bij voorstel). Met name wijst spreker op de te heffen baatbelasting van al degenen die belang hebben bij de voorgenomen demping. De sanering is zonder meer van groot belang. Herhaaldelijk werd ook van de zijde van de Raad hierop aangedrongen. Ook door de inwoners werd in requesten op de onhoudbaxe "toosi/önd mobot» de haven gewezen*» Ook de pers liet zich niet onbetuigd. Spreker wijst ook nog op de laatst ge houden hearing. Demping was zonder meer nodig. Spreker prijst zich gelukkig met de thans toegekende bijdragen. De consequenties zijn o.a. de heffing van een baatbelasting ten bedrage van f 486.000, (zie bijlage bij voorstel). De heffing is z.i. geen sinecure. Toch is deze z.i. aanvaardbaar. Bij afwijzing kunnen de bijdragen niet beschikbaar gesteld worden. De v/ijze van heffing in details moet nog nader bezien worden en zal zo spoedig mogelijk aan de vergadering worden voorgelegd. Wellicht is het ge wenst, hiervoor een commissie ad hoe uit de Raad te benoemen. Hierover zal dus nog nader van gedachten worden gewisseld. Het lid Kruis zegt, met het college bijzonder verheugd te zijn met het be reikte resultaat. De eindfase komt thans gelukkig in zicht. Dit is dan één zijde van de medaille, doch de andere zijde weegt hem zwaar t.w. de heffing van de baat belasting. Spreker is er van overtuigd dat de heffing daarvan een conditio sine qua non zal zijn. Met pijn en moeite zal dit moeten worden aanvaard. Er zit niets anders op. Spreker hoopt en verwacht dat een billijke grond en basis voor deze belasting kan worden verkregen. Te streven ware z.i. naar een zo breed mogelijke basis. Spreker betreurt het, dat van de zijde van het Heemraadschap van de Mark en Dintel geen bijdrage kon worden verkregen in de feitelijke dempingskosten. Juridisch is dit door Mark en Dintel handig gespeeld. Wel rijzen bij hem enige vragen, o.a. de bezuiniging op het onderhoud van de kademuren door Mark en Dintel. Een gekapitaliseerde bijdrage in het onderhoud ware z.i. billijk geweest. Voorts zal een uitkering ontvangen zijn in geleden oorlogsschade m.b.t. beide bruggen. Spreker wil goed en duidelijk stellen, dat het algemeen belang de weegschaal doet overslaan in de richting van demping. De baatbelasting ware te aanvaarden. De basis zo breed mogelijk te bezien. Ook hier geldt z.i. "draagt elkanders lasten" De voorzitter dankt het lid Kruis voor zijn steun aan het voorstel. Inderdaad is de heffing van de baatbelasting de keerzijde van de medaille. De brede basis als bedoeld zal nader worden bezien. De bemerkingen op het stand punt van Mark en Dintel worden door het college geheel onderschreven. Uit het historisch overzicht blijkt dat voortdurend ook op bijdragen van het Heemraadschap werd aangedrongen. Het is niet gelukt. Zelfs werden voorzieningen aangebracht tegen onze zin. (o.a. stalen damwand, duiker in Provinciale Rondweg). De vraag is nog steeds wie juridisch eigenaar van de haven is. Dit is tot op heden niet voldoende, duidelijk uit de doeken gekomen. Wel is bekend, dat Mark en Dintel o.a. de haven om niet heeft gekregen van "Haven en Sassen van Zevenbergen". Daarom werd dezerzijds aangedrongen op verkoop aan Gemeente om niet of voor de formele prijs van f 1, - in totaal. Mark en Dintel stelt dat dit reeds een belang rijke bijdrage is in de totale kosten. Ook in andere werken (damwand, duiker in genoemde weg) zal niets worden teruggevorderd. Spreker belicht een en ander van de zijde van het Heemraadschap. De belangen van de ingelanden liggen iets anders. Doch daarnaast heeft het Heemraadschap ook een taak m.b.t. de scheepvaart. Gemeente heeft andere belangen te dienen. Het initiatief tot demping is sinds 1936 (voorgenomen aanleg Rovillekanaal en vervallen van Nollekenssas) omgekeerd.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1970 | | pagina 7