51 Op verzoek van de voorzitter geeft de secretaris alsnog toelichting hoe men thans het tekort berekent; hoe dit ook zij, elke dag kan een ander cijfer uit de bus komen. Tijdige behandeling van de begroting 1968 zal worden bevorderd, zodat zij in nauw overleg met de leden van de raad aan een nauwgezet onder zoek kan worden onderworpen. Het lid Kruis zegt dat het nu niet anders kan, doch hij zou de beslissing liever willen verschuiven naar de begroting 1968. Het lid Krijnen zegt dat telkens andere bedragen worden genoemd en dat de raad zich ergens "genomen" voelt. Desondanks zou het verhogen van diverse be lastingen wel verantwoord zijn tenzij de raad nog bezuinigingsmogelijkheden ziet. Daarom zou spreker het voorstel Kruis willen amenderen in dien zin dat een principebesluit wordt genomen hetwelk een meerdere opbrengst van 35.000,oplevert voor 1968. De voorzitter acht het onjuist te stellen dat de raad zich door burgemeester en wethouders "genomen" voelt; opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld. Als burgemeester en wethouders proberen uit de impasse te komen kan stellig niet gesproken worden van zich "genomen" voelen. Ten aanzien van het voorstel zelf zegt spreker dat —indien dit wordt aangeno men- de gevolgen daarvan eerst in 1968 tot uiting komen; het lijkt niet ge wenst thans nog over detailpunten te vallen. Het lid Beljaars maakt de opmerking, dat de commissie welke een gesprek had met burgemeester en wethouders, uitsluitend uit politieke vrienden heeft be staan; dit is niet bedoeld alB kritiek, doch naar sprekers mening was het beter geweest ook anderen daarin op te nemen. Onder Ib van het voorstel wordt vermeld, dat in de civieltechnische sector getracht zal worden de kosten van één der ambtenaren ten laste van de kapi taalsobjecten te brengen; spreker kent het verschil niet doch meent dat tbch betaald moet worden in enigerlei vorm. Onder Io staat dat in de administratieve sector zoveel mogelijk werkzaamheden zullen worden gecentraliseerd op de typekamer. Spreker gelooft dat zulks niet tot vertraging aanleiding behoeft te geven; de stukken blijven toch rustig drie weken liggen, doch de indruk bestaat dat bij openbare werken grotestads— allures worden aangenomen; er moet niet met doublures gewerkt worden. Overi gens zijn ook in de lagere regionen opmerkingen mogelijk. Verhoging van de leges voor bouwvergunningen is voorts niet de meest populaire maatregel. Dit behoeft niet het grootste bezwaar te zijn voor heel grote bouwwerken, doch wel voor de kleinere; de bouwkosten zijn in de loop der jaren hoog opgelopen en nu komt de verhoogde leges daar nog bovenop. Op dat onderdeel kan spreker niet conamore "ja" zeggen. Deze 5f°o vragen toch weer een behoorlijk bedrags zij moeten er uit komen, doch dit ligt spreker niet erg gelukkig. Hij zal op de begroting zelf nu niet terugkomen ofschoon hij zich wel afvraagt hoe dit allemaal zit. Cijfers zeggen hem betrekkelijk weinig. Als het bij openbare werken mogelijk is het werk met een kleiner aantal krachten te verrichten, heeft dit sprekers instemming. De voorzitter zegt, dat het burgemeester en wethouders verbaast, dat kritiek wordt geleverd op het feit dat de heer Kruis, die 't meest op de problematiek is ingegaan, een bespreking heeft plaats gevonden met de heer Kamp van de protestants-christelijke fractie en de heer Schipper Zevenbergschen Hoek), bezwaarlijk kan worden gesproken van politieke vrienden. Als men niet op de hoogte is van het verschil tussen de gewone dienst en de kapitaaldienstdan kan in dit geval worden gezegd, dat via de kapitaaldienst de uitgaven over een aantal jaren worden uitgesmeerd, tfit''de stukken" blijkt'voorts dat de perso neelsformatie nadër zal worden bezien. Indien in de voorgestelde verhoging der leges voor bouwvergunningen verandering gewenst is, zou een keuze moeten worden gemaakt uit een grote diversiteit.

Raadsnotulen

Zevenbergen: 1930-1996 | 1967 | | pagina 51