13 Overigens is spreker erkentelijk voor de deskundige wijze, waarop de begrotingen zijn ontworpen, ook al heeft hij enkele vragen. Onder andere acht hij de loonpost op de begroting van de centrale boekhouding erg hoog in vergelijking met de uit gaven 1968. Verder meent hij, dat de autonomie der gemeente steeds meer wordt aan getast, als van hogerhand eisen worden gesteld, waaraan moet worden voldaan, wil de gemeente aanspraak kunnen maken op rijkssubsidies. Ergens ligt er een grens aan het vermogen van de gemeente en haar inwoners. Spreker vraagt vervolgens of de werkzaamheden voor het industrieschap wel voldoende gehonoreerd worden. De daarvoor te maken kosten behoren door de gehele streek gedragen te worden en niet alleen ten laste van Zevenbergen te komen. De voorzitter acht het wettelijk niet mogelijk de onderwijsvergoedingen af te leiden van de kosten van openbare scholen elders. Gesteld, dat dit wettelijk toelaatbaar zou zijn, dan acht spreker dit ook niet reëel. De openbare scholen, vooral op het platteland, zijn kleine scholen met dus naar verhouding hoge kosten per leerling. Overigens lopen de bedragen ex artikel 101 in het gehele land erg uiteen. Sommige elementen daaruit (leer- en hulpmiddelen e.d.) liggen overal nage noeg gelijk; andere onderdelen (onderhoud, verlichting, verwarming e.d.) vertonen grote verschillen. Deze laatste kosten liggen vooral in grote steden erg hoog. Burgemeester en Wethouders menen, dat men vooral m.b.t. de post leer- en hulp- middelen/schoolmeubelen niet te karig mag zijn. Vooral deze posten zijn belangrijk voor goed onderwijs. Gelet op de uitslag van de besprekingen met de verschillende schoolbesturen meent hij, dat het college, die het bereikte compromis integraal heeft overgenomen, een reëel voorstel heeft gedaan. Natuurlijk zullen er scholen zijn, die met het bedrag niet uitkomen, omdat zij in wat meer bijzondere omstandig heden verkeren. Deze scholen kunnen gebruik maken van de bepaling van artikel 101 ter. Op steun van de gemeente kunnen zij rekenen. De werkzaamheden voor het industrieschap geschieden op het gemeentehuis; spreker heeft waardering voor het ambtenarencorps, dat dit weik verricht. De rekening is, uit beleidsoverwegingen, nog niet gepresenteerd. In de begrotingen zijn wel bedragen opgenomen, die aan de voorzichtige kant zijn gehouden. De hogere raming op de loonpost van de centrale boekhouding kan verklaard worden uit de omstandigheid, dat dit bedrijf in 1968 geruime tijd zonder directe chef heeft gewerkt. De belastingcapaciteit van de Zevenbergse inwoners is inderdaad beperkt. De ontwikkeling eist steeds meer uitgaven, vooruitlopend op de groei der gemeente. Op incidentele steun zal steeds worden aangedrongen bij rijk en provincie. Het lid Siereveld heeft alle respect voor het werk van bestuur en ambtenaren. Ook de begroting zit goed in elkaar, al zijn de middelen wat gebrekkig. De grootste kwaal, het open riool in de gemeente, gaat verdwijnen. We moeten verder zien. Nu verdient het onderwijs alle prioriteit. Er moeten meer onderwijsmogelijkheden komen. De bestaande scholen moeten in de gelegenheid zijn goed te functioneren, desnoods maar met een groter tekort op de gemeentebegroting. Er zijn meer gemeenten met tekorten. Een bedrag per leerling van f 115,is veel te laag. Volgens de begrotingen van de scholen moet het noodzakelijke bedrag op zeker f 138,-- a f 140,— per leerling worden gesteld. Men moet oppassen voor tweederangs onderwijs. Als tussenfase stelt hij daarom voor het bedrag voor 1970 op minstens f 125,te stellen en het verplaatsingskostenbesluit wederom in te voeren voor het gehuwde personeel. Voor 1971 kunnen wij deze materie dan opnieuw bezien. De voorzitter betwijfelt of f 115,— per leerling te laag is. Dit bedrag is tot stand gekomen na overleg met de schoolbesturen. Spreker gelooft ook niet in tweederangs onderwijs. Alle scholen zijn nu gehuisvest in nieuwe gebouwen. Het peil ligt hoog, gezien de resultaten. Alle scholen staan goed aangeschreven.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1970 | | pagina 13