'i
y
$4
Ïr.: - fct>
'i.
1 vU
Üliv /'O
S'SV.:-
n-j'fpiïi .bwi/otifcv
:pJ!
MteW ol)
■H,
MsëJte'i
r5»lGov
iio tujV Jflotj, J§(l
4 -
B$9@p
Jiy¥w
,;:B. vTd&V
ii
-Aebiow i-.A riool' ranUr- r w~v ,1
rr no;* Bi-'t-O;;:''
t -;?ab
i'.
t xlefiloorf ishao'
a'tü.bi/QfldsVJ ris
29
12. Voorstel tot wijziging van de verordeningen
straatbelasting, rioolretributie en reini
gingsrechten 1967.
Het lid Kruis zegt, dit voorstel met bijzonder veel schrik te hebben gelezen.
Spreker is de mening toegedaan, dat de vergadering, conform het voorstel behan
deld op 13 januari j.l» (begroting 1967), haar goede wil heeft getoond.
De belastingen o.a. werden tot een reëel peil opgevoerd. In bedoelde vergadering
heeft spreker nog gevraagd of, na deze verhoging, de voorgestelde uitkering uit
het gemeentefonds zou kunnen worden verkregen.
Het resultaat is thans bekend.
De gang van zaken is zeer onbevredigend.
Zijns inziens gaat men in "Den Haag" te veel op de stoel der gemeenten zitten.
Democratisch bezien is dit geheel onjuist. De bal wordt thans teruggekaatst.
De Raad dient te beoordelen of de belastingheffing reëel is. Spreker verwijst
naar de desbetreffende brief van de Minister van Binnailandse Zaken dd. 1 maart
1967, Men stelt, dat de normen inzake de heffing, niet zijn bereikt.
Toch zijn de bedragen der bedoelde belastingen elders lager. Spreker verwijst
naar een publicatie in de consumentengids.
In Amsterdam b.v. per september j.l. zeer aanmerkelijk lager. Wat te Amsterdam
en elders mag/kan, moet ook hier toelaatbaar/mogelijk zijn. De voorgestelde verho
gingen zijn zijns inziens zondermeer onaanvaardbaar.
Spreker stelt, wat er zal gebeuren, indien alle gemeenten weigeren aan de uitvoe
ring van de wensen van de Minister, gevolg te geven, "Den Haag" zal zich dan zijns
inziens wel wachten op de stoel der Raden plaats te nemen.
Indien Gemeente er niet onderuit kan, dient de Raad zich te beraden over de
posten der begroting. Met de voorgestelde belastingverhoging kan hij zich in geen
geval verenigen.
Het lid Krijnen kan zich met het standpunt van vorige spreker verenigen. Spreker
geeft in ernstige overweging m.b.t. het saneringsplan geen gelijke misrekening
te maken» Dit zal dan nog veel erger aankomen. Het voorstel is zijns ibtib, on
aanvaardbaar.
Het lid Siereveld kan zich met het standpunt van het lid Kruis geheel verenigen.
De publikaties in de consumentengids vindt spreker heel belangrijk.
De regering- dient zich zijns inziens te beperken tot het verstrekken van richt
lijnen. Spreker wijst nog op het inkomen van de groep der arbeiders, gezien in het
licht van het levensonderhoud, woninghuren enz. Het voorstel kan niet geaccepteerd
worden.
Het lid Biemans informeert naar het bedrag der uitkering dien besloten zou worden
conform het voorstel. Wat zal het volgend jaar uit de bus kenen
De lasten worden zijns inziens te hoog en op deze wijze zit de Gemeente tot in
lengte van dagen met deze zeer hoge belastingen, met alle gevolgen van dien,
Ook het lid Goverde wijst op de hoge lasten voor de arbeidende bevolking.
Spreker is het eens met het gestelde door het lid Siereveld. Zijns inziens is voor
meer dan 5Cf/o der bevolking de voorgestelde belasting te hoog. Het voorstel is voor
hem onaanvaardbaar.
De voorzitter antwoordt dat de begroting 1966 nog niet werd goedgekeurd. Het is
niet zo, dat de Gemeente met "Den Haag" in casu niets te maken heeft. De begroting
is niet sluitend. Op extra uitkeringen moet een beroep worden gedaan. In dit ge-'
val heeft de Minister zeggenschap met betrekking tot de opvoering der belastingen,
en kan deze voorwaarden stellen aan de uitkering verbonden. Deze voorwaarden en
richtlijnen waren in januari j.l. nog niet bekend. Wel mocht worden verwacht, dat
nadere gegevens zouden afkomen. Er hing iets in de lucht. Hetgeen het lid Kruis
opmerkte met betrekking tot gegevens uit consumentengids, spreekt hem aan»
Maar hoe is het in bedoelde Gemeenten precies gesteld en wat zullen zij thans
doen.